Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (H:G)

Min pojkvän dricker i smyg.

Min pojkvän/sambo dricker i smyg och ljuger om vart han har varit.
    Idag när han skulle på affären (har ca 100-200 meter ner till affären, bara affären inget systembolag. Jag tänkte inte mer på det förrän han kom hem. Han sa att han skulle ner på affären och ingen annanstans men endå kommer han hem med en Explorer vodka i jackfickan! Och en kasse från affären. Jag frågade varför det tog sån tid att åka till affären då skyllde han på att han va tvungen att fixa sadeln till cykeln han skulle cykla till affären för att det gick fortare. Och så frågade han: Tror du jag ljuger?!

Och efter han hade kommit hem så skulle han gå på affären igen med våra barn, visst okej, tänkte väl inte så mycket på det...men då passade jag på att städa ur skafferiet som jag brukar göra ibland...å vad är det som ligger högst upp om inte en flaska vodka explorer!

Han sa förrut att han skulle sluta dricka alkhol om jag slutade äta godis för vi planerar 1 till barn..visst okej, det gick jag med på, men endå så fortsätter han. Varför gör han det? Han dricker nästan varje dag..är det inte sprit så är det öl. Han dricker när vi har pengar eller skyller på att han träffade den å den kompisen på stan å fick 3-6 öl av honom. "Jag träffade ... på stan å fick öl av honom"...jag vet inte vad jag ska tro, kan han gömma pengar också för att få öl/sprit?
    Visst borde jag prata med honom, jag vet..men det är så jobbigt för det är alltid nåt annat som HAN måste göra.

Sen kör han med mig också precis som att jag är hans lilla hushållerska/mamma eller vad man ska säga...gör det, gör det...vet inte vad jag ska göra längre. Han sa till mig att jag verkar vara utbränd. Men det är inte så konstigt när jag får göra allt här hemma. När jag försöker vila så ska jag upp å göra nånting, det spelar ingen roll om jag säger att jag är trött å ska vila lite..upp å göra det han säger åt mig att göra först..visst jag kan säga ifrån inga problem, men det utlöser bråk, och för att inte få bråk så gör jag det han säger att jag ska göra, som HAN kan göra själv.
    Jag ska sköta hemmet,djuren,barnen,handling (oftast).
    Jag vet inte vad jag ska göra längre. Han säger att han älskar mig.

Och sen tycker han att jag är jätte sur å grinig, men det är väl inte så konstigt när han ljuger å kör med mig hela tiden..tycker jag iaf, eller är det, det?

Behöver råd eller kände bara för att skriva av mig lite..råd tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Min pojkvän dricker i smyg.
  • Anonym (Jenny)

Han behöver (a) inse att han dricker för mycket samt (b) lära sig att behandla dig med respekt. Du kan inte få honom att sluta supa, utan han måste vilja det själv och innan han kan vilja det måste han inse att hans undangömda spritflaskor faktiskt betyder att han smusslar med sitt alkoholintag.
    Sen måste du ju sätta ned foten och få honom att fatta att du är mer värd än att vara hans hushållerska.
    Du har lite att lösa innan ni skaffar barn tillsammans...

• Tygtiiger

DIn man låter precis som min pappa - och han var alkoholist. Han var snäll, men alkoholist, och det bästa min mamma någonsin gjorde var att skilja sig så att jag slapp leva med en missbrukare. Jag kunde istället träffa honom när han var nykter - tack vare det hade vi en bra relation ända tills han dog.

Men din sambo gömmer sprit, dricker i smyg, dricker varje dag, kan inte låta bli trots att han har lovat, ljuger om att han har druckit, bortförklarar varför han druckit, klassiskt missbrukarbeteende.

Anklagar han dig för att vara paranoid också? För att du snokar, lägger dig i, att du har en skev syn på alkohol och så jobbig som du är så är det klart att han måste dricka? Alkoholister brukar vara oerhört duktiga på att vända på resonemangen tills man varken vet ut eller in.

Jag tycker att du ska börja planera för en skilsmässa, du måste ha en väg ut när det här förhållandet havererar, för om han inte slutar dricka så KOMMER det att haverera. Se till att du har en bra plan för dig och era barn, de ska inte växa upp med en alkoholist. Börja med att se över ekonomin, sätt undan pengar på ett eget konto eller lägg undan i ett kuvert hemma hos någon, som din man inte kan få tag på. Ställ dig i bostadskö. Prata öppet med någon nära vän (jag vet att du antagligen skäms för att han dricker, men döda den känslan - det är HAN som väljer att dricka, inte du) så du kan sluta ljuga. Ta kontakt med AA på orten, de har ofta anhöriggrupper, Al-Anon, där kan du få stöd och hjälp att se lite klarare på hans beteende.

Inga fler barn förrän han har varit nykter i ett halvår.

• Anonym (Jenny)
    Tygtiiger skrev 2009-08-25 19:42:31 följande:
    Anklagar han dig för att vara paranoid också? För att du snokar, lägger dig i, att du har en skev syn på alkohol och så jobbig som du är så är det klart att han måste dricka? Alkoholister brukar vara oerhört duktiga på att vända på resonemangen tills man varken vet ut eller in.
    Jisses så snyggt skrivet.
  • Anonym (H:G)

Nej, han anklagar mig inte för nånting faktiskt...inte än iaf. Och han är jätte snäll annars. Jag får allt jag pekar på (det mesta jag pekar på iaf). Han är ju jätte snäll så.
    Och jag älskar honom, men jag orkar inte med hans förbannade drickande. Vill helst av allt inte lämna honom, men till slut kanske jag måste..eller?
    *suck*

Svar på tråden Min pojkvän dricker i smyg.