Inlägg från: Manchester |Visa alla inlägg
  • Manchester

För fet för att flyga?

Miss Emelie skrev 2009-08-30 20:10:42 följande:

Och jag vill inte sitta brevis skrikia spädbarn och ungar. elle underhålla andras barn, som många vuxna gärna låter en göra på resor, då de vill koppla av...but shit happens!!
    Underhålla andras barn ska du verkligen inte behöva. Om barnet på grannplatsen försöker prata med dig och du inte gillar det så har du all rätt att säga till barnets föräldrar. Äldre barn som skriker och bråkar bör du också ha rätt att säga till, alternativt säga till föräldrarna. Spädbarn är värre. Det är ju inte alldeles enkelt att förklara för en halvårsgammal bebis att folk runtomkring vill slippa lyssna på skrik. När det gäller barn upp till ett par års ålder är det nog därför svårt att garantera att du slipper bli störd. Men jag ser ändå stor skillnad mellan att hamna bredvid ett skrikande spädbarn och bredvid någon som är så tjock att han tar upp halva din plats. Dels kan du slippa en del av skrikandet genom att ta på dig öronproppar och dels kommer spädbarnets föräldrar troligen att göra allt i sin makt för att få tyst på barnet. Bland annat lär de trava fram och tillbaka i mittgången på planet/tåget med barnet och då är inte barnet alldeles bredvid just dina öron hela tiden. Den tjocka medpassageraren har du däremot bredvid dig från avgång till ankomst. Det finns inga öronproppar i världen som ger dig ens en liten bit av din plats tillbaka om en tjock person sitter och breder ut sig.

Tjocka personer får gärna resa. Tåg- och flygbolag kan välja att erbjuda extra breda säten för överviktiga personer om de tror att de tjänar på det. Antingen kan bolagen göra det kostnadsfritt för de tjocka, eller så går det att ta betalt. Jag bryr mig inte om vilket. Men jag vill ha tillgång till hela min plats när jag åker flyg eller tåg.
  • Manchester
    bzzzz skrev 2009-09-17 06:58:40 följande:
    Ni är ju bara för elaka de flesta av er. Nu flyger jag inte pga övervikten men det är inte bara där jag är begränsad, folk tittar snett när jag åker buss, jag kan inte gå på bio, har en ständig skräck att ramla när jag är ute. jag får höra kommentarer av släkt hela tiden. och jag har en dotter på 4 år som hör och märker allt detta. Det är en jävla diskriminering i detta samhälle bara för att man har en sjukdom. Jag har gått upp pga mediciner och ätstörning men fått byta medicin nu som inte har den biverkan. så nu har jag stått still i vikt sen jag fick den.
    Såvitt jag kan se är de flesta här inte elaka mot överviktiga. Att vilja utnyttja hela sitt säte när man flyger eller åker tåg är inte diskriminering. Om du blir uttittad på stan eller får höra tråkiga kommentarer så är det illa, men att de flesta av dina medmänniskor inte vill upplåta större delen av sina egna platser till en tjock person som hamnar bredvid måste du nog acceptera. Det är inte heller nödvändigtvis riktat mot dig, utan lika mycket mot exempelvis flygbolaget som inte insett att platsen bredvid en person med grav fetma inte går att använda.
  • Manchester
    Parenthood skrev 2009-09-19 22:17:31 följande:
    Straffas? Ska man resa måste man se till att köpa en plats på vilken man får plats, vad är det för fel med det?
    Håller faktiskt med. Det är väl inte konstigare än att den som är väldigt lång och/eller tjock kanske måste ha en större och därmed dyrare bil för att kunna sitta bekvämt. Inte vill väl någon införa minimimått på bilar för att den mer storväxta delen av befolkningen ska få plats? Eller vill någon förbjuda oss smurfar (är själv 1, 60) att köpa billiga småbilar, bara för att överviktiga tvåmetersmän inte ska behöva "straffas" av orättvisan i att behöva köpa dyrare bil än vad jag kan?
Svar på tråden För fet för att flyga?