• RBK

Autism och Tomasis-metoden

Jag har den senaste tiden hitta information om Tomasis-metoden och utifrån det jag läst tycker jag det låter seriöst och att resultaten verkar positiva. Tydligen har även landstinget i stockholm betalat detta för tidigare, men när intesset blev för stort upphörde detta (har man hört det förut...!?). Det verkar inte så dyrt att betala behandlingen själv - därför mitt intresse. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta och/eller har annan kunskap?

www.lasarnasfria.nu/artikel/8238
    www.brainbalance.se/

• Svar på tråden Autism och Tomasis-metoden
  • RBK

Tack - fick just ett mail från den jag konsulterar när det gäller frågor om autism och hon sa att det verkar som om många ökar sin koncentrerationsförmåga men att
    de flesta "experter" är ganska kritiska till metoden. Samtidigt sa hon att om jag tror på metoden skulle hon kunde hon inte avråda mig. Hm - vill fortfarande veta mer från föräldrar som genomfört Tomatis-metoden med sina autistiska barn.

• SaramedM

Spännade, detta måste jag kolla mer på ikväll

• SaramedM
    RBK skrev 2009-08-24 10:28:49 följande:
    Hej,Hittade följande rapport som är en utvärdering av en test som gjordes av BUP i Strömstad 2003. Blir allt mer nyfiken på detta...www.celestin.se/res/Default/stromstadsrapport...
    undrar vilka kommuner som de hade avtal med?
    För detta känns ju intressant som du säger
  • RBK

Eftersom jag startade tråden, och ikväll googlat vidare om Tomatismetoden, får jag också belysa de rapporter som är minst sagt tveksamma till effekterna. Kapitel ur Sveriges habiliteringschefers rapport Mångsidiga intensiva insatser för små barn med autism:

www.habilitering.nu/gn/export/download/Evidensbaserad_habilitering/12_Sensomotorik.pdf

Tycker ändå att det vore intressant att få höra erfarenhter från någon föräldrer som prövat på metoden.

• SaramedM
    RBK skrev 2009-08-24 21:37:39 följande:
    Eftersom jag startade tråden, och ikväll googlat vidare om Tomatismetoden, får jag också belysa de rapporter som är minst sagt tveksamma till effekterna. Kapitel ur Sveriges habiliteringschefers rapport Mångsidiga intensiva insatser för små barn med autism:www.habilitering.nu/gn/export/download/Eviden...Tycker ändå att det vore intressant att få höra erfarenhter från någon föräldrer som prövat på metoden.
    Fast så skriver de ju om typ allt som inte är beteendeterapi...
  • RBK

Nu var det ett tag sedan jag läste hela rapporten "Mångsidiga insatser...", men jag har för mig att de framförallt kom till slutsatsen att man bör jobba med barnen intensivt 25-40 timmar i veckan och att det bör finnas inslag av beteendeterapi med i träningen.

En ok slutsats tycker jag, men när det gäller forskningsläget brukar jag föredra att att hänvisa till den amerikanska förlagan "Educating Children with autism" från The National Academy of Sciences (NAS).

Nedanstående referat från NAS rapport kommer från DIR/Floortimes hemsida:

The National Academy of Sciences (NAS), in its report? Educating Children with Autism? (National Academy of Sciences, Committee on Educational Interventions for Children with Autism, NRC, 2001), states that there is research support for a number of approaches, including DIR/Floortime and behavioral interventions, but that there are no proven ?relationships between any particular intervention and children?s progress? (page 5) and ?no adequate comparisons of different comprehensive treatments? (page 8). The report concludes that effective interventions vary depending on an individual child?s and family?s needs. The NAS analysis further indicates that behavioral interventions are moving toward naturalistic, spontaneous types of learning situations that follow the child?s interests, and note that ?studies have reported that naturalistic approaches are more effective than traditional discrete trial at leading to generalization of language gains to natural contexts: (Koegel, Camarata, Valdez Menchaca, and Koegel, 1998; McGee, Krantz, and McClannahan, 1985). Länk: www.icdl.com/dirFloortime/research/index.shtml

• SaramedM

Hur får man råd?

Imorgon är det tydligen infomöte om metoden i Stockholm, jag ska försöka gå men känner att det finns inte en chans att vi har de pengarna just nu när jag bara har en 50% tjänst

• RBK

Ojdå - intressant. Tyvärr är jag bortrest imorgon kväll. Om du går vore det intressant att få ta del av dina intryck efteråt.

