LyckligaFruN skrev 2009-08-29 08:17:28 följande:
För GBP:er är ju tok-billiga operationer... och enligt mig är de fasen nästan gratis idag, man betalar 100 kr ett läkarbesök och ungefär 3 vårddygn. Inte så dyrt precis. Sen ska man ju också komma ihåg att det är en livsfarlig och stor operation, som INTE ska göras i plastikkirurgiskt syfte, vilket jag anser att många gör idag. Vill man verkligen gå ner i vikt så kan (åtminstone 90%) gå ner genom att banta/äta nyttigare/motionera osv osv. GBP är en operation som jag som skattebetalare INTE stödjer.. tycker dessa operationer ska göras privat.
Min poäng var iofs att jag hellre vill att pengar läggs på förebyggande syfte, samt att premiera genom att hjälpa folk gå ner i vikt. Hur det görs spelar mig ingen större roll, men hellre att pengar går till det än till att bygga ut säten och fetmaanpassa hela samhället.
Ja, du förstår säkert hur jag menar.
Sedan håller jag inte riktigt med dig gällande GBP, det är för individuellt för att generalisera så. Jag stödjer sådana operationer, åtminstone i väntan på något annat, bättre alternativ. Att du menar att sådana operationer skulle utföras privat betyder alltså att du anser att de som redan ligger ska tryckas ännu längre ut i marginalen? Det är just det jag vill att man istället ska motverka.