Lyckas med klyftpotatis?
Vad ska jag tänka på för att lyckas med klyftpotäter?
Jag har köpt potatis, olivolja och färsk timjan.
Hur ska jag göra?
Vad ska jag ha på dem?
Hur får jag goda klyftpotäter?
Vad ska jag tänka på för att lyckas med klyftpotäter?
Jag har köpt potatis, olivolja och färsk timjan.
Hur ska jag göra?
Vad ska jag ha på dem?
Hur får jag goda klyftpotäter?
koka dom en liten stund först innan dom ska in i ugnen, (brukar det vara kanske 4 minuter eller nåt?)
Jag brukar ha ungefär 200grader. När jag skalat, oljat och kryddat stoppar jag in dem i ugnen med alu.folie tills de är hyfsat mjuka. Då tar jag av foliet och låter potatisen få färg! =) blir alltid perfekt =)
Skär dem i klyftor, på med MYCKET olja, lite salt och så timjan. In i ugnen, 225 grader. Rör om då och då. De är klara när de är mjuka och har fått lite färg.
Mornie Alantie skrev 2009-08-25 18:05:14 följande:
jag har på ströbröd på mina (förutom olja o ev. kryddor_) blir stört gott...lite krispigare...
Så 200 grader, mycket olivolja, salt och timjan,,möjligen ströbröd..
Hur länge?
tills dom känns mjuka... och har bra färg...
Vad köpte du för potatis förresten? det tycker jag har betydelse när man gör klyftpotatis...
Olika på ugnar och från gång till gång men runt 1 timme.
Jag lägger alltid mina potatisar i en bunke först häller kryddorna och olja på och blanda runt innan jag lägger dem på plåten. Sen ut på plåt med bakplåtspapper, in i ugnen på ca 225 grader, man behöver inte röra potatisen de blir färg på båda sidorna av potatisen. Har alltid lyckats med mina potatisar iaf. Igår gjorde jag rotfrukter i ugn, kika på min sida så ser du hur jag menar. Gör jag bara potatis brukar jag ha dem i längre i ugnen. Till de börjar få fin färg. o just det, jag har nästan alltid skalen kvar på mina potatisar med, det blir godare då, enligt mig.
mian80.wordpress.com/2009/08/25/lax-med-aioliyoghurt-och-orter/
Tack för alla tips, de blev jättegoda, första gången jag faktiskt lyckades med klyftpotäter.
Jag skalade dem, klyftade dem, lade dem i ett durkslag och sköljde av dem en stund för att få bort stärkelser. Sedan hade jag massor med olivolja i en ugnsform och i mer klyftorna, rörde om och hade på salt, svartpeppar och färsk timjan.
In i ugnen på 200 grader i ca 35 min.