• Viktorsmamma

storhandla!!

Vi brukar i familjen "storhandla" 1 gång per vecka för ca 500kr.

denna månad tänkte jag "Störrehandla" mer än vanligt. dvs fler av varje, konserver, barnmat osv nu när lönen kommer...

men behöver hjälp!!!

ge mig råd på konserver som är bra att ha hemma, andra saker som är BRA att ha hemma, gärna en lista på massa mat, vi kan alla hjälpas åt  att hjälpa varandra och storhandla.

då jag "bara" bott hemifrån 1 år och har en 10månaders med min sambo så behövs de lite hjälp till mig iaf..

ska skriva vår lista idag men skulle vara bra med råd från FL som brukar vara bäst på det.

Skriver in min lista efter träningen ikväll!

Viktor 26/10-08
  • Svar på tråden storhandla!!
  • puss

500?? den listan vill jag se!! vi storhandlar för ca 3000:-.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • 071001

3000kr/veckan puss? Shit, jag som tyckte att vi har högt matkonto!

• puss

jag vet, det är sjukt. särskilt med tanke på hur mycket vi äter ute.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • ElinOlsson

Krossade tomater
    finskbullar
    tonfisk
    linser osv
    frysta grönsaker
    fryst fisk/kyckling
    köttfärs
    bröd
    ris
    pasta
    grädde/crème fraiche (brukar ha rätt lång hållbarhet)

Är vad jag kommer på nu rätt upp och ned!

• Hejpådig

för 500 :- får vi typ mjölk, bröd ja det basic, storhandlar vi går det på ca 1200:- med blöjor, nu var det iofs inte det ts ville veta men kunde inte låta bli =)

• ElinOlsson
    Hejpådig skrev 2009-08-24 13:35:11 följande:
    för 500 :- får vi typ mjölk, bröd ja det basic, storhandlar vi går det på ca 1200:- med blöjor, nu var det iofs inte det ts ville veta men kunde inte låta bli =)
    Låter som vårat matkonto.
    Går man hemma med små barn lagar i alla fall jag mat 2 ggr/dag.
  • Snuttjulla

krossade tomater, majs, sopper på burk, vita bönor.
    Annars är ju torra såser, pasta, pulvermos, ris, couscous, bulgur, mjöl, torrjäst. Hårt bröd, Markrill i tomatsås, tacosås bra att alltid ha hemma. Här hemma har vi alltid riven ost, krossade tomater, tomatpure, majs, ärter och morötter på burk, pasta, ris, köttfärs, njukost på tub, flingor, mjöl, torrjäst, saft, måltidsdryck och juice som du blandar själv, och en masa soppor på konserv och torra som blandas med vatten...

• Allimac 2004

Vi storhandlar 1 gång i månaden för ca 1500 och kompleterar 1 gång per vecka för ca 300.
    När vi storhandlar köper jag allt sånt som jag vet går åt och som går lagra,ex frysvaror (fisk, kyckling, kött fryska grönsaker pommes, bröd mm) Skafferivaror ex mjöl, ris, pasta, gryn, konserver och sådant som håller sig länge i kylen sen kompleterar vi med färska  grönsaker frukt och mejerivaror varje vecka.

Gör en matlista och handla utifrån den

♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • Nalle Puh73

Pasta
    Potatis ev potatismos
    Grönsaker färska och frysta
    Creme fraiche
    Grädde
    Ris
    Krossade tomat
    Buljontärningar
    Hårdbröd/mjukbröd
    Smör/margarin
    Toapapper/hushållspapper
    Kött, kyckling, köttfärs, fisk efter vad som är billigt just då
    Vetemjöl
    Socker
    Korv (falukorv, grillkorv, frukostkorv, fläskkorv m.m)
    Köttbullar
    Fiskpinnar
    Ägg
    Frukt
    Tonfisk
    Majsburkar
    Fiskbullar
    Tomatpure eller Passerad tomater
    Potatisbullar
    Sylt (jordgubb, hallon, lingon)
    Olivolja
    Salt
    Kryddor
    Havregryn
    Bambuskott 

Ska fundera vad vi mer brukar handla. Sen till kommer blöjor, tvättlappar, välling, ev lite barnmat + dryck

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • blinkalilla

För oss (2 pers.) brukar vi vanligtvis handla mat/hygien för 4000 per månad och det tycker jag är aningen för mycket.

Förra månaden försökte vi köra på den metoden som du vill testa och då blev det mycket bönor, linser, tomatpure, pasta , om man hittar köttfärs lite billigare kan man köpa mycket och frysa in, frysta grönsaker i mängder, stor-/megapack ris, strösocker istället för bitsocker, billigare alternativ till kaffe, te och andra drycker typ saft.
    Dessutom skrev vi inköpslista innan vi åkte hemifrån och följde listan slaviskt inget impulsköp.
    Försökte så gott det gick hålla oss borta från allt vad halv/helfabrikat heter och det har faktiskt funkat mycket bra tycker jag, matkontot gick ner till ca 2500kr.
    Ska definitivt fortsätta på detta sätt.
    Lycka till!

Svar på tråden storhandla!!