Inlägg från: Anonym (jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag med)

Operation av framfall

Hejja!
    Vill också veta.
    Jag ska genomgå min framfalls operation snart (nästa månad)
    Och enligt Sköterskan så:
    1. Blir man sövd? 
    Lättare narkos eller lugnande tablett får man

2. Hur lång tid var du på sjukhuset? 
    Operationen görs på 30-50min om inga komplikationer tillstöter man är där några timmar.
    Man är där på en dagoperation och man får åka hem när man kan gå på toa och kissa.  

3. Hur lång sjukskrivning?
    Enligt informationen så sjukskriver man sig själv 1:a veckan sedan får man förlängt om man behöver det.

4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    Vet ej.  Vill också veta hur länge det tar & gör det väldigt ont efteråt-
    Jag gör min operationnästa månad.

5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    Här gick det på ett 1/2 år
    skulle ha fått en tidigare operation 3veckor efter att remissen var skickad men jag tackade Nej till första tiden.

6. Vilket sjukhus opererade du dig på? 
    Jag kommer att Operaras i Sundsvall.

7. Något jag ska tänka speciellt på? 
    Man kan INTE köra hem själv efteråt då man får narkos eller lugnande.
    Ta endas med det du nödvändigt behöver. + att Inga smycken får tas med.

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-08-24 14:52:34 följande:
    Aha, det var ju bra info du hade!!! Antar att det är lika oavsett var man opereras. Det där med att köra själv var ju ett aber, får se hur det blir för mig när det är dags. Iaf om jag inte opereras på närmaste sjukhuset.
    Man har rätten att beställa sjukresa om man inte har någon som kan skjutsa en.

Du kommer att få hem en hel Drööööös med papper innan det är dax att opereras + att du kommer att få lämna blodprov + kissprov någon vecka innan.

hehe... Jag vet mycket för jag vill alltid vara förbered.
    Det enda jag inte vet är hur mycket ont det gör efteråt
    så det vill jag veta.
  • Anonym (jag med)

Puffar jag vill också veta.
    Hur rackarns ONT gör det efteråt....

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-09-04 10:06:00 följande:
    Finns tydligen ingen som gått igenom detta och vill dela med sig, undrar hur man ska tolka det.....
    Hahaha... Att vi är ensam om fenomenet.
    Själv fick jag mitt framfall efter att jag fött en dotter. {#lang_emotions_surprised}
    Pang på bara så dök det upp.
    Har haft det nu i 4år & det är superjobbigt.
    Men nu skall det bort.
  • Anonym (jag med)

hmm... sitter och gruvar... Kl:12.00 åker vi in.
    Operationen skall göras efter kl 13.00.
    får endast dricka klara vätskor.
    och orolig är jag hur j-kla ONT man kommer att ha efteråt.
    Är det verkligen INGEN på Hela FL som har opererat sig för framfall. {#lang_emotions_surprised}

hahaha... Om jag överlever detta TS så lovar jag högtidligt att berätta om det gjorde ont m.m...

Men det kan ta någon dag beroende på skicket jag är i.
    Jag valde idag att få bli sövd vill inte genomlida detta under bedövning.

• Anonym (jag med)
    Anonym (Anonymis) skrev 2009-09-14 09:43:13 följande:
    Om jag var dig skulle jag kontakta op. avdelningen och fråga ,eller skicka ett mail till en sjuksköterska på www.godoc.se. De ger personligt svar via mail. Kram!
    Lite svårt att fråga dom Hur ONT gör det efteråt.
    Svaret blir nog: Individuellt från person till person.

Har redan pratat med dom på Op senast i morse.
  • Anonym (jag med)

Här kommer en utförlig rapport.
    Operationen gick galant av supertrevliga kvinnor på OP. 
    Jag checkade in på Dagvård/operation.
    Fick byta kläder till Opkläder & deras vackra hahaha... trosor. läs tält.
    Sedan låstes mina kläder in i ett skåp.
    Sedan fick jag en nål & dropp med sockerlösning eftersom jag varit utan mat så länge.
    efter 2 timmars väntan var det min tur läkaren kom upp på dagvården & pratade om ingreppet innan jag skulle ner på OP.
    Precis innan jag skulle ner och opereras så kom en sköterska för att fniss... annsa en liten buske som hon skämtsamt sa.
    Jag meddelade henne att det hade jag skött själv kvällen före så det slapp hon göra.
    hehe... så det är ett tips raka av dig det mesta håret själv.
    När jag kom in på Op så hjälptes jag i OPsängen/britsen av personalen.
    hade fått bedövning innan så man var häftigt rusig i huvudet.
    När jag låg fastspänd så höjdes benen upp & dom tvättade av nederdelen igen.
    sedan fick jag en lätt sövande spruta men den funkade inte på mig så jag var vaken & pratade. 
    Ingreppet gick hur smärfritt som helst & jag kännde mig trygg i deras händer.
    (det är underbart när sjukvården fungerar)

