• VildaMathilda

Kräftor

Är det någon som vet om man får lov att äta KRÄFTOR när man är gravid..

Vi ska ha kräftskiva till helgen och vet inte om jag får äta ..

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kräftor
  • VildaMathilda

Asså får man äta eller inte ..

Inte meningen att starta en diskution ...

Om ingen riktigt vet kankse ja ska ringa BM

• La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 19:52:39 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 19:46:23 följande: De riktlinjer jag fått från SLV ang. skaldjur är att överkonsumtion inte är lämpligt för gravida. Därmot är jag "yrkeskvinna" i branschen. Därför undrade jag om du var anställd vid SLV och det hade kommit nya branschrekomendationer.
    Men nu finns ju endast kostråden att tillgå för de gravida (om de inte forskar vidare i ämnet men det gör nog väldigt få av dessa).
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    VildaMathilda skrev 2009-08-25 19:54:38 följande:
    Asså får man äta eller inte .. Inte meningen att starta en diskution ... Om ingen riktigt vet kankse ja ska ringa BM
    Man får äta.
    Ingen påstår att man inte får.
  • Smillas

Man får äta..... jag äter och ingen har sagt till mig att man inte får äta... men är du osäker ring BM och berätta gärna vad hon sa :)

• VildaMathilda

Ska se om jag kan åka ner till BM i morgon så ska jag fråga henne .. Eller någon annan BM ...

• Anova

La Lola skrev 2009-08-25 19:55:08 följande:

Men nu finns ju endast kostråden att tillgå för de gravida (om de inte forskar vidare i ämnet men det gör nog väldigt få av dessa).
    Spelar roll..
    Men så länge du inte jobbar för livsmedelsverket och har nya branschrekomendationer kommer jag att hålla fast vid de gamla och inte rekomendera överkonsumtion av kräftor till gravida..
  • La Lola
    VildaMathilda skrev 2009-08-25 19:56:25 följande:
    Ska se om jag kan åka ner till BM i morgon så ska jag fråga henne .. Eller någon annan BM ...
    Ja eller så läser du länkarna vi lagt in....
  • Smillas
    Anova skrev 2009-08-25 19:57:14 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 19:55:08 följande:
    Spelar roll.. Men så länge du inte jobbar för livsmedelsverket och har nya branschrekomendationer kommer jag att hålla fast vid de gamla och inte rekomendera överkonsumtion av kräftor till gravida..
    Men vad menar du med att överkonsumera??
  • La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 19:57:14 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 19:55:08 följande: Spelar roll.. Men så länge du inte jobbar för livsmedelsverket och har nya branschrekomendationer kommer jag att hålla fast vid de gamla och inte rekomendera överkonsumtion av kräftor till gravida..
    Men då får du gärna definiera vad överkonsumtiion innebär. För det blir jag nyfiken på.

Eftersom det är ok 2-3 gr i veckan enligt kostråden.
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 20:01:14 följande:

Men då får du gärna definiera vad överkonsumtiion innebär. För det blir jag nyfiken på. Eftersom det är ok 2-3 gr i veckan enligt kostråden.
    T.ex. ett kilo kräftor per gång, några gånger i veckan. Sen beror det ju givetvis på hur man annars lägger upp kosten, äter man mycket insjöfisk bör man vara mer aktsam för kräftor än annars.
  • La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 20:06:21 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 20:01:14 följande: T.ex. ett kilo kräftor per gång, några gånger i veckan. Sen beror det ju givetvis på hur man annars lägger upp kosten, äter man mycket insjöfisk bör man vara mer aktsam för kräftor än annars.
    Men insjöfisk finns det ju också rekomendationer kring så de som följer kostråden har nog läst det.
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 20:08:05 följande:

Men insjöfisk finns det ju också rekomendationer kring så de som följer kostråden har nog läst det.
    Jag tvivlar på det, jag får ständigt frågor kring gravidas kostråd.
  • La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 20:08:46 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 20:08:05 följande: Jag tvivlar på det, jag får ständigt frågor kring gravidas kostråd.
    Ok.
  • Smillas

La Lola skrev 2009-08-25 20:08:05 följande:

Jag läser kostråden ofta då jag tycker det är snurrigt.... man glömmer ju hela tiden..
  • La Lola
    Smillas skrev 2009-08-25 20:10:06 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 20:08:05 följande: Jag läser kostråden ofta då jag tycker det är snurrigt.... man glömmer ju hela tiden..
    Jag tycker de är enkla jag.
  • Syster Luring

Ät du kräftor på lördag och njuuut av dem. Tror det är ett extremt fåtal som äter kräftor mer än ngr ggr per år. Det är ju ingen dussinrätt som man slänger fram till lunch en tisdag mitt i veckan precis. Kräftor är nyttigt och gott!!!

(Och ja, jag har kollat med min BM och ett ex antal andra för säkerhets skull innan jag tackat jag till 2 st kräftkalas i år)

August -95 & Lillebror -09 ♥
  • VildaMathilda

Det är ju inte så att jag äter kräftor vaje vecka .. Detta ska bli min första gång på 3 år jag äter det ... Och det kommer nog ta 1-3 år tills nästa gång ..

men jag kommer äta kräftor på lördag

• La Lola
    VildaMathilda skrev 2009-08-26 07:52:54 följande:
    Det är ju inte så att jag äter kräftor vaje vecka .. Detta ska bli min första gång på 3 år jag äter det ... Och det kommer nog ta 1-3 år tills nästa gång .. men jag kommer äta kräftor på lördag
    O eftersom det är ok minst 2-3 ggr i veckan är det alltså ok.
  • dendertina

Jag frågade min BM senast igår, enligt henne inte farligt alls.

• La Lola
    dendertina skrev 2009-08-26 10:35:57 följande:
    Jag frågade min BM senast igår, enligt henne inte farligt alls.
    Nä, jag hoppas att ingen BM påstår att det är farligt för då har den BM ingen koll på kostråden.
Svar på tråden Kräftor