• zamihr

Biryani utan saffran?

Har idag tänkt laga till en för mig ny maträtt, Biryani. Till denna rätt ska man ha saffran, men när jag skulle handla det igår kostade 40 kr för ett litet pkt (0,5 g), så jag hoppade helt enkelt över denna ingrediens. (Jag har även tagit bort zucchinin då jag inte är super förtjust i det)

Det jag undrar är om jag kan utesluta saffranet och om jag kan/borde kompensera bortfallet på något sätt?

Så här ser receptet ut:
    1 tsk stötta kardemummakärnor
    2 tsk kummin
    2 tsk koriander
    3 msk mald ingefära
    1 tsk senapsfrön
    2 dl olja
    2 gula lökar, i tärningar
    3-4 vitlöksklyftor, hackade
    2 tsk färsk chili, hackad
    4 stora potatisar, i tärningar
    3 morötter, i tärningar
    ca 1 liter vatten
    3 tomater, i klyftor
    1/2 blomkålshuvud, i buketter
    1 liten zucchini, i tärningar
    1 kuvert saffran (o,5 g)
    50 g kokosfett
    salt
    1 kruka färsk koriander, grovt hackad

Fräs kryddorna i ca 1 dl olja o tillsätt lök, vitlök o chili. Lägg i potatis o morötter och fräs ca 8 min, tillsätt vatten vid behov. Lägg i 1/2 av tomaterna o låt puttra ihop. Tillsätt mer olja och vatten, häll i blomkålen, låt puttra i ca 5 min.
    Lägg i zucchini, saffran o kokosfettet. Smaka av med salt o låt koka ihop i ca 20 min. Tillsätt resten av tomaterna och koriandern, koka upp igen. Servera med basmatiris.

• Svar på tråden Biryani utan saffran?
  • Markisa

Det gula färgen kan du ju få om du använder till exempel gurkmeja. Dock inte doften och smaken.

• zamihr
    Markisa skrev 2009-08-25 08:11:23 följande:
    Det gula färgen kan du ju få om du använder till exempel gurkmeja. Dock inte doften och smaken.
    De är framförallt smaken jag undrar över. Tex kommer det kanske inte att smaka bra utan saffran (typ är det det som gör rätten?)
  • Markisa
    zamihr skrev 2009-08-25 08:15:48 följande:
    De är framförallt smaken jag undrar över. Tex kommer det kanske inte att smaka bra utan saffran (typ är det det som gör rätten?)
    Det vet jag inte. Har aldrig gjort denna rätt. Jag kan tipsa dig om vad du kan göra däremot. Fick Allt om Mat-tidningen igår och i den står det att man kan ringa dem varje torsdag bara iof (du behöver ju få svar på din fråga redan idag) mellan 9 och 10 och ställa en fråga till deras kockar och matskribenter. Tlfnnr:08-7365390.
  • zamihr
    Markisa skrev 2009-08-25 08:28:19 följande:
    Det vet jag inte. Har aldrig gjort denna rätt. Jag kan tipsa dig om vad du kan göra däremot. Fick Allt om Mat-tidningen igår och i den står det att man kan ringa dem varje torsdag bara iof (du behöver ju få svar på din fråga redan idag) mellan 9 och 10 och ställa en fråga till deras kockar och matskribenter. Tlfnnr:08-7365390.
    Tack för tipset! Kan va användbart vid ett annat tillfälle.
  • Skogsflickan

Åh tack för receptet har letat i flera år efter att ha ätit det hos en irakisk familj! Fast då hade dom kokt ägg, köttfärs och kyckling i=) MUMS

• Cheriie
    Skogsflickan skrev 2009-08-25 19:15:20 följande:
    Åh tack för receptet har letat i flera år efter att ha ätit det hos en irakisk familj! Fast då hade dom kokt ägg, köttfärs och kyckling i=) MUMS
    Denna är inte samma som irakisk biryani. Jag älskar bryani (irakisk) och kan ge dig receptet. orkar inte skriva den just nu men ska se om jag hittar den i en gammal tråd jag skrivit i.
  • Cheriie

Okey, ska försöka skriva receptet så man kan förstå, har inga riltiga mått så jag skriver på ett ungefär..

