• Aleathiel

Vilken snaps till surströmming?

Jag är uppvuxen med att äta surströmming, men i vår familj brukade det inte serveras snaps. Nu ska jag själv anordna en surströmmingsskiva och undrar vilken sorts snaps som passar bra till surströmming? Finns det någon "klassiker"?

• Svar på tråden Vilken snaps till surströmming?
  • jummie

Nja jag skulle rekommendera svenska nubbar, det är en blandning småflaskor så man får smaka lite av varje. Där i finns alla "klassiker"!

• kaji

neutral snaps till surströmmingen tycker jag

absolut eller brännvin special.

visste inte ens att det fanns människor som åt surströmming utan att dricka snaps till, tror alla jag känner mest har strömmingarna som ursäkt för att få dricka snaps:)

• Kjell2

Hoppa över småflaskorna. I varje sats finns det några bottennapp som aldrig går åt.

Mina favoriter är OP eller den mildare varianten Skåne. Norrlands och Pors är också rätt ok. Nyköpings funkar nog också

Gillar man dill så finns alltid Jubileums och sött pröva med Fläder.

/Kjell

• Aleathiel

Tack för tipsen! Hade varit roligt att servera någon norrländsk snaps (då jag befinner mig i de södra delarna av landet) men har varken smakat Norrlands eller Pors förut...

• Anova

Givetvis ska det vara gammal norrland akvavit till surströmming..
    Jag tycker inte det är helt fel med t.ex. absolut citron.

• Jossebell

även jag är uppvuxen med att surströmming inte = nubbe. Å andra sidan så kunde det vara en middag mitt i veckan också.
    Absolut vodka alternativ absolut citron rejält kall har varit poppis när vi ätit med nubbe.
    Inte jag då som bara vill ha sockerdricka till...

• Anova
    Jossebell skrev 2009-08-25 11:42:23 följande:
    även jag är uppvuxen med att surströmming inte = nubbe. Å andra sidan så kunde det vara en middag mitt i veckan också. Absolut vodka alternativ absolut citron rejält kall har varit poppis när vi ätit med nubbe. Inte jag då som bara vill ha sockerdricka till...
    Drack du mjölk till?
  • Yollis

"Hallands Fläder" är den enda snapsen jag gillar...

däremot ÄLSKAR jag surströmming *dreggel*

♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09, vecka 29 ♥
  • Yollis

Jag vet många som dricker mjölk till surströmmimng, det har jag dock aldrig gjort. Låter lite läskigt, fast jag dricker ju aldrig mjölk annars heller... 

♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09, vecka 29 ♥
  • Jossebell
    Anova skrev 2009-08-25 11:43:15 följande:
    Drack du mjölk till?
    Sockerdricka eller fruktsoda är drycken för mig när det gäller surströmming.
  • Anova
    Jossebell skrev 2009-08-25 11:50:31 följande:
    Sockerdricka eller fruktsoda är drycken för mig när det gäller surströmming.
    Det har jag aldrig hört någon dricka till.
    Mjölk är väl annars den traditionella drickan till surströmming som vardagsmat.
  • Morbid Mistress
    Anova skrev 2009-08-25 11:54:40 följande:
    Det har jag aldrig hört någon dricka till. Mjölk är väl annars den traditionella drickan till surströmming som vardagsmat.
    Vi dricker öl till oavsett om det är helg eller vardag. Har aldrig vågat testa med mjölk till
  • Kjell2

Morbid Mistress skrev 2009-08-25 11:47:08 följande:

Min favorit är linieakvavit. Mild och fin. Jag har även smakat Rånäs som jag också gillar.
    Linieakvavit är en riktig höjdare, inte lika smakrik som OP. Rånäs gillar jag inte.

/Kjell
  • Aleathiel

Jag hittar inte Linieakvavit på systemets hemsida, har den något fler namn man kan söka på?

• Kjell2
    Aleathiel skrev 2009-08-25 13:06:09 följande:
    Jag hittar inte Linieakvavit på systemets hemsida, har den något fler namn man kan söka på?
    Nr 59
  • mosterYster

Jag vill ha så ren sprit som möjligt, citronvodka är dock godkänt (väldigt gott till och med). Så vodka eller citronvodka för mig. Iskall, i kylda snapsglas.

//surströmmingsälskare som redan ätit det 4 ggr i år (när jag var i Sverige)

• Jossebell

vi ska på "skiva" på lördag det blir premiär i år. Det blir för sällan nu för tiden.

det där med sockerdrickan är för att det var den drickan farfar o farmor köpte i backen ni vet 15 lättöl + 10 läsk. Julmust till jul och sockerdricka/fruktsoda på sommaren. Man fick 1 33cl och det var alles. Riktigt lyxigt så fick man 2.

Min pappa åt klämma på hårt ljusugnsbröd, potatis, stömmingen, lök och SOCKER.

Det här med gräddfil och tomater såg jag inte förrän jag började äta surströmming här "nere" i sundsvall.

• Aleathiel

Tack till alla er som engagerat sig i tråden!
    Min surströmmingsskiva blev riktigt lyckad, och jag gjorde det enkelt för mig och serverade OP eftersom jag hade en flaska hemma redan. Jag tyckte att det passade bra, men nästa skiva kan jag tänka mig att prova en annan snaps

Svar på tråden Vilken snaps till surströmming?