Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym (Nyfiken)

Ok. Tack för ditt svar!

• Anonym (Nyfiken)

Aha, det var ju bra info du hade!!! Antar att det är lika oavsett var man opereras. Det där med att köra själv var ju ett aber, får se hur det blir för mig när det är dags. Iaf om jag inte opereras på närmaste sjukhuset.

• Anonym (Nyfiken)

Just det där med smärtan har jag faktiskt förträngt... Har precis fått mvc att skicka remiss till gyn som ska skicka remiss till sjukhuset så det lär ta ett tag tyvärr.

Det är dock konstaterat att det ska opereras men de ville ju att jag skulle föda klart mina barn först!

• Anonym (Nyfiken)

Ingen som har opererats som vill dela med sig?

• Anonym (Nyfiken)

Finns tydligen ingen som gått igenom detta och vill dela med sig, undrar hur man ska tolka det.....

• Anonym (Nyfiken)

Förmodligen är det så!!! Jag har haft mitt sedan första dottern föddes för snart tre år sedan. Är mycket sämre efter andra dotterns födelse!

• Anonym (Nyfiken)

Ser fram emot din rapport!!!! Lycka till!

• Anonym (Nyfiken)

Godmorgon!

Så bra att allt verkar att ha gått bra, förutom kisseriet! Jag blev tappad med kateter flera gånger när äldsta dottern var nyfödd så jag vet hur det känns.

Tack för tipsen om rakning och mens. Just mensen är ju svårt att planera, men rakning är ju lättare att fixa.

Hur lång tid tog själva operationen?

Jag vet inte om jag vill vara vaken eller sövas, har aldrig varit sövd, men tycker att det verkar läskigt att vara vaken!

• Anonym (Nyfiken)

Anonym (jag med) skrev 2009-09-16 09:51:49 följande:

Själva Operation tog ca 40minuter. Räknar jag all tid innan jag fick komma ut från sjukhuset så tog det 5 -6 timmar.Jag ville ju också sövas men den lilla sovasprutan funkade inte på mig. Så dom hade en lullig pladdermaja därinne. Men dom var jättegulliga Frågade titt som tätt Går det bra! Säg till om du vill ha mera bedövning osv...Du ska inte känna något m,m...Och det var faktiskt inte så hemskt som jag trodde det skulle vara. 1:a bedövningsprutan som jag inutti var inte så roligt men den var uthärdlig då jag redan fått en bedövningspruta i armen. Sedan fick jag en till spruta "där nere" men den kändes inte alls.
    Ok.
    När jag skulle sys efter första förlossningen funkade inte bedövningen så jag har lite traumatiska minnen av att ligga i gynställning och bli sydd i tre timmar, därför vill jag nog sövas om det går.

Fast skönt att personalen var så noga med att du inte skulle känna någonting!

Hur lång tid blir du sjukskriven tror du?
  • Anonym (Nyfiken)

Lyftförbud i tre månader???? Det innebär ju att jag inte kommer att kunna vara ensam med barnen en enda gång på tre månader!!! Men det rä det ju värt om man slipper eländet sedan!!!

Är så tacksam för att du delar med dig!

• Anonym (Nyfiken)

Anonym (jag med) skrev 2009-09-18 12:11:35 följande:

Hehe...Lyftförbud för tyngre saker som matkassar m,m... i 3 månader japp, men jag ska erkänna har redan varit och handlat.   Packade varorna direkt i vagnen i flera påsar så istället för 2 påsar så blev det 6påsar.hehe... man får köra återanvändning annars blir det dyyyrt påskonto. Sen knep jag medans jag lyft in dom i bagaget och sedan ringde jag sambon kan du bära in varorna från bilen. hehe... bäst av allt jag slipper tvätta i 3månader. blöt & tung tvätt du vet. Näää! Allvarligt tar man det bara lugnt & gör allt i mindre satser så går det säkert bra.Men det gäller att ta det lugnt. så man hinner läka ordentligt.Har man barn som kan krypa eller gå så kan dom alltid krypa eller gå till en och klättra upp om dom vill ha tröst osv... Som dottern ylade här om dagen "JAG ÄR KRAMSJUK" Då var det bara sätta sig ned så hon kunde klättra upp och få gosa av sig lite. Inte helt fel.  Trots att man är opererad så kan man få tillbaka framfall om man har otur så det gäller att ta det lugnt med dom tuffa lyften.  
    Jo, det är klart att man ska vara försiktig under läkningen! Maken får göra det mesta med andra ord!
  • Anonym (Nyfiken)

Hur mår du nu?

Ska till gyn på fredag och då blir förhoppningsvis remissen skriven!

• Anonym (Nyfiken)

Hur många efterkontroller ska du göra?

Sååå skkönt att läsa att det går bra för dig, ser verkligen fram emot att få göra operationen!

• Anonym (Nyfiken)

Nu har jag varit hos gynekologen som konstaterade att jag behöver opereras nästan innan jag hade hunnit lägga mig tillrätta i stolen! Remiss ska skickas.

Hon var inte så intresserad av att svara på frågor mm så jag fick inga svar tyvärr, skönt att du ´har delat med dig!!!

Svar på tråden Operation av framfall