Inlägg från: Hannapanna72 |Visa alla inlägg
  • Hannapanna72

Är så rädd - stor bebis:(

Hej!

Fick för 15 månader sedan en kille på 5415 gram, 56 cm lång, Folke heter han. Det var på BF+7 han kom. På viktskattnings-UL skattades han till 4,4 kg :-/ För mig är detta barn nr 2. 
    Det finns en del att läsa på nätet om överburenhet och stora bebisar. Det är inte helt okomplicerat men oftast går det ju jättebra- som i mitt fall tex . Jag svarar gärna på frågor om du undrar över ngt speciellt. 
    Önskar dig stort lycka till med bebis och köp inga kläder i strl 50 el. 56
  • Hannapanna72
    Dreamy88 skrev 2009-08-24 21:05:40 följande:
    Nej men jag får inte göra snitt. Dom vill inte det? Så dom ska göra allt dom kan nu på torsdag då för att få igång det så jag får föda vaginalt. Vet inte hur dom tänker, men jag får förlita mig på dom. Dom vet väl bättre än jag.
    Men varför vill de inte göra kejsarsnitt i sådana här fall undrar jag? (jag önskade också snitt då jag hela tiden kände att detta var ett stort barn så vi hade en diskussion om det). Finns ju en massa som kan hända vid förlossningen, varför riskera något. 
    Igångsatt fick jag inte bli, om barnet är stort så är det viktigt att man verkarna är starka och då får de gärna komma igång av sig själv hette det då. Sjukt! Undrar i mitt stilla sinne hur långt "de" (=läkare och sjukvårdspersonal på MVC samt specmödra på sjukhuset) hade låtit det gå om jag inte kommit igång själv på BF+7. när jag var på viktkattnings-UL någon dag innan Folke kom sa de- du är välkommen tillbaka på BF+14 om bebisen inte redan kommit ut, tack o hej. 
    TS, du ska se att det kommer gå jättebra, tänk att om några dagar ska du bli mamma! Sjunger som Lena PH --- det gör --- men det går...
  • Hannapanna72
    Beckah82 skrev 2009-08-27 08:06:21 följande:
    Nej det är det inte. På stora barn är axlarna oftast mycket större än huvudet. I de flesta fall där barnet fastnar så handlar det om axlarna.
    Så har jag också hört att det är. Sådana gånger kan det hända att man avsiktligt måste "knäcka" barnets nyckelben för att få ut det. Låter brutalt men handlar det om barnets liv är det ingen tvekan. 
    Har du fått din stora bebis nu?
    Är avis på dig, du har något underbart framför dig!! Så häftigt att föda barn!! Vilka krafter man har inom sig!
    /Hanna med Folke 5415 gram, 56 cm, hattmått 39,2 cm.
  • Hannapanna72
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-28 23:36:33 följande:
    Det är INTE huvudet som är boven utan axlarna Jag vet har själv gått igenom det. Till och med bm säger att axlarna är det som gör allt! Min dotter vägde 4,140g och 52cm huvud 35cm hennes axel gick urled med hjälp av sugklocka nära akutsnitt då hennes hjärta gick ner fort och jag svimmade under förlossningen. Min son var det nära med Igångsttning men fick planeradsnitt skulle väga 4,885g men han var istället 5,810g och 62cm huvud 40cm Han var svårt att få ut och om jag hade fött honom vaginalt hade jag gått mkt sönder och till och med dött!
    5810 g!!! :-O
  • Hannapanna72
    Dreamy88 skrev 2009-09-02 08:49:46 följande:
    Hon kom 01.04 den 28e.. Genom akut kejsar snitt då jag bara låg i pinvärkar hela dagen när dom försökte sätta i gång mig. Hon vägde 4770 och var 54 lång :)
    Grattis till dottern! Skönt att allt gick bra till slut då!
    Njut av bebis!
Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(