• versan

Operation av framfall

HEjja! Det har faktiskt gått över all förväntan.
    Visst sjutton gjorde det ont dom första dagarna (men med värkmedicin så står man defintivt ut) men nu är det lugnt.
    Förutom att jag kan inte gå superlånga sträckor utan att få lite ont i magen.
    Men det är väl jag som är överambitiös.
    efter att operationen är gjord glöm inte att börja knipa efter ca 4dagar.
    sen kör du knipövning varje dag.
    Ibland känner jag att jag har tagit ut mig (burit för mycket) och ändå har det varit i mitt tyck lätta saker som ett gäng handdukar kläder lättare kassar osv...och då kommer det genast en tyngdkänsla i underlivet.
    Då får jag gå och lägga mig och vila.
    Så sist jag var in på en kontroll & berättade detta för läkaren så sa läkaren att jag hade lyftförbud i 6månader istället för 3månader.
    Gahhhhaaaa..... men men.... vad gör man inte för att bli bra.

• versan

hehe... nu är operationen gjord så nu släpper jag fram vem jag är.
    kram & lycka till  V... {#lang_emotions_sunny}

• versan
    msMartin skrev 2010-05-06 09:57:20 följande:
    Hej!Vad skönt att höra att ni tycker att det är bättre efter operationen.Men jag har förstått att det kommer tillbaka ändå. Man kan ju inte undvika lyft resten av livet...Hur gjordes era operationer? Nät eller utan?
    Blir inte 1 operationen bra så kan den göras om.
    Min gjordes utan nät.
    & nästa blir nog utan med.
    Sen om den ej funkar så sätts nät.
    Gladhannapanna skrev 2010-05-08 17:32:27 följande:
    På mig snittade de i slidväggen och tog bort överflödig vävnad och tightade till muskler mm. Tyvärr blödde jag för mky så den bakre slidväggen blir opererad i höst. Känns rätt trist.
    Jag måste göra en till igen till hösten. (som du vet)
    har fortfranade ett "litet" framfall kvar som dom inte lyckades sy in.
    Men nu är jag inte speciellt orolig då den första gick bra trots mitt lilla elände efteråt.
  • versan
    Anonym skrev 2010-05-15 17:46:43 följande:
    hej.måste fråga er om en sak. min förlossning gick dåligt med stoor bristning. nu har ja kännt tyngdkänsla typ i en månad. kollade upp d hos en gynekolog men hon såg inget. jag var så lättad att ja glömde fråga vad det är ja känt isåfall.sedan ja började fatta att den nya tyngdkänslan kanske var framfall så har jag ju varit försiktig.några teorier från er sida?
    Problemet är att när man ligger i gynstolen så ligger man ned & då åker framfallet på plats.
    När man ställer sig upp så tillkommer gravitationen & det tynger automatiskt ner.
    Om du då ej sa till Gyn så visste h*n inte vad h*n skulle leta efter.
    I en undersökning för framfall så kollar dom hur det ser ut genom att stoppa upp 1/2fingrar i slidan & sen får du ta i och hosta så mycket du kan då känner & ser dom vad som händer.
    Så Tillbaka till Gynekologen & be dom göra en ny undersökning.
    Har du "bara" tyngdkänsla eller har du även andra problem som urinläckage/inkontinens?
    Man kan nämligen få det av framfall (men man behöver inte ha det)
    Ibland har man "bara" tyngdkänslan som blir värre om man lyfter tungt eller böjer sig m,m...
    lycka till....
    Undrar du något så fråga på.
  • versan
    Anonym skrev 2010-05-16 12:26:42 följande:
    jo, syftet med besöket var att kolla om ja hade framfall. hon bad mig att krysta allt jag kunde iaf. och sa att inget "kom ut". jag fick oxå se det med en spegel. det som tynger är urinröret. eller ja, så känns det som iaf. ska till bm och be om spiral, och då kan väl hon oxå ta en titt?tyngdkänslan är inte konstant heller.
    Tyngdkänslan är inte konstant här heller utan kommer och går.
    Om man provocerar som att hosta som går snabbare än att att krysta så syns det tydligen mera enligt min läkare.
    Be om en remiss till till en expert om urologi/framfall så du får rätt behandling.
    Nu är du ju relativt nyförlöst så det kan ju så det kan ta ett tag innan underlivet går tillbaka så att säga.
    Hos mig sa dom att man skulle vänta ett år efter förlossningen sedan kunde man kolla efter skador.
    Ska man tex skaffa flera barn så vill dom inte operera innan barnföddandet är slut då man annars riskerar att slita upp "framfallen" igen vid en eventuell förlossning.
  • versan
    Anonym (Lilla Mami) skrev 2010-05-21 13:16:00 följande:
    Jag har också börjat fundera på om jag har famfall. Har en tid hos MVC om fem veckor så jag kan kanske lufta lite funderingar här. (Andra trådar om framfall har tyvärr dålig svarsfrekvens.)Jag har en dotter på 11 månader och för ca 4 månader sen (första mensen) började jag tänka att något inte stämmer. Tampongen var jättesvår att föra in och varje gång jag suttit eller böjt mig framåt åkte tampongen ut och stack fram i slidmynningen. Strax efter det började jag använda p-ring som jag gjort innan min graviditet. Det visar sig att den inte heller sitter kvar där den ska, i tryggt förvar innanför slidmynningen, utan en del av ringen tittar fram. Nu har jag känt efter lite noggrannare med fingrarna och känner ju att det är främre slidväggen som buktar fram i slidmynningen.Såhär i efterhand har jag ju även förstått varför min sambo säger att jag känns trång vid sex fast jag själv tycker att själva slidmynningen är som en vidöppen tunnel. Det är ju slidväggen som kollapsat som gör att jag känns trång!Nu frågorna: Jag har läst om alternativet till operation - ringar. Vad har de för syfte egentligen? Att stärka vävnaden eller bara att hålla slidgången öppen? Jag har ju inga besvär förutom att tamponganvändadet och p-ringen inte funkar som det ska. Inga urinläckage förutom vid hård träning och ingen del hänger ut och skaver när jag rör mig. Däremot känns det ju sjukt att min sambo skall tycka att jag är skön att ha sex med pga att jag har framfall! Och ska jag våga skaffa fler barn om det nu skulle visa sig att jag fått ett "milt" framfall av denna första gång?
    Svarar samma som pyttis.
    Ringar används vid livmoderframfall
    Men det låter som om du har något sorts framfall av något slag.
    Men kolla detta på Mvc.
    endast sättet att få rätt diagnos.
    & lättare få hjälp med operation tex.
    Men skall du/ni skaffa flera barn så lär det vara bra att vänta tills det är klart.
  • versan
    Anonym (inget kul) skrev 2010-07-29 11:28:10 följande:
    Hej!
    Starta nyss en tråd om framfall av musklerna och blev hänvisad itill denna tråd, trodde typ jag var ganska ensam om problemet.
    Fick barn för 4 år sedan och har enbart haft framfall på övre muskeln men nu även har det kommit på den undre. Så nu börjar operation bli aktuellt.
    Det jag undrar över efter att ha läst lite här inne, hur blir resultatet efteråt?
    Blir man större där nere eller ja hur blir det. Tänkte ju på om de fäster upp musklerna osv så man inte blir slapp istället
    Ja jag har många frågor.
    Hejja!
    Först & främst Du är INTE Ensam om detta problem!
    Av någon anledning tycker tjejer att det är skämmigt att prata om detta problem
    Vilket är synd igentligen man går ju & tror att man är ensam om det för att det inte pratas om det.
    Ingen fara på den fronten (storleken inne i slidan).
    Jag blev då "normal" på insidan efter första operationen.
    Däremot så fick dom inte med Allt så jag har fortfarande "litet" framfall som skall opereras i Augusti igen.
    Jag blev supernöjd efter första operationen var gjord.
    Jag hade en biverkning på mitt framfall vilket gjorde att jag läckte lite urin när man nös skrattade osv... OCH det försvann efter första operationen.