Efter ingreppet skjutsades jag upp på dagvården och jag var hur pigg som helst.
    så jag fick fika & sen sa jag att jag var redo att åka hem om jag fick.
    eftersom jag var uppe på benen så tidigt så ville dom att jag skulle kunna kissa innan jag fick åka hem.
    dom kollade mig innan jag kissade hur mycket som fanns i blåsan.
    och hur mycket som fanns kvar efter att jag har kissat.
    (detta görs på patienter som åker hem tidigare än 3timmar)
    Tyvärr så funkade mitt kisseri ej fullständigt.
    men jag fick åka hem efter att dom mätt med ultraljud i några timmar.
    Jag fick dricka mycket & prova kissa.
    Men under denna tid så  kunde jag ej kissa och tömma blåsan helt.
    Så jag fick åka hem och se om jag blev bättre hemma.
    Hmmm... Tyvärr så måste jag ringa in i dag då det känns som om jag är sämre.
    men det kan vara "biverkningar" av operationen som nu hunnit ikapp.
    eller att jag har fått mens.
    svårt att veta om man blöder från såret inuti eller har månadsbesvär.
    Vet ej men jag hoppas att det bara är något övergående problem.
    Dom sa då på Operationsdagen om jag ej kan tömma blåsan helt så måste dom tömma blåsan med en kateter. huuua.... ser ej fram emot nåt sånt.
    Men annars känns det helt fantastiskt heheh... inget som känns obehagligt och skaver. som det gjorde förr.

Mitt tips! Gör inte operationen i samband med menstruation då vet du inte om du blöder från ingreppet eller från mensen.

• Anonym (jag med)

Glömde säga att visst är det ömt i underlivet där dom har rotat & sytt men inget som inga värktabletter kan avhjälpa.
    Dom rekomenderar alvedon man jag har starkare preparat citodon.

Jo se till att du är i bra form i tarmarna för vara hård i magen & måsta bajsa går bara inte amn får inte krysta.
    jag äter laxipex nu för att göra avföringen normal.
    så slipper man krysta när man ska bajsa.

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-09-16 09:03:32 följande:
    Godmorgon!Så bra att allt verkar att ha gått bra, förutom kisseriet! Jag blev tappad med kateter flera gånger när äldsta dottern var nyfödd så jag vet hur det känns.Tack för tipsen om rakning och mens. Just mensen är ju svårt att planera, men rakning är ju lättare att fixa. Hur lång tid tog själva operationen?Jag vet inte om jag vill vara vaken eller sövas, har aldrig varit sövd, men tycker att det verkar läskigt att vara vaken!
    Själva Operation tog ca 40minuter.
    Räknar jag all tid innan jag fick komma ut från sjukhuset så tog det 5 -6 timmar.
    Jag ville ju också sövas men den lilla sovasprutan funkade inte på mig.
    Så dom hade en lullig pladdermaja därinne.
    Men dom var jättegulliga
    Frågade titt som tätt Går det bra! Säg till om du vill ha mera bedövning osv...
    Du ska inte känna något m,m...
    Och det var faktiskt inte så hemskt som jag trodde det skulle vara.
    1:a bedövningsprutan som jag inutti var inte så roligt men den var uthärdlig då jag redan fått en bedövningspruta i armen.
    Sedan fick jag en till spruta "där nere" men den kändes inte alls.
  • Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-09-16 11:06:21 följande:
    Anonym (jag med) skrev 2009-09-16 09:51:49 följande: Ok.När jag skulle sys efter första förlossningen funkade inte bedövningen så jag har lite traumatiska minnen av att ligga i gynställning och bli sydd i tre timmar, därför vill jag nog sövas om det går. Fast skönt att personalen var så noga med att du inte skulle känna någonting!Hur lång tid blir du sjukskriven tror du?
    Hehe... Baara 3 timmar. (skoooojar)
    vet precis hur det känns.
    Själv låg jag från Torsdag kväll till söndag morgon kl 8.02 innan dottern behagade komma ut.
    Det var en förlossning som inte var av denna värld. 
    Låg i gynställningen i 18timmar i sträck & hade så ont så det går inte att förklara.
    Tack gode gud för lustgas & epidural & smärtstillande piller säger jag.
    Men så kunde jag inte gå normalt efter 1 vecka efter det.
    Efter förlossningen svällde mina ben upp till dubbelt så stora ben så jag fick ta sprutor i flera dagar  så jag inte skulle få en blodpropp.
    Blev "bara" sydd med 10stygn men utan smärtstillande det enda jag hade var lustgasen (gissa om jag var arg på den Bm) {#lang_emotions_djavulsk}.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
    Nu sa dom att man får vara sjukskriven 1 vecka & behöver man vara längre sjukskriven så var det bara säga till.