• SaramedM

tyvärr kan jag inte heller gå men jag ska försöka hinna ringa dom imorgon och be att få deras folder om fonder att söka ur
    Förhoppningsvis kan man hitta nått där

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-08-26 11:41:06 följande:
    var är det ikväll? Jag verkar inte hitta rätt länk
    Ja ikväll
    www.tomatis.se/news&frontend=9a6ee242fe2c60c8d1c6fb68f69559cf
    Men nu ligger inte länken kvar
    Kanske kan man ringa och få svar?
  • Ejnie

När jag tittar nu hittar jag bara ett infomöte 23 sep... blev det något av detta? Nyfiken om ngn hann dit.

• andromeda

Vi har tränat tomatis sedan i juni. Jag har också läst allt som finns att läsa, och är skeptisk till min natur... Anledningen till att vi började var rekomendationer från 2 familjer som gjort detta för många år sedan. Den ena familjen var den första i Sverige. Det har gått väldigt bra för deras barn, men det har tagit tid.

När jag träffade Maria som är chef och konsulent, fick jag genast förtoende för henne och vi bestämde oss för att försöka. Och vad tror vi nu... har det hjälpt..?
    Vår 7 åriga son gick igenom en svår kris i våras. Han klarade inte det sociala samspelet, blev djupt deprimerad, sov inte, ljud - och ljuskänslig, utåtagerande mm mm. Vi påbörjade BUP utredning och tomatisträning. Sommarlovet kom i samband med första tomatisträningsperioden (2 veckor 20 timmar). Allt vände och han blev lugn, sov bättre, samspelade bättre, bättre motorik mm mm. Vad är vad? Är det ledigheten eller tomatis? Vi började också i samband med detta högdos omega 3. Efter 3 veckors uppehåll började symtomen komma tillbaka, precis lagom till nästa behandlingsperiod. Och han blev bättre igen. Nu har skolan börjat och visst, allt är jobbigt och han vill inte dit. Men det går inte att jämföra med hur det var i våras. Men vi har gjort många olika insatser och jag vet inte vad det är som hjälpt. Vågar dock inte chansa, utan fortsätter med Motzart och Gregorianska körer ett under i sig att han lyssnar så tålmodigt (inte alltid). Det är jättedyrt och vi får jobba hårt för att ha råd. Förra veckan var BUP utredningen klar och vi har fått muntligt att vår son har Asperger syndrom. Har ni fler frågor är det bara att fråga på. SOm sagt jag har läst all forskning i ämnet och vet hur skeptisk forskarvärlden är.... men på BUP har de varit positiva.

• SaramedM

Jag är väldigt nyfiken måste jag säga, hur mycket har ni betalt hittils?

Går ni fortfarande där eller lyssnar ni hemma?

• andromeda

Vi lånar hem maskinen i 2 veckors intervaller. Vi har kört 2 omgångar hittills och det har kostat runt 16.000. Inte jättebilligt direkt.. Men det blir utspritt över en längre period, så då blir det lite lättare att hantera. Man kör 2 veckor, 3-4 veckor paus, sen 2 veckor igen. Det tar mycket tid och energi att få den lilla sonen motiverad till detta. Man måste vara motiverad själv!

• SaramedM
    andromeda skrev 2009-08-31 09:35:51 följande:
    Vi lånar hem maskinen i 2 veckors intervaller. Vi har kört 2 omgångar hittills och det har kostat runt 16.000. Inte jättebilligt direkt.. Men det blir utspritt över en längre period, så då blir det lite lättare att hantera. Man kör 2 veckor, 3-4 veckor paus, sen 2 veckor igen. Det tar mycket tid och energi att få den lilla sonen motiverad till detta. Man måste vara motiverad själv!
    oj hjälp, det är ju inte riktigt de priser som står på hemsidan om man säger så!

Det finns inte en chans att vi har råd med det
  • andromeda

Det är olika priser beroende av om man får ett personligt program gjort eller allmänt (då blir det lite billigare). Det finns andra billigare varianter som bygger på tomatis. Det kanske kan vara något. SJälva håller vi på att söka fonder för att ha råd att fortsätta.

• SaramedM
    andromeda skrev 2009-08-31 09:42:40 följande:
    Det är olika priser beroende av om man får ett personligt program gjort eller allmänt (då blir det lite billigare). Det finns andra billigare varianter som bygger på tomatis. Det kanske kan vara något. SJälva håller vi på att söka fonder för att ha råd att fortsätta.
    ok, jag måste kolla fonder i alla fall
Svar på tråden Autism och Tomasis-metoden