• Hanniz84

Illaluktande flytning hos tik

upptäckte nu att det luktade nåt fruktansvärt illa..
    o efter lite letande så upptäckte jag att det va min tik som luktade, hon har även ytterst liten flytning

har gogglat lite o kommit fram till att det kan vara div olika saker, så ringer veterinären det första jag gör imorgon!

ngn annan som varit med om samma?
    vad var det för fel på era hundar?

min hund är som hon brukar, pigg o glad när man ute osv..

BF 22juli *Längtar*
  • Svar på tråden Illaluktande flytning hos tik
  • Chantelle

min förra hund hade livmodersinflamation .. hon fick penecelin kur .. de gick över men lite mer än ett år gick så fick hon tillbaka de så illa så hon fick lov att avlivas .. de ville inte operera henne tanke på hennes ålder då därför fick hon penecelin först för att se om de fungerade .. men jag är glad att jag fick de där extra året med henne ...

• Hanniz84

hm, jo det va just livmoderinfl jag är rädd för att hon har..

men vi fick en tid nu idag kl 15, så får vi se vad dom hittar..
    hon är ju bara 1år gammal, så jag hoppas verkligen att det inte är ngt som gör att hon inte kan leva mera..

BF 22juli *Längtar*
  • Chantelle
    Hanniz84 skrev 2009-08-25 09:02:27 följande:
    hm, jo det va just livmoderinfl jag är rädd för att hon har..men vi fick en tid nu idag kl 15, så får vi se vad dom hittar..hon är ju bara 1år gammal, så jag hoppas verkligen att det inte är ngt som gör att hon inte kan leva mera..
    hon är så pass ung aå de borde gå bra ska du se min var liksom 11 år ... när de hände för henne så .. om hon nu har problem med livmodersinflamation så skulle jag nog välja att operera bort de ...
  • vackert väder

Jag tror det är livmoderinflammation, men jag vill lugna dig, för det kan gå jättebra! Min tik hade livmoderinflammation när hon var 10 år. Hon blev först behandlad med antibiotika och en någon hormonspruta som skulle stöta bort det som skulle bort från livmodern. En gammal tik som får livmoderinflammation o tillfälligt botas kommer att få tillbaka det vid nästa löp. Hon fick därför aldrig löpa mer.
    Veterinären gav 2 alternativ:
    1) Att antingen ge henne hormonsprutor en gång i halvåret för att förhindra löpning resten av hennes liv.
    2) Eller operera bort livmodern.

Jag valde att låta veterinären op bort livmodern. Så efter att antbiotikan och hormonsprutan läkt ut den akuta livmoderinflammationen blev hon kastrerad. Operationen tog nog ca 2 timmar. Efteråt fick hon inte hoppa (för att stygnen ej skulle gå upp) och inte slicka i såret så hon fick ha tratt och noga övervakning. Det var lite jobbigt men jag var jättenoga, för ett hopp kan vara farligt innan det läkt. Efter att det läkt och hon blivit bra efter kastrationen så har hon blivit mycket yngre till sättet, mer lekfull och gladare!! Jag är mycket nöjd med resultatet. Skönt också att hon aldrig mer löper! Nu är hon 11 år och mycket välmående! Jag har läst just att kastration av tik ofta får effekten att hon blir lekfullare efteråt!

Yngre tikar kan få livmoderinflammation som komplikation efter valpning och där räcker det oftast med medicinsk behandling, för då brukar tiken ej återfå livmoderinflammationen vid nästa löp.

• vackert väder

Ytterligare info:
    Livmoderinflammation kan vara sluten eller öppen.

Den slutna är den farligaste och inte lika tydlig, då ser man inga flytningar, men tiken är svullen vid livmodern (bukomfånget vid sidorna framför bakbenen ökar lite) och slö, dricker mycket och har dålig aptit.

Den öppna livmoderinflammationen är lättare att upptäcka då utöver ovan nämnda symptom även illaluktande blodblandade flytningar finns. Speciell doft. Först små flytningar, som sedan ökar.

• Chantelle
    vackert väder skrev 2009-08-26 07:14:16 följande:
    Ytterligare info: Livmoderinflammation kan vara sluten eller öppen. Den slutna är den farligaste och inte lika tydlig, då ser man inga flytningar, men tiken är svullen vid livmodern (bukomfånget vid sidorna framför bakbenen ökar lite) och slö, dricker mycket och har dålig aptit. Den öppna livmoderinflammationen är lättare att upptäcka då utöver ovan nämnda symptom även illaluktande blodblandade flytningar finns. Speciell doft. Först små flytningar, som sedan ökar.
    för min var de slutan .. när hon fick den andra gången hön bködde som bara den å kunde inte gå sen så långt gick de och fort .. men hon vart 12 iaf ..
  • vackert väder
    Hanniz84 skrev 2009-08-25 01:38:01 följande:
    upptäckte nu att det luktade nåt fruktansvärt illa..o efter lite letande så upptäckte jag att det va min tik som luktade, hon har även ytterst liten flytninghar gogglat lite o kommit fram till att det kan vara div olika saker, så ringer veterinären det första jag gör imorgon!ngn annan som varit med om samma?vad var det för fel på era hundar?min hund är som hon brukar, pigg o glad när man ute osv..
    Hur gick det? Hoppas din tik blev frisk igen.
  • Hanniz84

oj, hade helt glömt att jag starta den här tråden

det va bara urinvägsinfektion, så nu går hon på medicin, o har helt slutat lukta o kissar som vanligt

BF 22juli *Längtar*
  • vackert väder

Härligt! Kul att höra att det bara var urinvägsinfektion!

• Chantelle
    Hanniz84 skrev 2009-09-06 12:32:14 följande:
    oj, hade helt glömt att jag starta den här tråden det va bara urinvägsinfektion, så nu går hon på medicin, o har helt slutat lukta o kissar som vanligt
    gud vad härligt att höra
Svar på tråden Illaluktande flytning hos tik