• Viktorsmamma

storhandla!!

Vi brukar i familjen "storhandla" 1 gång per vecka för ca 500kr.

denna månad tänkte jag "Störrehandla" mer än vanligt. dvs fler av varje, konserver, barnmat osv nu när lönen kommer...

men behöver hjälp!!!

ge mig råd på konserver som är bra att ha hemma, andra saker som är BRA att ha hemma, gärna en lista på massa mat, vi kan alla hjälpas åt  att hjälpa varandra och storhandla.

då jag "bara" bott hemifrån 1 år och har en 10månaders med min sambo så behövs de lite hjälp till mig iaf..

ska skriva vår lista idag men skulle vara bra med råd från FL som brukar vara bäst på det.

Skriver in min lista efter träningen ikväll!

Viktor 26/10-08
  • Svar på tråden storhandla!!
  • Callistrate

Till bullar behöver du mjöl, socker, jäst, mjölk och smör. Och så kanel samt pärlsocker förstås. (dubbelkolla gärna om jag har missat någonting )

• Viktorsmamma
    Callistrate skrev 2009-08-24 14:31:52 följande:
    Till bullar behöver du mjöl, socker, jäst, mjölk och smör. Och så kanel samt pärlsocker förstås. (dubbelkolla gärna om jag har missat någonting )
    funkar det med laktosfri mjölk eller ska jag köpa en liter vanlig mjölk till det?
    Viktor 26/10-08
  • Nalle Puh73
    nickefiki skrev 2009-08-24 14:17:58 följande:
    Lite OT, men du som skrev om potatisbullar, var köper du det? Jag har jagat både på konsum och ica, men de har inte.
    Ica Maxi har en stor påse på 1,5 kg för ca 41 kr här iallafall. Finns på Willys med för ca 40 kr.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Nalle Puh73
    Viktorsmamma skrev 2009-08-24 14:37:34 följande:
    funkar det med laktosfri mjölk eller ska jag köpa en liter vanlig mjölk till det?
    Funkar med både vanlig, låglaktos och havremjölk om man är helt mjölkfri. Om du kikar på vetemjölpaketet har du receptet där till bullar.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Viktorsmamma

:O ska kolla^^

Viktor 26/10-08
  • blinkalilla

Jag tycker att bullreceptet på vetemjölens paket blir så torra.
    Man måste ha ordentligt med smör för att de ska bli saftiga.

• Viktorsmamma

de stod ju på påsen * känner mig dum*

nej nu måste jag skynda mig ut.. ska ju fasen va och träna snart :O
    ojoj vad tiden går!!

men skriv era matlistor och komplettera gärna min!

Viktor 26/10-08
  • Zafiren

Pytt i panna kan du ju göra själv. Ofta så får man ju lite mat över som typ några skivor falukorv, pannbiff, stekt kött, ojämna biten på kasslern, kokt potatis. Jag brukar tärna upp sånt och lägg i en burk och stoppa in i frysen. När jag sedan nån dag är kokt potatis över så tar jag fram burken ur frysen tinar upp och steker på nytt. Sedan steker jag lök och potatisen, kryddar och blandar med resten. Klart!!

• Mor till Ella

jag penslar mina bullar med ägg sedan brukar jag ha kardemumma i mina bullar.

jag gör mina kanelbullar utan recept. så jag har inga fasta mått utan tar på en höft. har aldrig misslyckats än men då bakar jag kanelbullar minst 1 gång i månaden. till olika kalas m.m sen har mina bullar en benägenhet att rymma från frysen.

• hundpuss

Följande har jag alltid hemma (gärna i flera ex)

- krossade tomater
    -ägg (storpack)
    -mjölk
    -matlagningsgrädde
    -pasta
    -ris
    -couscous
    -bulgur
    -majs på burk
    -linser
    -bönor
    -margarin (till bak)
    -olivolja
    - örter
    - bakgrejjer (bakpulver, jäst, sirap, mjöl av olika sorter, vaniljsocker, vaniljstång, blockchoklad etc)

Med de ingredienserna kan man rocka loss det mesta!

• Viktorsmamma

gick bra idag! nästan 1000kr handlades de för... missade några saker för vi hade super brottom då sonen blev akut hungrig? :O

och jag smart mamma hade inte med varken majskrokar, smörgåsrån el FLASKA!! shit verligen dum idag jag..  =P

så blir de ändå en shopping tur imorgon förmiddag då kolsyrepatronen i sodastreamern tog slut nu :S typiskt!

Viktor 26/10-08
Svar på tråden storhandla!!