• Jelan

Hur länge jobbar ni innan BF?

Jag har BF 22/11 och har tagit ledigt från och med 6/11, alltså 2 veckor innan det är beräknat att bebben kommer ut.

Har nu kommit in i tredje trimestern och känner mig väldigt trött och lite tung. Nu har jag lite tankar på att man kanske skulle gå hem ytterligare en vecka tidigare. Alltså tre veckor innan bebben är beräknad.

När planerar ni att gå hem från jobbet för att varva ner inför bebbens födelse?

• Svar på tråden Hur länge jobbar ni innan BF?
  • nystan1

Jag hade tur och fick havandeskapspenning. Det får man max 60 dagar innan bf, och så tog jag ca tre veckors semester före det, för vi skulle flytta.
    Så jag har varit hemma sen 1/6, och jag hade bf i lördags 22/8.
    Skönt att slippa jobbet, som hade blivit för tungt. Men samtidigt ganska långtråkigt, då orken inte är lika stor som viljan =S

Man blir ju tröttare och tröttare ju längre tiden går, så det kanske kan vara skönt för dig med en extra vecka.

• Mumin80

Som det nu är så hade jag tänkt precis som du, d.v.s. gå två veckor innan (BF 1 december, så jag tänkte jobba sista dagen 13/11). Men jag har också sagt att det beror helt på hur jag mår. Som tur är så har jag en förstående arbetsgivare och ett flexibelt jobb, så jag behöver inte vara jätteexakt för dem. Dessutom så har jag inget fysiskt ansträngande jobb och arbetsgivaren är ok med att jag varvar kontorsjobb med de delarna som kräver att jag står och går, helt enligt vad som får mig att må bäst för stunden.

Sedan så beror det väl jättemycket på omständigheterna. Börjar jag få värkar fem veckor före BF så lär jag ju stanna hemma, har ingen lust att föda på jobbet

• turpis

En månad innan kommer jag sluta jobba. Man är för trött för att jobba på slutet! Min son kom en vecka innan bf, och det är ju också något att väga in i det hela. Tänk om bebis kommer två v innan bf, då har du inte hunnit vila alls. Och SEN får du ingen vila. Tycker att du gör helt rätt om du förlänger den lediga tiden innan. Tror att det är bra både för dig och bebis om du hinner varva ner innan. Jag tror även att förlossningen blir bättre. (nu bad du ju inte om åsikter egentligen men du får dem ändå på köpet )

Jag planerar att ta det lugnt och göra storkok att lägga i frysen de där veckorna innan förlossningen. Ska bli superskönt att sluta jobba. Många verkar dock tycka att det är en konstig planering av mig. Det verkar finna någon duktighetsgrej med att jobba länge. Eller så är folk rädda för att bli rastlösa, och visst, är man lagd åt det hållet kan jag förstå att man kanske jobbar lite längre.

• gurkburk22

Jag gick bara hemma en vecka innan sonen föddes, men så mådde jag också väldigt bra och hade inget fysiskt jobb.

Jag hade nog blivit rastlös av tre veckor, men det beror ju på hur man är som person. Och självklart hur man mår. Gör det du mår bäst av!

• Jelan

Jo, det ser nog ut som om jag tar ut ännu en vecka innan BF ändå så jag går tre veckor innan BF.

Har flexibelt kontorsjobb och bra chef så jag har svårt att tro att jag inte skulle få gå någon vecka tidigare.
    Det jobbigaste är ju att man blir så himla trött, iaf jag! Skulle gärna gå och lägga mig någon timme efter lunch för att ha ork att jobba effektivt fram till 16:30. Nu går man på halvfart liksom......
    Men som sagt, man märker ju med tiden hur det funkar och funkar det inte så får man väl dra sig hemåt lite tidigare.

• guldplutt

jag planerar också att gå hem ca 2 veckor innan, eller 2,5 blir det ju, eftersom jag jobbar sista dagen en fredag och har BF en tisdag. Förra gången jobbade jag till knappt två veckor innan BF, det funkade bra då. men jag känner mig också extra trött och tung nu, och har en hel del förvärkar mm. så vi får väl se om jag orkar hela vägen...

• Atamon

Två veckor innan BF 28/9 beräknar jag att sluta jobba, har kontorsjobb.
    Visst skulle det vara skönt att gå hem tidigare än så, vissa dagar är mer tröttsamma än andra men jag har svårt att börja nalla på föräldradagarna tidigare och helt utan ersättning vill jag inte vara hemma med

• Tindrazmamma

Jag fick havenskapspenning,... då jag jobbar inom vården.. så jag gick två månader innan,, Jag hade aldrig orkat jobba så nära inpå som du tänker göra... Men det beror ju på hur tungt jobbet är också... Känner du att  du behöver mera vila så tycker jag att du skall försöka få mera ledigt!!!

• Jelan

Tack för alla goda råd!

Idag har jag lämnat in en ny ledighetsansökan där jag utökar ledigheten så den startar en vecka tidigare.

Dottern kom en vecka innan BF och gör även denna bebbe det så har jag knappt hunnit varva ner själv innan man ska vara laddad och redo för den.
    Sedan vet jag också att det inte är en regel att det är så bara för att den förstfödda hade bråttom.

Nej, det känns jättebra! Tre veckors ledighet blir det innan BF även om det svider att ta ut av föräldradagarna.

Svar på tråden Hur länge jobbar ni innan BF?