Inlägg från: idiblon |Visa alla inlägg
  • idiblon

För fet för att flyga?

De kan hellre erbjudas gratis GBP och terapi så att de slipper fetmarelaterad problematik överhuvudtaget framöver.

• idiblon
    Danne123 skrev 2009-08-26 21:14:33 följande:
    Vilka är de? Flygbolagen?
    Jag vet inte, jag försökte vara diplomatisk. Oturligt nog, med de trender vi ser, så lär det väl löna sig att ha större säten också för vinstdrivande företag. Det suger. Jag tycker att man ska betala för två säten om man behöver två säten, åtminstone fram tills dess man går med vinst genom att bygga större säten, men det ska inte behövas.

Det vore ungefär som att Liseberg skulle behöva bygga åkattraktioner för överviktiga. Inte friskt någonstans, liksom.
  • idiblon
    Danne123 skrev 2009-08-26 21:22:13 följande:
    Det finns redan. De kallas korvkiosker!
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-29 08:17:28 följande:
    För GBP:er är ju tok-billiga operationer... och enligt mig är de fasen nästan gratis idag, man betalar 100 kr ett läkarbesök och ungefär 3 vårddygn. Inte så dyrt precis. Sen ska man ju också komma ihåg att det är en livsfarlig och stor operation, som INTE ska göras i plastikkirurgiskt syfte, vilket jag anser att många gör idag. Vill man verkligen gå ner i vikt så kan (åtminstone 90%) gå ner genom att banta/äta nyttigare/motionera osv osv. GBP är en operation som jag som skattebetalare INTE stödjer.. tycker dessa operationer ska göras privat.
    Min poäng var iofs att jag hellre vill att pengar läggs på förebyggande syfte, samt att premiera genom att hjälpa folk gå ner i vikt. Hur det görs spelar mig ingen större roll, men hellre att pengar går till det än till att bygga ut säten och fetmaanpassa hela samhället.

Ja, du förstår säkert hur jag menar.

Sedan håller jag inte riktigt med dig gällande GBP, det är för individuellt för att generalisera så. Jag stödjer sådana operationer, åtminstone i väntan på något annat, bättre alternativ. Att du menar att sådana operationer skulle utföras privat betyder alltså att du anser att de som redan ligger ska tryckas ännu längre ut i marginalen? Det är just det jag vill att man istället ska motverka.
  • idiblon
    Dr Mupp skrev 2009-08-29 08:40:52 följande:
    Håller med.
    Märkligt. Vore ungefär som att säga att man som skattebetalare inte vill stödja människor med försörjningsproblem, för det kan de sköta själva. Jag menar, det är ju inte gratis att hjälpa folk komma på rätt köl.
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-29 11:30:35 följande:
    Jag jobbar inom detta så jag är väldigt "nära" dessa operationer. Det jag stör mig på är när det kommer i övrigt fullt friska 20!!-åringar som vill göra denna operation. Är man 20 och inte har någon annan sjukdom så KAN man gå ner i vikt, det handlar om självdisciplin och inget annat. Och NEJ jag tycker inte att detta är ett bra alternativ till att gå ner i vikt eftersom folk DÖR av operationen..
    Jag kan inte uttala mig om vad det är för människor som kommer in för att göra dessa operationer, men det jag kan säga är att ingen människa smäller upp 100 kg extra om de mår bra. Det är inte friskt. Däremot så borde de givetvis erbjudas adekvat hjälp att gå ner på rätt sätt, och att lättvindigt operera anser jag vara ett sätt att slippa erbjuda den andra hjälpen. Det handlar inte alls om självdisciplin, det är djupare än så, och jag tycker din inställning är skrämmande om du inte förstår varför en människa missbrukar och gör så mot sin egen kropp.
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-30 15:08:37 följande:
    Ursäkta men va fan vet du om mig och mitt liv om jag får fråga? Jag har haft problem med mat hela mitt liv så jag om någon VET att det handlar om självdisciplin!! Vill man inte vara överviktig, så får man ta ett eget ansvar och göra något åt det. Och det du säger att ingen människa går upp i vikt med vilja för att bli beviljad operation?? det kanske du inte ska uttala dig om när du inte vet vilka människor som gör operationen. Jag kan säga att det finns MÅNGA som ligger på gränsvärde i BMI för att få göra operationen och därför äter upp sig med vilja för att de ska bli godkända. Om det är någons åsikt som är skrämmande här så är det din. Du tycker på fullt allvar att det är bättre att lägga sig på ett operationsbord, bli sövd (vilket är livsfarligt för kraftigt överviktiga personer), genomgå en livsfarlig operation och sedan få det OTROLIGT tufft efter operationen, istället för att försöka bli av med vikten på ett naturligt sätt.
    Du har verkligen extrema attitydsproblem och inbillar dig samtidigt att du sitter inne med en universal sanning. Skärp dig, läs vad jag skriver och lär dig uttrycka dig bättre om du inte vill göra bort dig.
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-30 20:04:50 följande:
    Haha... herregud..
    Precis vad jag tänkte när jag läste dina inlägg.
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-30 20:10:51 följande:
    Detsamma. Men va fasen vinner vi på att munhuggas så här? Du har din åsikt och jag har min. Vore jag extremt överviktig skulle jag göra något åt det själv istället för att riskera att dö i en operation, men det är ju mitt val. Du tycker annorlunda, fine. Men kom inte och säg att jag inte vet vad jag pratar om.
    Du har hävdat att övervikt enbart handlar om självdiscliplin och att det bara är att skärpa sig, jag hävdar att det inte alltid är så enkelt, därför vågar jag påstå att du kanske inte alls vet vad du pratar om. Har man exempelvis ett matmissbruk så borde man få bättre hjälp att komma tillrätta med det än vad man får idag. Att operationer delas ut så lättvindigt som de gör är vi nog överens om har sina nackdelar, men av olika anledningar.
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-30 20:23:20 följande:
    Då har kanske inte du läst mina inlägg helt noga heller Jag skrev i början att överviktiga (åtminstone 90% av dem) KAN gå ner i vikt på egen hand och borde inte välja operation så lätt. Jag lämnar tråden nu för det här ger mig inte direkt mycket att tjafsa om
    Fast din subjektiva bedömning av andras kapacitet och förmåga är helt ointressant, att du tror en sak gör det nämligen inte till sanning.

Bra val att lämna tråden.
  • idiblon
    Oset skrev 2009-09-05 21:40:43 följande:
    Men de flesta feta är det knappast pga okontrollerbart "matmissbruk", snarare lathet.
    Och okunskap.
  • idiblon
    Oset skrev 2009-09-05 21:50:39 följande:
    Sant, men de flesta tar hellre bilen än cyklar, vill inte dra in på "fredagsmys" (alla dagar i veckan) och vill ju "vara glad och mätt". Att komma idag och säga att man inte visste att man blir fet av pizza och chips håller inte.
    Fast det är väl inte de som blir så smällfeta att de behöver opereras.
Svar på tråden För fet för att flyga?