• MyAngel

Svullen mage= tecken på graviditet?

Är det någon som vet om svullen mage (i ca 4 dagar) kan vara ett tecken på att jag är gravid? Har BIM på fredag..

• Svar på tråden Svullen mage= tecken på graviditet?
  • Freja150

Det kan det säkert vara... Jag får dock alltid svullen mage cirka en vecka innan mens som håller i sig till dess att mensens rikligaste dagar gått över.

• Petrellie

Så här kan man läsa på www.blimamma.se
    Nr 6 svarar på din fråga!

1. Utebliven menstruation
    Försenad eller utebliven menstruation är förmodligen det vanligaste skälet till att kvinnor köper graviditetstest för att testa sig hemma. Trots detta är det för kvinnor med oregelbundna menstruation, eller för dem som helt enkelt inte för anteckningar, troligen en god ide att vara uppmärksam också på några av de andra symptomen.

2. Illamående
    Illamående eller kräkningar är andra vanliga tecken på graviditet. Man pratar ofta om ?morgonsjukdom?, men förekomsten av illamående eller kräkningar kan uppstå när som helst under dygnet. Medan dessa symptom normalt sett inte uppkommer förrän efter en månad, så rapporterar många lyckliga kvinnor tidigare uppkomst av illamående, medan andra inte drabbas alls.

3. Ömma, svullna bröst
    Ungefär två veckor efter befruktningen, så mörknar och förstoras området runt bröstvårtorna. Höjda hormonnivåer medför sannolikt också svullna eller ömma bröst. Lyckligtvis så försvinner detta besvär oftast efter den första trimestern (ungefär 12 veckor efter befruktningen)

4. Trötthet
    Har du svårt att vakna även efter en god natts sömn? En av de första symptomen på graviditet är intensivt trötthet; och även om man fortfarande inte vet vad orsakar denna trötthet, så är det sannolikt fluktuerande hormoner som ligger bakom.

5. Ökad känslighet för dofter
    Nej, det är inte bara ett gammalt talesätt - gravida kvinnor har faktiskt ett känsligare luktsinne, vilket förklarar varför många inte längre star ut med mat och dofter som de tidigare gillat. Likaså kan vissa plötsligt attraheras av luktar som de tidigare ogillat.

6. Svullen mage
    Har dina jeans plötsligt blivit tightare? På samma sätt som precis innan menstruation kan hormonnivåerna under graviditeten orsaka uppsvullnad av magen, långt innan livmodern börjat växa.

7. Ökad urinering
    Sex veckor efter befruktningen, orsakar ökningen av kroppsvätskor känslan att man oftare än vanligt behöver urinera.

8. Ökad basaltemperatur
    Om du för anteckningar över din basaltemperatur för att utöka chanserna att bli gravid, så vet du säkert att om termometern under flera dagar i rad visar maximalt värde för månaden (37-38 grader), så är du sannolikt gravid.

9. Blödning
    Många gravida rapporterar också om mindre blödningar en till två veckor efter befruktningen när embryot växer fast I livmodern. Den här typen av blödning är ljusare till färgen än vanliga menstruationblödningar och uppkommer bara för några dagar. Trots att det anses normalt, så bör du söka medicinsk hjälp om blödningen fortsätter, eftersom det kan röra sig om utomkvedshavandeskap.

10. Positivt graviditetstest
    Även om många graviditetstest påstås kunna påvisa graviditet till och med innan utebliven mens, så är dett inte fallet. Det rekomenderas att man utför graviditetstesten minst en vecka efter att menstruationen skulle ha börjat. Om du bestämmer att utföra ett test innan dess så bör du vara medveten att ett negativit resultat inte alltid är korrekt.

• CrazyChristina

Kan lika gärna vara mensen.. jag har märkt att de e bara vissa månader jag svullnar upp innan bim.. har själv bim på fredag och oxå varit svullen i ca 5dagar nu..

• MyAngel

Tack för alla svar! Håller dock tummarna för att det inte är mensen ;)

• I Love You Three

Jag har vart svullen i ca 1,5 vecka. har aldrig svullnat i magen innan vid mens.
    är på BIM-4 nu .

Har gjort ett test som visade svagt pluss (rfsu) men litar inte på det så har gjort ett preg men de visar neg. iofs säger dem att det visar fråpn dagen mensen skulle utebli men endå.

hoppas på pluss ör dig

• hellajo

Fick plus igår 28/8 dagen efter BIM och min mage har kännts uppblåst sen har jag varit pinsamt värre, har gått och smårapat från och till.

• gerbom
    Petrellie skrev 2009-08-28 16:57:53 följande:
    Min svullna mage var ialla fall början på en bebis. Fick plus idag!
    Vad kul :)
  • 3 barns mamma84

Min amge blir svullen 2 veckor innan BIM..
    Har svullen mage nu med och väntar på ÄL

• Lumlan

får jag fråga er som fått plus om era flytningar hur va dom?

• Sab1na
    Freja150 skrev 2009-08-25 19:43:08 följande:
    Det kan det säkert vara... Jag får dock alltid svullen mage cirka en vecka innan mens som håller i sig till dess att mensens rikligaste dagar gått över.
    Samma här.
  • Petrellie
    Lumlan skrev 2009-08-31 19:10:07 följande:
    får jag fråga er som fått plus om era flytningar hur va dom?
    Efter att man fått plus menar du? Jag har inga särskilda alla måste jag säga men jag har förstått att det är ganska vanligt att man får rikliga.
Svar på tråden Svullen mage= tecken på graviditet?