• eilenna78

varning **brio sit** varning!!!!!

Måste ge en varning till alla som har eller tänker införskaffa Brio Sit.
    Det är Brios variant på TrippTrapp stolen.

Vi köpte den i torsdags och idag höll en allvarlig olycka på att ske.
    Man kan spänna fast barnet i stolen även om det ej finns bygel till, men det är bara ett bälte som går rakt över magen/benen.
    Min 2-åring lyckades idag att sligra sig ur bältet men blev hängandes med det runt halsen!!! Vågar inte tänka på vad som hade hänt om jag inte sett vad som hände...
    Stolen är ju ganska hög och barnet kan inte komma loss självt i det läget.
    Ska tillbaka med stolen till Babyland imorgon, vill inte ha en sådan olycksrisk här hemma!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 14:51
    Babyland förstod direkt säkerhetsrisken och tog tillbaka stolen utan diskussion.
    En anmälan till Brio skull också göras så nu får vi väl se vad Brio gör åt saken.

• Svar på tråden varning **brio sit** varning!!!!!
  • JAG är BÄST

Men bara för att ditt barn slingrade sig ut betyder det INTE att det är fel på stolen. Jag skulle akta mig med att gå ut med sånna här varningar då det inte är stolens fel att detta hände.

• eilenna78

Vilket barn som helst kommer ju ur om dom sligrar sig! Och då kan man fastna som min son gjorde. För att stolen ska vara säker måste bygeln användas med det medföljande bältet och bygel ingår ej. Då borde ju inte bältet heller ingå, för utan det så är den ju ok.
    Men min son är för stor för bygeln och för liten för att sitta utan bälte.

• älgfot

tur att det gick bra!

Jag hade inte heller velat ha en så´n stol... fast jag lämnar dom ju inte ensamma vid bordet får jag väl tillägga, men det KAN ju finnas dom som gör det.

Själv har jag använt en gammal hederlig Hokus Pokus eller vad den heter... den har gått i arv så både jag och min äldre bror, samt mina mindre syskon har använt den, och jag har haft den till mina båda barn.
    Den känns trygg och bra och när barnet blivit för stort för denna stolen så har dom helt enkelt fått sitta på en vanlig stol

Hoppas dom förstår din situation där du köpt den, och jag tycker precis som du att bältet inte bör följa med om inte bygeln gör det... för då slipper man ju hemska olyckor!

Lycka till!

• eilenna78

Ja, visst finns det dom som lämnar sina små! Känner själv ett par stycken...
    Nej jag hoppas jag får returnera eller få kompensation på ngt sätt. Den där bygeln tex....Då kan lillbror ta den.

• Yinsan

Vet inte hur stolen eller selen ser ut men rent spontant känns det inte som den har varit ordentligt åtdragen om han kunde krångla sig ur den.

Förstår inte heller varför en 2 åring måste sitta fastspänd men du har säkert dina anledningar.

• eilenna78

Den var lagom åtdragen, han har en enorm egen vilja och befinner sig gärna någon annan stans än matbordet vid middagen...

• Moster Ninna

Men är det inte så att man inte ska lämna barnet utan uppsyn om ngt skulle hända som gör att BARNET gör saker som dom INTE ska göra..
    Samma sak som gäller barnvagn,typ låt inte ungen klätra i själv - för tiprisk,bälta alltid så barnet inte klättrar ur m m ..
    Det känns ju som där är ngt fel på stolen.. :S

• eilenna78

Jo och jag har ju uppsikt över honom men ALLA har ju inte det, därför varnar jag då jag vet vad som kan hända... Väldigt ledsen om jag gör någon upprörd men jag ville bara ge en liten varning.
    Man behöver väl inte bli pikad bara för det???
    Jag hade bara blivit glad om ngn påpekade en säkerhetsrisk med en sak som mitt barn använder dagligen.

• eilenna78

Babyland förstod direkt säkerhetsrisken och tog tillbaka stolen direkt.
    En anmälan till Brio skull också göras så nu får vi väl se vad Brio gör åt saken.

• Helga Ekdahl

Hej, BRIO Sit blev ?Bäst i Test? med en total summa av 4,6 poäng av 5 möjliga för sin Stabila konstruktion när Sveriges Tekniska Forskningsinstitut utförde ett test på barnstolar i samarbete med Vi Föräldrar.

Eftersom stolen är en "växa-stol" säljs inte bygel och matbricka i samma paket som stolen. Föräldrar till lite äldre barn som inte behöver de extra säkerthesanordningarna ska inte behöva betala för dessa extrakostnader.

I BRIOs mannual står det:

VIKTIGT ? LÄS NOGA
    Följ monteringsanvisningarna noga.
    Komplettera BRIO Sit med BRIO Sit bygel, som säljs separat. Bygeln
    bör användas tills du upplever att ditt barn klarar av att sitta utan
    stöd, då bör den avlägsnas.

VARNING! Lämna aldrig
    barnet utan tillsyn. Spänn alltid fast
    selen och justera den korrekt så att
    selen passar ditt barn. Använd inte
    stolen om inte samtliga delar är korrekt
    monterade och justerade. Placera inte
    stolen nära öppen eld eller stark hetta.
    Förebygg allvarlig skada eller dödsfall
    förorsakat av att barnet faller eller glider
    ur. Ha alltid barnet under uppsikt i
    stolen. Använd aldrig stolen för andra
    ändamål än de avsedda. Låt aldrig barnet
    stå på sitsen eller fotstödet eller luta
    sig framåt över kanten. En vuxen måste
    beledsaga barnet om barnet använder
    fotstödet som trappsteg för att klättra
    i eller ur stolen. Använd inte stolen förrän
    barnet kan sitta utan stöd. Använd
    inte stolen om någon del är avbruten,
    skadad eller saknas. Detta kan orsaka att
    ditt barn skadas. Låt aldrig mer än ett
    barn åt gången använda stolen. Flytta
    aldrig stolen när barnet sitter i den.

Vi är väldigt glada över att barnet inte kom till skada och uppmanar alla föräldrar att alltid läsa mannualer innan användning av produkter, vare sig de kommer från BRIO eller andra producenter.
    MVH Helga Ekdahl // BRIO

• ÅÅsaGGåsa
    eilenna78 skrev 2009-08-23 18:31:25 följande:
    Vilket barn som helst kommer ju ur om dom sligrar sig! Och då kan man fastna som min son gjorde. För att stolen ska vara säker måste bygeln användas med det medföljande bältet och bygel ingår ej. Då borde ju inte bältet heller ingå, för utan det så är den ju ok.Men min son är för stor för bygeln och för liten för att sitta utan bälte.
    Tur att allt gick bra. Är han förstor för bygel och för liten för att sitta utan bälte så skall han nog inte lämnas utan uppsikt i stolen...
Svar på tråden varning **brio sit** varning!!!!!