Tecken skrev 2009-08-25 13:25:06 följande:
Fröken Freken skrev 2009-08-25 13:23:34 följande:
Ja, jag är medveten om att nollning är valfritt - men jag menar att de högskolor jag varit i kontakt med inte haft någon nollning alls att erbjuda.
Det är i de allra flesta fallen inte högskolorna som erbjuder nollning utan studentföreningar. Tror nollningstradtionen hänger mer på utbildningen än ort.
T ex har civilingenjörsprogrammen, oavsett ort, än lång tradition av nollning. Andra utbildninar med nollningstradition är ekonom. Mindre verkar det vara på lärare och fristående kurser t ex. Tror en låg medelålder på studterna ökar chansen för nollning.
Jag gick en utbildning där de flesta kom mer eller mindre direkt från gymnasiet och från hela landet. Väldigt få kom från studieorten och väldigt få kände någon. Nollningsperioden, där det ingick stadspromenad, visning av lokaler, historik, faddrar, lekar, fester, spex, idrott under två veckor gjorde att vi verkligen lärde känna varandra i årskursen och även de äldre studenterna. Mycket handlade också om att avdramatisera studierna som kunde verka skrämande. Ovärderligt senare under studietiden när man behövde hjälp och råd i stort och smått.
/Kjell