• Tecken

Hade/har din högskola/uni någon form av nollning?

Jag har läst här på FL om nollning hit och dit - men faktiskt aldrig varit på något dylikt. Hade/har din högskola/uni någon form av nollning? Är det kanske vanligare i mindre städer? Eller är det så att vissa skolor är kända för sin nollning, därav allt "prat" om det på FL?

• Svar på tråden Hade/har din högskola/uni någon form av nollning?
  • jaghopparhögt
    Tecken skrev 2009-08-25 12:56:39 följande:
    Jag har läst här på FL om nollning hit och dit - men faktiskt aldrig varit på något dylikt. Hade/har din högskola/uni någon form av nollning? Är det kanske vanligare i mindre städer? Eller är det så att vissa skolor är kända för sin nollning, därav allt "prat" om det på FL?
    De flesta högskolor har ju någon form av nollning. Här i Uppsala pågår den förfullt nu.
  • Tecken
    jaghopparhögt skrev 2009-08-25 12:59:18 följande:
    De flesta högskolor har ju någon form av nollning. Här i Uppsala pågår den förfullt nu.
    Ingen av de högskolor/uni jag gått på har haft det. Har läst både program och fristående kurser.
  • emmakatta

Blev "nollad" och var även med under "nollningen" för de som började året efter mig, men det vara inget elekt utan fester och aktiviteter där man lärde känna andra studenter. För mig var nollningen en minnesvärld händelse då jag blev tillsammans med min fadder under nollningen, det var sex år sen och nu har vi hus tillsammans. Bor och pluggade i Örebro,

• jaghopparhögt
    Tecken skrev 2009-08-25 12:59:53 följande:
    Ingen av de högskolor/uni jag gått på har haft det. Har läst både program och fristående kurser.
    Fristående kurser har aldrig nollning.
    Vilken högskola var det du läste på?
  • Tecken
    jaghopparhögt skrev 2009-08-25 13:05:51 följande:
    Fristående kurser har aldrig nollning.Vilken högskola var det du läste på?
    Nej, det vet jag - därför skrev jag att jag läst program också. Jag har läst två program vid två högskolor/uni (vill vara liiite privat här på FL).
  • jaghopparhögt
    Tecken skrev 2009-08-25 13:08:57 följande:
    Nej, det vet jag - därför skrev jag att jag läst program också. Jag har läst två program vid två högskolor/uni (vill vara liiite privat här på FL).
    Ja då går det inte riktigt att svara på varför de inte hade nollning.
    Generellt så har alla program någon form av nollning.
  • Tecken
    jaghopparhögt skrev 2009-08-25 13:10:54 följande:
    Ja då går det inte riktigt att svara på varför de inte hade nollning.Generellt så har alla program någon form av nollning.
    Låter märkligt. Känner så gott som ingen som varit med om nollning. Misstänker ändå att det kan vara en småstadsföreteelse.
  • Fröken Freken

De flesta om inte samtliga program vid Göteborgs universitet har nollning. Den börja nästa vecka och pågår i en vecka ungefär.

Du är din egen lyckas smed
  • jaghopparhögt
    Tecken skrev 2009-08-25 13:18:24 följande:
    Låter märkligt. Känner så gott som ingen som varit med om nollning. Misstänker ändå att det kan vara en småstadsföreteelse.
    Nej småstadsskolorna är nog de som snarare har minst nollning eftersom de har minst universitetshistoria. Vågar satsa en slant på att Uppsala och Lund har mest nollning.
    Jag misstänker att du är från Stockholm eftersom du slänger så friskt med "småstadsföreteelser", förklaringen kan möjligtvis ligga där att din erfarenhet är Stockholm.
  • linhen

Japp, i Luleå har jag varit med om nollning!

• Tecken
    jaghopparhögt skrev 2009-08-25 13:21:17 följande:
    Nej småstadsskolorna är nog de som snarare har minst nollning eftersom de har minst universitetshistoria. Vågar satsa en slant på att Uppsala och Lund har mest nollning.Jag misstänker att du är från Stockholm eftersom du slänger så friskt med "småstadsföreteelser", förklaringen kan möjligtvis ligga där att din erfarenhet är Stockholm.
    Ja, jag är från Stockholm, men har inte nödvändigtvis studerat i Stockholm. Att jag skriver "småstadsföreteelse" är just för att de jag känner som varit med om nollning har studerat på mindre orter. Ja, jag tror också att Uppsala och Lund har nollningar - men inte nödvändigtvis på alla program.
  • Fröken Freken
    Tecken skrev 2009-08-25 13:18:24 följande:
    Man väljer ju helt och hållet själv om man vill vara aktiv i nollningen. Dina bekanta kan ha valt bort den biten.