Arabisk biryani

Ingredienser:
    En hel kyckling
    ca 400 g köttfärs
    2-4 tsk 7 kryddor (brukar finnas i willys och oriantalsika affärer)
    2 kycklingbuljongtärningar
    Salt och peppar
    Ev spiskummin och kanel (kan uteslutas)
    3-4 glas basmatiris
    gurkmeja
    5-7 potatisar
    1 stor lök
    ca 2 dl ärtor
    en halv påse mandel
    ca 1-1,5 dl russin
    2-4 ägg (kan uteslutas)
    olja och margarin till stkning/fritering

Koka kycklingen med kycklingbuljong i ca 45 min.
    Undertiden kycklingen kokar krydda köttfärsen med 1/2 tsk sjukryddor, lite spiskummin, salta och peppra. Rulla sedan köttfärsen till små små köttbullar ungefär lika stora som en pekfinger- eller tumnagel. Koka äggen och lägg åt sidan, koka sedan vatten och lägg i mandeln i ca 5 minuter så att skalat blir mjukt, det ska räca med att man trycker på dom så åker skalet av. Lägg mandeln åt sidan och låt dem torka lite,
    När kycklingen är klar ta upp den och spara buljongen.
    Tvätta riset, lägg olja och margarin i en kastrull och fräs riset i en par minuter tillsätt undertiden gurkmeja tills riset fått en fin gul färg och tillsätt även ca 1,5-2 tsk av sjukryddan och lite kanel om du vill. Häll på buljong (mängden beror på riset men till 4 glas tar jag kanske 5-5,5) sätt på lock och sänk till läg värme när det börjar koka.
    Ta bort allt kött från kycklingen, kasta skinnet och benen. Riv eller skär kycklingköttet i lagom stora bitar.
    Stek köttbullarna, lägg åt sidan på en tallrik. Krydda kycklingköttet med lite av 7 kryddan och stek sedan så den får lite färg, lägg undan kycklingen (på samma fat som köttbullarna) stek ärtorna, dessa kan oxå läggas på samma fat som köttet. Värm en kastrull med lite olja i (eller en fritös) skala och tärna potatisen och fritera tills den fått en fin färg, lägg undan det med, fritera mandeln ett tag, dom ska bli gyllenbruna men håll koll för det går fort i slutet och ta gjärna upp dom när dom är lite bleka för oljan ligger kvar så dom får lite färg även när man tagit upp dem, lägg åt sidan i en skål eller nåt inte med köttet. Stek russinen, lägg undan dessa oxå i en skål. Dela varje ägg i fyra klyftor, stek lite så det får en fin färg (inte nödvändigt men man brukar göra det). Dela löken och skiva i tunna skivor stek dessa tills det blivitlite guldfärgade.
    När riset är klart blanda i ärtorna, köttbullarna, kycklingen potatisen och löken (spara lite för garnering). Rör om ordentligt och häll upp på ett stort fat eller en plåt, ska bli typ som ett berg strö sedan russin, mandel och lök över det hela, ganska rikligt. Ta äggen, lägg några klyftor på toppen, som en stjärna typ och några runt omkring där nere. Servera med pickles och/eller en god sallad. Vi brukar blanda naturell yogurt, vatten och salt och dricka till. (1/4- 1/3 yoghurt resten vattan och salta efter smak man kan även smaksätta med lite torkad mynta om man gillar det).

Vet inte om jag glömt eller missat nåt men det känns som om jag fått med det mesta. Fråga om det är nåt som är svårt att förstå och lycka till.
    Ett tips, jag brukar förbereda allt, koka kycklingen och dela den i småbitar, spara buljongen, rulla köttbullarna, tärna potatisen, skala mandeln, skiva löken osv. och öägga det på tallrika med plastfolie över. Sen när det är ca 45 min kvar till man ska äta brukar jag börja med riset och sen göra allt andra. Så slipper man stressa.

Svar på tråden Biryani utan saffran?