Operation av framfall
Jag har nyligen fått mitt tredje barn och har framfall=( Först å främst så känns det oerhört skämigt å pinsamt vill hellst INTE prata om det eftersom det känns som att det bara är gamla kärringar som lider av sådant å jag är "endast" 32...Skulle fått op mitt framfall för ca 1år sedan men det blev inställt vid operationstiden. Jag känner oro inför op eftersom läkaren sa att det kan göra ont vid samlag å att man får förstörd känsel samt att man kan få mer urinläkage, vilket inte låter så angenämt. Vidare sa han också att det måste op igen efter några år (10 kanske) för att det ofta kommer tillbaka å att det är "bättre" att spara op till senare ju längre man kan vänta destobättre?! Min BM sa att det kan ju vara bättre att OP nu å få 10 bra år;) ja jag är velig ialf. När jag var på efterkontrollen sa BM att jag endast kunde knipa 1/2 kniip, som jag förstår det har jag inte muskeln sluten på nått vis (tror den har gått av å att jag liksom inte kan sluta den helt) dvs jag kan inte heller knipa ordentligt å träna upp muskulaturen till max. Jag har också uttänjd slida dewn är vidare än "normalt" så detta skulle också op enl Läkaren som skrev remissen men läkaren som skulle göra Op för 1år sedan ville INTE göra det å varför? fick känslan att han tyckte det var onödigt?
jag känner mig begränsad i vardagen eftersom jag inte kan/vill springa eller gå långt, hoppa studsmatta/hopprep med barnen pga detta, sex känns ju just nu jobbigt psykiskt eftersom jag känner mig rädd/äklad av mig själv där nere å är rädd att min man inte känner lust till mig.
Hur är era erfarenheter av op? Hur har det varit med sex? träning? Kan man någonsin springa igen? Träna? Hur ska man kunna undvika lyft i 3mån efter op, har en man som jobbar borta ....
mina problem är att jag har en tyngdkänsla samt att det känns som en boll/kula som åker där inne då jag tex sätter mig (i bland) å då jag gör sit ups känns det som nått som åker runt där inne svårt att förklara.