Jag upplever det som att alla större högskolor och universitet har nollning, det är vad jag är medveten om iallafall.
    Du är din egen lyckas smed
  • Leia07

Jag har läst till lärare i Stockholm och vi hade ingen nollning på mitt program.

• Tecken

Fröken Freken skrev 2009-08-25 13:23:34 följande:

Man väljer ju helt och hållet själv om man vill vara aktiv i nollningen. Dina bekanta kan ha valt bort den biten.Jag upplever det som att alla större högskolor och universitet har nollning, det är vad jag är medveten om iallafall.
    Ja, jag är medveten om att nollning är valfritt - men jag menar att de högskolor jag varit i kontakt med inte haft någon nollning alls att erbjuda.
  • jaghopparhögt
    Tecken skrev 2009-08-25 13:23:24 följande:
    Ja, jag är från Stockholm, men har inte nödvändigtvis studerat i Stockholm. Att jag skriver "småstadsföreteelse" är just för att de jag känner som varit med om nollning har studerat på mindre orter. Ja, jag tror också att Uppsala och Lund har nollningar - men inte nödvändigtvis på alla program.
    Nej inte alla program men de program som är stora har alltid nollning.
    T ex lärare, teknologer, naturvetare, ekonomer, jurister osv.

Det är betydligt vanligare med nollning än utan nollning.
  • Kjell2
    Tecken skrev 2009-08-25 13:25:06 följande:
    Fröken Freken skrev 2009-08-25 13:23:34 följande:
    Ja, jag är medveten om att nollning är valfritt - men jag menar att de högskolor jag varit i kontakt med inte haft någon nollning alls att erbjuda.
    Det är i de allra flesta fallen inte högskolorna som erbjuder nollning utan studentföreningar. Tror nollningstradtionen hänger mer på utbildningen än ort.

T ex har civilingenjörsprogrammen, oavsett ort, än lång tradition av nollning. Andra utbildninar med nollningstradition är ekonom. Mindre verkar det vara på lärare och fristående kurser t ex. Tror en låg medelålder på studterna ökar chansen för nollning.

Jag gick en utbildning där de flesta kom mer eller mindre direkt från gymnasiet och från hela landet. Väldigt få kom från studieorten och väldigt få kände någon. Nollningsperioden, där det ingick stadspromenad, visning av lokaler, historik, faddrar, lekar, fester, spex, idrott under två veckor gjorde att vi verkligen lärde känna varandra i årskursen och även de äldre studenterna. Mycket handlade också om att avdramatisera studierna som kunde verka skrämande. Ovärderligt senare under studietiden när man behövde hjälp och råd i stort och smått.

/Kjell
  • Anova

Har både pluggat vid mindre skolor och större universitet och alltid stött på nollning. I många fall pågår nollningen en hel vecka, med allt ifrån "paddling över campusdammen" (i Umeå) till sittning..
    Jag har alltid tyckt att det varit skitkul att nollas, det är ju då man lär känna sina klasskompisar.

• emmakatta

om man ser på svaren i denna tråd tror jag att man kan ytesluta att nollning är ett småstadfenomen,

• vildapel

KTH har nollning på alla program och när det uppstår en ny utbildning brukar något av de gamla programmen ha hand om nollningen. Hur nollningen ser ut varierar friskt mellan programmen, men det går alltid ut på att man ska lära känna varandra. Vi hade väldigt kul när jag började - så kul att jag var med som fadder under ytterligare 5 år. Nollningen på KTH brukar inte synas särskilt mycket någon annanstans i Stockholm än just kring KTH. Det beror på att man inte vill blandas ihop med stökig gymnasienollning. Fast fler overaller, frackar och teknologmössor än vanligt syns det ju på stan under de här veckorna!

Svar på tråden Hade/har din högskola/uni någon form av nollning?