• käärlek

Syskon eller halvsyskon?! Ska man rätta barnet?

Hallå hallå! :)
    Detta är inget STORT bekymmer, men vill ändå höra vad ni tycker och/eller om ni har vart med om något liknande?!

Min karl har en dotter på 6år som bor hos oss varannan helg (ska snart börja med varannan vecka). Nu har dottern "Lisa"-s mamma fått en till med sin nya som Lisa säger syster till, alltså t.ex "min syster är 1år" osv.

Nu till mitt "problem", jag och Lisas pappa väntar en liten och har pratat om detta med henne. Hon är så klart sugen på ett syskon (hon vet inte att det ÄR en på väg, utan vi har sagt "OM"..)

MEN hon säger "då blir det min halvbror/halvsyster".
    Där ligger mitt bekymmer, att på pappas sida kallar hon syskonen för "halv-" men inte på mammans sida.

Ska vi i detta läge "rätta" henne och säga att det syskonet är lika "helt" som hennes syster?! Eller ska vi låta det vara?
    Jag tycker det skulle vara mycket roligare om hon såg dem båda som helsyskon (även om jag fattar att de inte är det).
    Hur säger vi detta till henne?
    Desstuom tror jag att det är biomamman som sagt/tjatat om att de blir halv-syskon, då hon alltid vart "för" att sabba...

• Svar på tråden Syskon eller halvsyskon?! Ska man rätta barnet?
  • Mittilvet

Hur som haver är det halvsyskon vare sig man vill eller inte, sedan får ni själva känna hur ni vill göra.

Jag för egen del tycker inte om när min sambos barn sedan innan kallar det gemesamma barnet för "bror" men gör inte direkt någon större grej av det, sambon har jag sagt det till och vi är inte överens men kommer det till en överdrift kommer jag markera att det är halvsyskon eftersom det är det de är.
    Känns inte det bekvämt får han kalla barnet för sitt namn eller så börjar jag använda det rätta ordet till vardags, då känner jag att jag har lika stor rätt att säga det jag vill om de kallar vårat barn för det de vill.

De ÄR halvsyskon, ville min sambo att barnet sedan innan skulle få ett helsyskon, ett till vardags kallat syskon, så hade han kunnat ordna det men nu gjorde han inte det utan han skapade ett halvsyskon.

• käärlek

Hm, mjo... Antar att det framstod att det var det som var problemet....

Så var inte fallet, så du svarade på ...?!... nått annat, jag VET att dem blir halvsyskon. Saken var att hon kallade sitt ena halvsyskon för syskon, och inte det andra.

Sorry, men du missuppfattade tydligen det hela.

• Tinnys

Jag skulle inte rätta henne men skulle alltid påtala att det är hennes syskon ni väntar och när det är fött det är din syster eller bror så säger hon nog det också sen.

• norgesessan

Oj....Självklart är det hennes syskon....Håller med, omtala barnet som syskon...
    Dårligt gjort av flickans mamma...Hennes barn är då inte helare syskon med flickan än erat..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • käärlek

Tack för dessa ord.
    Känns konstigt om jag skulle börja "-Nej, det är ditt HALVsyskon.."
    Usch, det vill jag inte... :(

Tack igen! :)

• HippYgirl

om ni säger syskon och inte märker ord så kommer hon också göra det till slut.

• Jen nifer
    Mittilvet skrev 2009-08-31 01:27:56 följande:
    Hur som haver är det halvsyskon vare sig man vill eller inte, sedan får ni själva känna hur ni vill göra.Jag för egen del tycker inte om när min sambos barn sedan innan kallar det gemesamma barnet för "bror" men gör inte direkt någon större grej av det, sambon har jag sagt det till och vi är inte överens men kommer det till en överdrift kommer jag markera att det är halvsyskon eftersom det är det de är.Känns inte det bekvämt får han kalla barnet för sitt namn eller så börjar jag använda det rätta ordet till vardags, då känner jag att jag har lika stor rätt att säga det jag vill om de kallar vårat barn för det de vill.De ÄR halvsyskon, ville min sambo att barnet sedan innan skulle få ett helsyskon, ett till vardags kallat syskon, så hade han kunnat ordna det men nu gjorde han inte det utan han skapade ett halvsyskon.
    du skämtar inte eller?

Jag har 2 enligt dig HALVA syskon och ett HELT syskon. Vi har växt upp ihop alla tillsammans och jag gör ingen skillnad på dom. Och jag tycker de låter så jävla galet att man som förälder skulle vilja trycka på att de endast är halvsyskon. Syskon som syskon!
    Mollys mamma
  • HippYgirl

Jen nifer skrev 2009-08-31 12:40:27 följande:

du skämtar inte eller?Jag har 2 enligt dig HALVA syskon och ett HELT syskon. Vi har växt upp ihop alla tillsammans och jag gör ingen skillnad på dom. Och jag tycker de låter så jävla galet att man som förälder skulle vilja trycka på att de endast är halvsyskon. Syskon som syskon!
    precis!
    min dotter är har en storebror. ja som har inte samma mamma men dom är ju fortfarande syskon!
  • Mittilvet

Jen nifer skrev 2009-08-31 12:40:27 följande:

du skämtar inte eller?Jag har 2 enligt dig HALVA syskon och ett HELT syskon. Vi har växt upp ihop alla tillsammans och jag gör ingen skillnad på dom. Och jag tycker de låter så jävla galet att man som förälder skulle vilja trycka på att de endast är halvsyskon. Syskon som syskon!
    Syskon är inte syskon.

Syskon är när man har samma föräldrar, halvsyskon är man när endast en förälder är gemensam.

Det verkar finnas en hel del som missat skillnaden, sedan kan man bo tillsammans men man förändrar knappast dna pga det

...även ifall du tror det

Mitt barn har ett halvsyskon och min sambos barn sedan innan kommer inte få något annat än halvsyskon, mitt barn kommer förhoppningsvis få syskon dock, bebisverkataden är igång och vi håller tummarna
    Kul att han kanske blir storebror, min lille plutt.
  • Mittilvet

1, b5dde 35te fe3 5b+r1an, 0en 3äser 0an resten f+rstår 0an n6g h4r det 35gger t533s*

Svar på tråden Syskon eller halvsyskon?! Ska man rätta barnet?