• versan
    So nice skrev 2010-06-02 21:30:33 följande:
    versan måste fråga dig!!!

Ska du op igen?
    Jag op ett bakre framfall i höstas och nu är det kört igen. nu ska jag op igen, men nu ska de även ta den främre väggen!!
    efter det blir det inget sex eller lyft på minst 4 månader!! kommer göra allt för att inte få tillbaks skiten igen!!

Japp! Opereras igen i augusti.
    Sen blir det inga lyft eller shopping överhuvudtaget.
  • versan
    jackrusselltok skrev 2010-08-01 09:27:25 följande:

Hej.

en till med konstaterat främra framfall. Är gravid med andra barnet i v 16 och detta kom för ca 2 veckor sedan. Hade ett lätt framfall efter första förlossningen med det gick tillbaka eller iaf så har jag inte haft problem av det och min gyn har bara sagt att jag måste tänka på att knipa.

Men nu e det iaf mkt och det var obehagligt. Gick till ny gynläkare som gav mig en ring som jag använder nu. vilken skillnad! Kan ju gå runt som vanligt igen.

Är det någon mer som haft/har ring? Kan man göra lika mkt som innan  med tanke på lyft osv? Man har ju "stöd" där inne nu.

Jag hade aldrig ring så tyvärr kan jag ej ge något svar på den punkten.
    Men det är bra att du kniper ofta.
    Jag gör 100 knipövingar per dag om jag är duktigt.
    & det gör en skillnad faktiskt men så fort man glömmer så  får man tillbaka eländet på en gång.
  • versan
    Anonym skrev 2010-08-02 23:35:50 följande:
    Måste bara fråga,har någon av er varit med om att hela urinröret flyttat sig nämre slidmynningen? Jag tror att mitt har gjort det nämligen
    Ojj då! Lät inget trevlig Obestämd
    Min sitter där den ska. (hoppas jag) Har då inte märkt någon skillnad i alla fall.
    Kolla med Urologen.
  • versan
    Anonym (blyger) skrev 2010-08-27 09:40:29 följande:
    Ja jag försöker knipa, händer inte så mycket. Fasen också, jag vill inte ge upp träningen.
    Hejja! Har du provat att knipa när du ligger ned i sängen.
    Ibland går det bättre att knipa när man ligger ned.
    Kör knipövningar 1 vecka liggandes & sen fortsätt knipa när du står upp & sen prova under tiden att knipa när du kissar.
    Funkar det ej alls så kontakta gyn.
    Man får jättebra hjälp där. 
Svar på tråden Operation av framfall