• Anonym

Operation av framfall

Anonym (Nyfiken) skrev 2009-08-23 15:51:32 följande:

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?1. Blir man sövd?2. Hur lång tid var du på sjukhuset?3. Hur lång sjukskrivning?4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?6. Vilket sjukhus opererade du dig på?7. Något jag ska tänka speciellt på?Tackar massor!!!
    Vet inte så mycket men min svärmor hade framfall och blev sjukskriven 1 månad efter operationen.
  • Anonym

Jätteintressant att höra, jag ska inte opereras än, men kanske efter att jag har fått mitt sista barn. Gud vad skönt att det går att göra någonting åt detta problem.

• Anonym

hej.
    måste fråga er om en sak. min förlossning gick dåligt med stoor bristning. nu har ja kännt tyngdkänsla typ i en månad. kollade upp d hos en gynekolog men hon såg inget. jag var så lättad att ja glömde fråga vad det är ja känt isåfall.
    sedan ja började fatta att den nya tyngdkänslan kanske var framfall så har jag ju varit försiktig.
    några teorier från er sida?

• Anonym
    versan skrev 2010-05-15 19:17:02 följande:
    Problemet är att när man ligger i gynstolen så ligger man ned & då åker framfallet på plats.När man ställer sig upp så tillkommer gravitationen & det tynger automatiskt ner.Om du då ej sa till Gyn så visste h*n inte vad h*n skulle leta efter.I en undersökning för framfall så kollar dom hur det ser ut genom att stoppa upp 1/2fingrar i slidan & sen får du ta i och hosta så mycket du kan då känner & ser dom vad som händer.Så Tillbaka till Gynekologen & be dom göra en ny undersökning.Har du "bara" tyngdkänsla eller har du även andra problem som urinläckage/inkontinens?Man kan nämligen få det av framfall (men man behöver inte ha det) Ibland har man "bara" tyngdkänslan som blir värre om man lyfter tungt eller böjer sig m,m...lycka till....Undrar du något så fråga på.
    jo, syftet med besöket var att kolla om ja hade framfall. hon bad mig att krysta allt jag kunde iaf. och sa att inget "kom ut". jag fick oxå se det med en spegel. det som tynger är urinröret. eller ja, så känns det som iaf.
    ska till bm och be om spiral, och då kan väl hon oxå ta en titt?

tyngdkänslan är inte konstant heller.
  • Anonym
    versan skrev 2010-05-16 12:47:11 följande:
    Tyngdkänslan är inte konstant här heller utan kommer och går. Om man provocerar som att hosta som går snabbare än att att krysta så syns det tydligen mera enligt min läkare.Be om en remiss till till en expert om urologi/framfall så du får rätt behandling.Nu är du ju relativt nyförlöst så det kan ju så det kan ta ett tag innan underlivet går tillbaka så att säga.Hos mig sa dom att man skulle vänta ett år efter förlossningen sedan kunde man kolla efter skador.Ska man tex skaffa flera barn så vill dom inte operera innan barnföddandet är slut då man annars riskerar att slita upp "framfallen" igen vid en eventuell förlossning.
    inre såå nyförlöst. snart 7 månader sedan och ja började känna detta för 1-2månader sedan. blää vad tråkigt.
    ska be om en sådan remiss imorgon när ja ringer.
    om man vill föda vag igen, måste framfallet försämras då?

nä, måste få veta innan jag börjar tänka på detta för mycket.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-16 21:21:47 följande:
    inre såå nyförlöst. snart 7 månader sedan och ja började känna detta för 1-2månader sedan. blää vad tråkigt. ska be om en sådan remiss imorgon när ja ringer. om man vill föda vag igen, måste framfallet försämras då?nä, måste få veta innan jag börjar tänka på detta för mycket.
    jag igen.
    kontaktade gynmottagningen där ja hade kontrollen. där hade dom läst i journalen och berättade att gyn läkaren inte hade sett några indikationer på framfall. jahapp. ja kommer vänta tills min bebis är ett år, om det fortfarande är konstigt där nere, kommer jag isåfall ta tag i det och försöka komma till en urolog m.m.
    ska även kolla imorgon om det är ngn urinvägsinfektion för säkerhets skull.
  • Anonym

hej!
    jag har ett lätt framfall, men undrar nu.. kan man träna normalt? sittups m.m.?
    kan det förvärras av träning så att säga?

• Anonym

Måste bara fråga,har någon av er varit med om att hela urinröret flyttat sig nämre slidmynningen? Jag tror att mitt har gjort det nämligen

• Anonym
    versan skrev 2010-08-03 14:46:19 följande:
    Ojj då! Lät inget trevlig Obestämd
    Min sitter där den ska. (hoppas jag) Har då inte märkt någon skillnad i alla fall.
    Kolla med Urologen.
    Alltså jag kanske bara inbillar mig,har ju inte haft sån störtkoll på det undre livet innan Åh vilka bekymmer man ska ha,sånt här ska man inte behöva oroa sig för förrän man blir gammal....
  • Anonym

Hej!

Ser att det här är en gammal tråd, men jag testar och ser om någon vill svara...
    Jag misstänker att jag har fått ett framfall efter min förlossning för ca 2,5 mån sedan... Är skitnervös men ska prata med min barnmorska imorgon.

Min största oro är nu framtida barn, Jag vill så gärna ha fler barn. Går det trots framfall? 

• Anonym

Tack att ni svarat, jag har försökt leta info, men hittar mest fakta om vad framfall är. 

En fråga till... Hur sjutton lyckas man få till det i sängen och bli gravid igen när det känns som att själva öppningen är blockerad? 

Svar på tråden Operation av framfall