Inlägg från: Tjollabolla |Visa alla inlägg
  • Tjollabolla

Är så rädd - stor bebis:(

Skrev nyss ett superlångt svar som försvann, så här kommer det, ngt förkortat...*morr*

Jag blev rekomenderad snitt när min bebis beräknades väga över 5 kg. Det finns risker med att föda så stora barn och i vår kommun så är det alltid rekomendation med snitt över 5 kg.

Den största och vanlgiaste risken är att bebisen fastnar på vägen ut. Då är det ju försent för snitt. Axlarna fastnar och då får man dra ut bebisen och då brukar nyckelbenet knäckas på liten.

Dom vägrade även sätta igång mig som förstföderska, då det oftast resulterar i pinvärkar och sen snitt ändå om man inte är redo.

Nu går det ju bra för väldigt många som föder stora barn oxå, men du kanske ska tänka över ditt val igen om du nu får välja. Att föda med snitt var en underbar upplevelse och jag ångrar ingenting!

Lycka till

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla
    Hannapanna72 skrev 2009-08-24 21:51:45 följande:
    Men varför vill de inte göra kejsarsnitt i sådana här fall undrar jag? (jag önskade också snitt då jag hela tiden kände att detta var ett stort barn så vi hade en diskussion om det). Finns ju en massa som kan hända vid förlossningen, varför riskera något.  Igångsatt fick jag inte bli, om barnet är stort så är det viktigt att man verkarna är starka och då får de gärna komma igång av sig själv hette det då. Sjukt! Undrar i mitt stilla sinne hur långt "de" (=läkare och sjukvårdspersonal på MVC samt specmödra på sjukhuset) hade låtit det gå om jag inte kommit igång själv på BF+7. när jag var på viktkattnings-UL någon dag innan Folke kom sa de- du är välkommen tillbaka på BF+14 om bebisen inte redan kommit ut, tack o hej.  TS, du ska se att det kommer gå jättebra, tänk att om några dagar ska du bli mamma! Sjunger som Lena PH --- det gör --- men det går...
    Ja jag ville helst bli igångsatt, men det vägrade dom, just för det som du säger; värkarna blir ofta inte så starka och det behövs. Sen är det svårt att sätta igång en förstföderska överhuvudtaget.

TS; det kommer säkert att gå jättebra, som sagt dom vet ju vad dom gör, man måste ju lita på dom. Jag tycker bara det är så konstigt att det är så olika. Vi bor ju i samma land och läkarna borde ha samma regler och förhållningssätt..
  • Tjollabolla
    Dreamy88 skrev 2009-09-02 08:49:46 följande:
    Hon kom 01.04 den 28e.. Genom akut kejsar snitt då jag bara låg i pinvärkar hela dagen när dom försökte sätta i gång mig. Hon vägde 4770 och var 54 lång :)
    Grattis!!!
    Mår ni bra nu?

Det var precis därför min läkare vägrade sätta igång mig... På vårt sjukhus satte dom sällan/aldrig igång förstföderskor och framförallt inte med stora barn. Tycker alla borde ha samma riktlinjer.

Kram till er båda!
Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(