Igår var jag in på kontroll Då jag har så ont när jag har kissat och enligt läkaren så kan man ha detta i några veckor.
    Jag hoppas dock att det släpper innan dess.
    Känns faktiskt lite bättre idag.
    hihihi... Och framfallet känns inte alls. {#lang_emotions_laughing} supernöjd jag (önskar jag hade gjort detta tidigare)
  • Anonym (jag med)

glömde säga att när du pratar med narkosläkaren så berätta att du är livrädd för att råka ut för samma så ska du se att dom tar hand om dig.

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2009-09-17 11:28:58 följande:
    Jätteintressant att höra, jag ska inte opereras än, men kanske efter att jag har fått mitt sista barn. Gud vad skönt att det går att göra någonting åt detta problem.
    Jag Rekomenderar verkligen operationen!
    Nu finns det inget som skaver längre när man böjer sig ned & när man går på toa tex eller när man lyfter tunga saker m,m...
    hihi... Inte för att jag har lyft något tungt än sedan Op.
    Men Nu känner jag mig normal igen för första gången sedan Dottern föddes för 4år sedan.
    Försökte idag på morgonen att ta disken men det skulle jag inte ha gjort.
    efter att jag tömt diskmaskinen & fyllt den igen så kändes det som början på en tyngd i underlivet igen.
    jag knep för glatta livet.
    Så nu kommer jag inte lyfta en endaste tung grej igen.
    Fick i och för sig lyft förbud i 3månader.
    så det blir väl till att lyda doktorn.

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-09-18 09:38:56 följande:
    Lyftförbud i tre månader???? Det innebär ju att jag inte kommer att kunna vara ensam med barnen en enda gång på tre månader!!! Men det rä det ju värt om man slipper eländet sedan!!!Är så tacksam för att du delar med dig!
    Hehe...Lyftförbud för tyngre saker som matkassar m,m... i 3 månader japp, men jag ska erkänna har redan varit och handlat. {#lang_emotions_cool} 
    Packade varorna direkt i vagnen i flera påsar så istället för 2 påsar så blev det 6påsar.
    hehe... man får köra återanvändning annars blir det dyyyrt påskonto.
    Sen knep jag medans jag lyft in dom i bagaget och sedan ringde jag sambon kan du bära in varorna från bilen.
    hehe... bäst av allt jag slipper tvätta i 3månader. {#lang_emotions_tongue_out}
    blöt & tung tvätt du vet.

Näää! Allvarligt tar man det bara lugnt & gör allt i mindre satser så går det säkert bra.
    Men det gäller att ta det lugnt.
    så man hinner läka ordentligt.
    Har man barn som kan krypa eller gå så kan dom alltid krypa eller gå till en och klättra upp om dom vill ha tröst osv...
    Som dottern ylade här om dagen "JAG ÄR KRAMSJUK"
    Då var det bara sätta sig ned så hon kunde klättra upp och få gosa av sig lite.
    Inte helt fel.

Trots att man är opererad så kan man få tillbaka framfall om man har otur så det gäller att ta det lugnt med dom tuffa lyften.

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-09-20 21:22:42 följande:
    Anonym (jag med) skrev 2009-09-18 12:11:35 följande: Jo, det är klart att man ska vara försiktig under läkningen! Maken får göra det mesta med andra ord!
    Harkel! har varit på första handlingsturen sen Op.
    hmm... Vad ska jag säga... {#lang_emotions_cool} 
    Inte mådde jag bra efter ett tag.
    Men vad säger man! Shoppingtarmen sög mer än läkningstarmen.
    Jag var så shoppingsugen så det var inte sant.
    Sitta hemma & kuckilura i en hel vecka... man kan få neurotiska besvär för mindre & inte kan jag renovera heller. 
    Så Jag sa till sambon Nu far jag Ut! Men jag lovade att jag skulle ta det försiktigt.
    haha... efter 1 timmes promenad ut & in i butiker var jag slut,
     efter 1 timme till så var jag helt slut.
    Är man galen så är man.
    Men Sakta mak gällde hela tiden & komma ihåg att knipa.
    så nu sitter jag hemma igen & pustar ut.
  • Anonym (jag med)

jag känner det! ska till urolog på torsdag. misstänker framfall men INGEN hittar någonting! kan höra av mig på torsdag om du vill? Glad

Svar på tråden Operation av framfall