Inlägg från: riskakan |Visa alla inlägg
  • riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • riskakan
    Motljus skrev 2009-08-25 16:56:41 följande:
    Flygstolar skulle säljas per centimeter istället. Då skulle inte folk klaga på att de får för lite plats.
    Bra idé, men hur skulle det fungera rent praktiskt? Hur många olika storlekar på säten ska man erbjuda?

På många amerikanska flyg anses gränsen gå om man inte kan fälla ner stolskarmarna mellan sig eller behöver två bälten - då får man köpa två säten eftersom man annars inkräktar på grannens plats. Nu är ju detta inte ett så vanligt problem i Sverige än, då vi inte har lika många riktigt feta här än, men det kommer väl...
  • riskakan

Vill tillägga att några amerikanska flygbolag har byggt X antal bredare säten på många av sina flyg, som man kan boka istället för de normalstora.
    Ett normalt säte är ca 45 cm brett, dessa är 50 eller 60 cm breda.

• riskakan
    Sommarlöv skrev 2009-08-25 18:46:53 följande:
    Satt en hel flygresa till USA brevid en väldigt överviktig person. Jag kan säga att jag satt inklämd i fönstret och var inte särskilt nöjd när jag landade 9 timmar senare...Undrar just vem som fick mest valuta för pengarna, han eller jag?
    Det är därför fler och fler inför regeln att kan man inte fälla ner stolskarmarna mellan sig, är man för bred för en stol och får antingen flytta på sig eller betala för två säten. För att ingen annan ska drabbas och behöva sitta på en halv stol...

Hur man gör om planet är fullsatt vet jag inte, men hade flygpersonalen varit lite uppmärksam (eller om du sagt till) borde de ha gjort något åt din belägenhet om de kunnat. Eller erbjudit dig rabatterat pris...
  • riskakan

Blir majoriteten så överviktig att de inte får plats i allmänna kommunikationsmedel, på flyg eller tivolins åkattraktioner, kommer dessa att byggas om, tro mig. Det handlar om vinst och förlust, tillgång och efterfrågan.

Men så länge det bara är en minoritet som är så kraftigt överviktig, kommer det inte att ske, om man inte ålägger något slags samhällsansvar på skattebetalarna eller företagen, att se till att alla får plats och betalar samma pris, oavsett storlek. Och något sådant samhällsansvar finns inte (än).

• riskakan

Redan nu finns det bilar med större säten t ex. Men det är ju en annan sak, eftersom den som behöver ett större säte då oftast själv står för kostnaden, i samband med att den köper bilen.

• riskakan
    Manchester skrev 2009-09-06 02:17:57 följande:
    Miss Emelie skrev 2009-08-30 20:10:42 följande: Underhålla andras barn ska du verkligen inte behöva. Om barnet på grannplatsen försöker prata med dig och du inte gillar det så har du all rätt att säga till barnets föräldrar. Äldre barn som skriker och bråkar bör du också ha rätt att säga till, alternativt säga till föräldrarna. Spädbarn är värre. Det är ju inte alldeles enkelt att förklara för en halvårsgammal bebis att folk runtomkring vill slippa lyssna på skrik. När det gäller barn upp till ett par års ålder är det nog därför svårt att garantera att du slipper bli störd. Men jag ser ändå stor skillnad mellan att hamna bredvid ett skrikande spädbarn och bredvid någon som är så tjock att han tar upp halva din plats. Dels kan du slippa en del av skrikandet genom att ta på dig öronproppar och dels kommer spädbarnets föräldrar troligen att göra allt i sin makt för att få tyst på barnet. Bland annat lär de trava fram och tillbaka i mittgången på planet/tåget med barnet och då är inte barnet alldeles bredvid just dina öron hela tiden. Den tjocka medpassageraren har du däremot bredvid dig från avgång till ankomst. Det finns inga öronproppar i världen som ger dig ens en liten bit av din plats tillbaka om en tjock person sitter och breder ut sig. Tjocka personer får gärna resa. Tåg- och flygbolag kan välja att erbjuda extra breda säten för överviktiga personer om de tror att de tjänar på det. Antingen kan bolagen göra det kostnadsfritt för de tjocka, eller så går det att ta betalt. Jag bryr mig inte om vilket. Men jag vill ha tillgång till hela min plats när jag åker flyg eller tåg.
    Väl rutet!

Sedan är det ju också, att man har betalat för HELA sin plats. Men man har inte betalat för att slippa skrikande spädbarn... (Om det inte finns barnfria avdelningar eller dylikt).

Medpassagerare kan visserligen avhysas om de är alltför störande, men bar lär ju knappast avvisas. Alla vet att småbarn stör ibland. Dock kommer föräldrarna som sagt göra vad de kan för att lugna ner barnet, detta kommer omgivningen också att kräva av dem. Man kan inte kräva total tystnad eller perfektion i ett allmänt kommunikationsmedel, men du ska som sagt inte behöva roa eller underhålla andras barn om du inte vill. Då är det bara att vänligt men bestämt säga till föräldrarna, eller personalen ombord.

Men som sagt - sitt säte har man ju betalat för. HELA sätet. Det är inte alls jämförbart.
  • riskakan

På ett icke fullsatt flyg eller tåg, är det ju bara för endera den fete, eller den som sitter bredvid, att flytta på sig.

Men hur gör man om alla har platsbiljett och tåget eller flyget är fullt? Det är ju här problemet uppstår. Personal vid incheckning eller biljettlucka, kan ju inte heller hålla reda på hur breda alla är. Typ: -Hallå där, du får nog köpa 2 säten bredvid varandra, annars får inte din granne plats?

Därför förstår jag faktiskt både tåg och flyg som har infört som policy att om man inte får plats i ett säte, är det ens eget ansvar att köpa två - annars kanske man inte kan åka med om det är fullt...

Och att jämföra med dem som har långa ben, håller inte riktigt, eftersom de sällan inkräktar på någon annans plats. Däremot sitter de ofta väldigt obekvämt själva. Jag har dock aldrig hört någon lång person kräva extra benutrymme gratis. De bokar ofta stolar där det finns extra benutrymme, men betalar självklart för det...

Det är synd att det här har blivit en fråga om att "se ner" på feta. Det är självklart inte rätt att "se ner" på någon men detta handlar ju inte om det, utan om hur mycket plats man tar upp.

Sedan tycker jag absolut att både flyg, tåg etc - om de är måna om sina kunder - borde erbjuda ett antal säten som är större. Men det gör de ju redan, i business class.

• riskakan
    Dr Mupp skrev 2009-09-24 16:11:27 följande:
    Jag hade hållit i handtaget så han inte hade fått upp det.
    Det är lätt att säga. Men situationen låter så bisarr och pinsam att man kanske inte kommer sig för med att säga något alls...

Tycker det var fel av kabinpersonalen att inte ingripa. Snacka om dålig service.
Svar på tråden För fet för att flyga?