• carro21

akut!

Det är så att min lilla är lös i magen och lite annat och jag ringde i kväll till sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle ge henne ickke fiber rik mat,
    så jag ville egentligen ha lite tips på vad man kan laga för mat till henne?
    e de någon som har nått som kan hjälpa tro?

• Svar på tråden akut!
  • malinkat

Smörgås (ljust bröd då), banan, mjölk (tror jag??) kokta morötter (råa är lösande)... Sen vet jag inte hur det är med kött och annat...

• Jessa med 3

Kokt fisk brukar vara "snäll-mat" för magen.

• Lolalee

hur gammal e dottern? som sagt, inget fiberikt.. blåbärssoppa är jättebra för magen, pasta,kyckling, inget stekt..och inte heller för fett..mkt vatten är ju självklart viktigt åxå!
    hoppas hon blir bättre snart!

• pigglet

undvik mjölk.

Ris och kokt potatis är bra. Vitt bröd. Kokt fisk, kokt kött. Kokta morötter. Rivet äpple (det och morrötter är fiberrikt med fungerar ändå "stoppande"). Smörgåsrån, mariekex. Isglass. Majsvälling.

Jag tror att kokt mat är bättre än stekt. Så koka en köttfärssås om hon gillar det. Kan serveras till både ris, potatis och ev. pasta.

Fisk i ugn. Har flera recept på lax om ni gillar det.

• carro21

De hon sa att vi skulle undvika var frukt och grönsker, mjölk fullkornsvälling kommer inte ihåg allt men de va en hel del så man blir lite fundersam på vad man ska laga...
    problemet är att hon spyr av majsvälling, får kvälvningar av blåbärssoppa och hon sa även att bara vatten e dumt, givetvis skulle hon drikca de med men nått med mer energi..

älsklingbarn: om du har goda recept på lax tas de tacksamt emot.. :)

tack alla för tips, kommer ni på nått mer så skriv jätte gärna de.. :)

• carro21

Min dotter är 2 år och 4 månader ungefär..

• Jessa med 3

Har du provat att ge vätskeersättning? Jag tror att recept finns på sjukvårdsrådgivningens hemsida. Då får man ju med lite salt och socker också och det blir inte bara vatten.

• Rosa30

När vårt barn hade magsjuka ringde vi vårdguiden, och de tipsade om morotssoppa. Koka morotsbitar i vatten så det precis täcker, och mixa sen bara. Hon var bara nio månader då, så vi tillsatte inget salt, men det kan du nog göra som har ett äldre barn.

• carro21

fick ett recept på morotssoppa så jag ska prova de i mon..

när hon va dålig i magen över midsommar så fick jag recept på vätske ersättning och de gick bra till en början men sen spydde hon upp de hela tiden.. men jag ska prova igen, de kan ju ha ändrats...

• pigglet

Aha - magsjuka... Jag är EXPERT :(

Isglass är perfekt!
    Mata med vätskeersättning teskedsvis. Eller ge en liten isbit att suga på (frys in saft eller ersättningen)
    En klunk festis nu och då är också bra.

Har hon varit sjuk länge så måste ni nog börja ge ersättning. De förlorar salt.

Så länge hon mår dåligt och kräks behöver ni inte ge något att äta. Vätska är ju jätteviktigt att de får i sig, då klarar de sig många dygn...

När hon mår bättre är det bra att knapra på ett smörgåsrån, eller salt kex. Sedan rostat vitt bröd.

Så småningom kommer vi till mat. Här kommer lite lax-recept:

Portionsbitar av lax, salta och peppra. Lite dill. 225* i 12 minuter
    Romsås: creme fraich, hackad rödlök, stenbitsrom. (inte till den magsjuka - er andra)

Citronsås: 2 dl creme fraich, 1 dl grädde, 1 fiskbuljongtärning, skal från 1 citron + 1 msk saft. Koka ihop. (Bara liiite till magsjuka barnet, mest till er)

Fetaoströra: 100 g feta, 0,5 dl grädde, 1,5 msk hackad rödlök. Skär ett snitt i den råa fisken, fyll med röran och sedan in i ugnen. (helst inte till den magsjuka)

Tomater: dela tomater i halvor. Krydda med salt, peppar, oregano och basilika. I ugnen sista 6 minuterna. Helt ok för den magsjuke.

Brödpinnar (grissini) känns lyxigt till, och är bra för den sjuke.

Okej, det är mest till de som inte är sjuka, den som har magsjuka ska ju helst bara äta fisken och potatis. Rör i en stor klick smör i potatisen i stället.

• carro21

men hon är inte magsjuk, hon har diarre men inget annat... :/

• carro21

nu går jag in på lite mer detaljer (ber om ursäkt) hon har haft slem i avföringen nu ikväll så de va väl de som fick mej att ringa till sjukvårdsrådgivningen...
    Då övr midsommar kan jag säga att hon va magsjuk men de e inte alls samma symptom eller så nu..

• pigglet

Ok, jag missförstod dig kanske? Läste att hon kräks av majsvälling och får kväljningar av blåbärssoppa... det tillsammans med diarré fick mig att tro att hon hade magsjuka - man behöver ju inte kräkas för att ha det. Brukar märkas på aptiten hos våra barn - har de diarré men äter som vanligt är det ingen fara. Har de diarré och ingen aptit/ser ut att må dåligt när de ser mat - då har de magsjuka.

Hoppas hon blir bättre snart!

• carro21

jaha du menar så.. min lilla är kräsen så de hon verkligen inte kan äta är typ majsvälling och blåbärssoppa och sånna saker.. :)

Svar på tråden akut!