• Tridde

vad kostar er katt per månad?

vi går i eventuella blikattägaretankar och försöker lista ut vad katten egentligen kostar per månad. försäkringen skulle bli som högst 55kr/månad, vi har alla andra försäkringar på samma ställe så det blir nog billigare i slutändan, men vad kostar mat, strö osv? det kommer att bli en utekatt då vi bor ute på landet så strö ska väl inte bli nån enorm summa, men ändå intressant att få veta. hur ofta är det veterinärbesök, vad kostar det, hur ofta vaccineras de? denna katt kommer att bli vaccinerad, märkt och kastrerad så de summorna hamnar på startkostnad, inte nåt att räkna med sen alltså.
    tack på förhand!

• Svar på tråden vad kostar er katt per månad?
  • misa85

Hej,
    Jag har två katter som är helt friska vilket innebär att de inte kostar speciellt mycket. Jag köper i dagsläget kanske 10 kg sand (mellan ca 100 kr) varannan månad, sedan köper jag royal canins mat i 10 kg säckar (550 kr) som räcker kanske 6 månader, om inte mer ibland. Mina katter är innekatter så de vaccineras vartannat år. Utekatter skall dock vaccineras 1 gång/år men det är ingen större kostnad.

Dock kan ju katten bli sjuk men har du den försäkrad så får du ut en större del där.

• lövet2

Vår katt är gammal nu och orkar inte jaga sin egen mat, så han äter en burk om dagen plus lite torrfoder. Drygt 300 kr/månad för maten alltså, men tidigare åt han bara en bråkdel av det (han åt hellre fåglar och möss). Inga kostnader utöver det.

The next time I´ll kill you!
  • Gurkan

vi har tre katter och vi köper first chocie kattmat, en säck på 6 kg kostar runt 400 kronor men räcker nästan två månader. Kattsand köper vi tio kilo åt gången och det räcker nog ungefär lika länge. Den kostar 59 kronor säcken.

• Tridde

tusen tack för alla svar!
    vad kostar det att ta en katt till veterinären? för bara vanlig check tex? vaccination?

• Gurkan
    Tridde skrev 2009-08-24 15:01:09 följande:
    tusen tack för alla svar! vad kostar det att ta en katt till veterinären? för bara vanlig check tex? vaccination?
    det brukar stå på djursjukhusets hemsida eller så får man ringa och fråga. Jag vet att här kostar det max 150 kr för en vaccination (kommer inte ihåg exakt) 900 kronor för en kastrering av honkatt (vi har bara honkatter) sen beror det ju på om katten är sjuk eller inte. En vanlig undersökning vet jag inte men ring dit närmsta sjukhus och fråga!

För ett år sedan åkte vi in akut med en katt som var dålig och hon var inte försäkrad. Det kostade oss 6000 kr i slutänden, vilket vi gladeligen betalade trots det överlevde hon inte. Vi var inne nyss akut med en annan katt som råkat i slagsmål och blivit biten. Akuttid med röntgen och medicin kostade oss 1500 kr (vår självrisk ligger på 2500) men det var bara att bita ihop. Mina katter gör jag vad som helst för :D
  • mamma2kids

räknat på en katt så 100kr sand/mån köper coops.
    mjau torrfoder 90kr ca.

• Alorna

Mina två katter kostar:

Kattsand Everclean 10kg 199kr /varannan månad

Mat Science Plan 699kr /var 3:e månad

Diverse smått och gott som burkmat tex. 50kr /månad

Försäkring 800kr /halvår

Vaccination 700kr /år

• Majsan70

Oj jag har inte räknat efter den sista tiden. När vi hade två katter så kostade de mellan 10-15000 om året beroende på om de varit sjuka eller om vi haft kattungar osv.

Med tre friska individer och helt utan kattungar så tror jag vi ligger på runt 12-1500 i månaden. Något mer kanske om man räknar in alla prover som skall tas oxå.

• Vasen

Mina katter kostar sisådär 200 i månaden/katt skulle jag tro. De är gamla, friska och billiga i drift, men nu börjar de bli så gamla att det kanske snart blir det dyrare med veterinärkostnader. Vaccinationerna kostar ett par hundra om året, ca.

• skorpionen80

Veterinärkostnad beror väldigt mycket på vad som måste göras och till vilken veterinär man går. Tror det är Agria som har en kostnadstabell på sin hemsida.

Oftast kostar det strax under 500kr för att man kommer dit. Sedan tillkommer undersökning och ev medicin. Just nu har jag en katt med leverproblem, då får vi åka in ca en gång i veckan och ta blodprov. Detta kostar över 900kr/gång. Förra året fick en annan katt urinsten. Undersökningar (röntgen, urinprov mm) och operation gick på ca 10 000kr. När den tredje katten fick hudutslag så ville de skicka iväg hudprover för att kolla vad det var. Nota: ca 2000kr. Tur var det, hon hade multiresistenta stafylokocker... Men vanlig ögoninflammation och andra lätta saker brukar gå på under tusenlappen.

När du väljer försäkringsbolag så kolla hur mycket de försäkrar upp till, vad självrisken ligger på och vad som ingår. Senast jag jämförde var Agria både dyrast och bäst! De hade bland det högsta taken och man fick mest för pengarna.

• Lo lo

Hjärtat kostar så här mycket:

Försäkring: 650 kr/år
    Torrfoder ca 2x10 kg: 1000 kr/år
    Vaccination: 350 kr/år
    Kattsand Pussi Kompakt 5-10 kg/månad: ca 700 kr/år
    Kattpensionat: ca 1500 kr hittills i år (vi har svårt att få kattvakt när vi reser bort)

• Tridde

tusen tack för alla svar, ni har gjort mig lite klokare

• silvanus

här hemma kostar 2 katter ca i månaden
    kattmat 100 kr
    försäkring 100 kr
    kattsand 75 kr
    leksaker 20 kr

sen tillkommer ju varje år vaccinering ca 350 kr/katt
    sen ev djurvård....
    har man glömt något??

lycka till

• FrökenLenore

Katter är "billiga" husdjur enda tills de blir sjuka. Så kolla upp försäkringar ordentligt så att ni skaffar en som har ett högt försäkringsbelopp. Min katt är försäkrad hos Agria, kostar 1084 kr/år och är försäkrad upp till 60000 kronor med en fast självrisk på 1100 och en rörlig självrisk på 15 %. Just nu är han sjuk och man håller på att luska ut vad det kan vara för fel på honom. Vetrinärkostnaderna sprang på mindre än en vecka iväg till närmare 20000 kr då kändes det fantastiskt att bara betala ca 3500 kronor själv!

Svar på tråden vad kostar er katt per månad?