• Lidingöbo

Libanesiska recept, syrien och övriga mellanöstern.

Här kan man skriva in mumsiga libanesiska recept. Mat från syrien och övriga mellanöstern är också välkommet.

Jag efterlyser receptet till hur man ska göra vitlöksfluff till grillad kyckling och kryddblandningar. Särskilt den som innehåller kanel, kryddpeppar och kardemumma.

Finns det några duktiga hemmakockar med sådana recept?

• Svar på tråden Libanesiska recept, syrien och övriga mellanöstern.
  • Fatme

Vitlöksfluff..... är det den som man får till grillad kyckling?
    om det är den du syftar på så ska du koka en potatis tills den är mjuk.
    du ska ha 2 vitlök. mosa vitlöken först sen potatisen o blanda. tillsätt lite yoghurt.
    det var allt!

• Lidingöbo
    Fatme skrev 2009-08-24 11:58:54 följande:
    Vitlöksfluff..... är det den som man får till grillad kyckling?om det är den du syftar på så ska du koka en potatis tills den är mjuk.du ska ha 2 vitlök. mosa vitlöken först sen potatisen o blanda. tillsätt lite yoghurt.det var allt!
    Jag tror att den jag menar innehåller olja och vitlök och citron men jag förstår inte hur man ska göra då den skär sig alltid.
  • Namnam

Crème al toum

Är en fantastisk vitlökskräm som passar nästan till allt. Det fungerar lika bra till grillat kött, shish taouk eller som fyllning till ett pitabröd
    Ingredienser 5 vitlöksklyftor
    2 äggvitor
    1 ½ tsk salt
    3 cl citronsaft
    5 dl rapsolja

Gör så här
    Pressa vitlöksklyftorna och blanda med salt, citronsaft och äggvitor. Vispa eller kör i mixer till ett fast skum. Häll försiktigt i oljan, lite i taget undet fortsatt vispning.

Kanske det här funkar  
  • Lidingöbo
    Namnam skrev 2009-08-24 13:32:02 följande:
    Crème al toum Är en fantastisk vitlökskräm som passar nästan till allt. Det fungerar lika bra till grillat kött, shish taouk eller som fyllning till ett pitabröd Ingredienser 5 vitlöksklyftor2 äggvitor1 ½ tsk salt3 cl citronsaft5 dl rapsoljaGör så här Pressa vitlöksklyftorna och blanda med salt, citronsaft och äggvitor. Vispa eller kör i mixer till ett fast skum. Häll försiktigt i oljan, lite i taget undet fortsatt vispning.Kanske det här funkar
    Kan man använda stavmixer? Jag har försökt med att vispa för hand men då skär den sig. Jag som älskar denna underbara röra!
  • Namnam
    Lidingöbo skrev 2009-08-24 13:33:51 följande:
    Kan man använda stavmixer? Jag har försökt med att vispa för hand men då skär den sig. Jag som älskar denna underbara röra!
    Stamixer är jätte bra, man får vara attans långsam  och försiktig med oljan.

Att vispa förhand och lyckas med oljan är skitsvårt.

En latlösning är annars att ta majonäs och göra aioli med extra mycket vitlök
  • Lidingöbo

Jag måste fråga är det någon av er som kan koka kyckling i tomatsås som serveras med stekt ris? Kryddningen är en kryddblandning som innehåller bl a. kryddpeppar och kanel. (Kryddblandningen eftersökes också)

• Fatme

Var kommer maträtten ifrån?
    det är då lättare att veta vilken du menar!

Lidingöbo skrev 2009-08-24 15:51:29 följande:
    Jag måste fråga är det någon av er som kan koka kyckling i tomatsås som serveras med stekt ris? Kryddningen är en kryddblandning som innehåller bl a. kryddpeppar och kanel. (Kryddblandningen eftersökes också)
  • Lidingöbo
    Fatme skrev 2009-08-25 10:36:47 följande:
    Var kommer maträtten ifrån?det är då lättare att veta vilken du menar!
    Syrien
  • MajaLarsson

ni kanske kan hjälpa mig?!

åt på en libanesisk restaurang i våras och som tillbehör till maten så fick man nån gurka... stark och otroligt god! vet ni vilken sort jag menar och finns den att köpa på tex maxi tror ni?

• 70talist

Lidingöbo: den där kryddblandningen är kanske sab3a baharat? "sju kryddor" som man köper färdigblandad i orientaffärer?

• 70talist

Jessicka: är det en inlagd långsmal gurka som är liksom randig? den köps oxå i glaskonserv. Jag har aldrig sett den på ica men en ica i ett invandrartätt område kanske har köpt in den?

• Lidingöbo
    70talist skrev 2009-08-26 11:02:03 följande:
    Lidingöbo: den där kryddblandningen är kanske sab3a baharat? "sju kryddor" som man köper färdigblandad i orientaffärer?
    Det kanske det är jag ska gå och kolla så fort jag är i krokarna. Tusen tack!
  • 70talist

ingen orsak! Visst är libanesisk/syriansk mat mums!?

• Lidingöbo
    70talist skrev 2009-08-26 11:40:20 följande:
    ingen orsak! Visst är libanesisk/syriansk mat mums!?
    Det är godare än franska och italienska köket. Det är väldigt mycket kärlek i maten! Har du några recept tips?
  • MajaLarsson

70talist: tack! det en den gurkan jag menar! vet du vad den heter?

• nuedetdax

Åh libanesisk mat är att dö för
    Jag vill koka hel kyckling med tomat och få den riktigt mör så köttet trillar av, någon som har ett bra recept?

• Sötsyrlig

Jessicka: Det kallas för pickles mitt råd är att absolut inte köpa dessa i någon form av glaskonserv då jag själv testat alla dessa men blivit så besviken när det smakade urk. På willys finns det en sort pickles av märket yonca som består av blandad pickles bla morot,vitkål och självklart den godaste gurkan du är ute efter.
    Du får gärna skriva sen vad du tyckte om den.

Svar på tråden Libanesiska recept, syrien och övriga mellanöstern.