• Gladabarnensmamma

~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 10 ~*~

~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 10 ~*~
    Jisses, nian tog slut framför mina ögon. Som nattsuddare drar jag på eget bevåg igång den tionde tråden! Välkomna!

Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap. På tapeten just nu är den stundande sommaren med alla härliga aktiviteter. Ett mål för många av oss är att få barnen blöjfria i sommar.

I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    ..nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html

Medlemmar vid TS 25/8-09

Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

• Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 10 ~*~
  • Snarkofagen

Jamen, suveränt Nollan! Jag skulle precis in och svara 1 tu 3 på hennes inlägg och YIKES! It's LOCKED!

mejja - vi har också såna bråk vid maten med STORA krokodiltårar som följd. Jisses... Jag orkar aldrig ta några fajter vid bordet men "äter du inte, får du inte frukt" blir konsekvensen. Man sliter sitt hår ibland, alltså...

1 tu 3 - slapp du undan Tradera-budgivningen? Det går ganska bra för mig för tillfället. Funderar på att lägga ut vinterkläder redan nu, det verkar vara VÄRLDENS sug!

Skriver mer senare, jag måste jobba vidare.

Ha det gott, alla!

• Gladabarnensmamma

ugh... trots... det känns igen. MYCKET gnäll & bråk blir det just nu. Slutar ofta med att jag ryter ifrån & får släpa honom till vad-det-nu-är-för-stunden. Jättetråkigt.

• Daimis

nollan; Kanon att du fixade en ny tråd! Blev oxå lite snopen när den andra redan var stängd!

• Gladabarnensmamma

ledsen att jag inte kunnat meddela alla, jag fick SPAM-stopp på stubben...

Tjejer, imorgon ska jag kika på en kommunal dagmamma 2.5km bort. Hon har 2 platser direkt & har tillstånd för max 6 barn. Tänk vad sanslöst underbart det vore om det skulle fungera... Håll tummarna! Hon bor i hus & har sitt dagis i källaren (hm... fast hon är certifierad så miljön är godkänd), lunch & 2 mellanmål ingår (standard), utgång varje dag m.m. åh himmel vad jag önskar att det här är bra!

• mejja75

Kikar bara och visar att jag också hittat hit!

Tackar nollan för att du fixat ny tråd! Lycka till med dagmamman, håller tummarna

• Daimis

nollan; A men va bra om ni får plats där då håller tummarna för er!

Själv har man slitit hårt idag. Var o handlade m Emmy, sen har jag städat o skurat o lagat mat... nu ska jag bara duscha men mina kasslerknyten får vänta m att åka in i ugnen tills de kommer...
    Jag är sååå slut
    Min mamma, min bror o hans dotter kommer ikväll. sambon jobbar till 20-21 så han är mkt till hjälp. Men nu är det klart iaf!

• Daimis
    ääää...här sliter man m mat och så ringer de ½ timma före beräknad ankomst o säger att de nyss ätit o åker nu fr örebro. örebro va...2 timmar kvar... o ätit. Men maten då *suck* lunch imorgon...el nåt... Mina , av min bror, specialbeställda kasslerknyten.....dumpade sådär...inte snällt!!!
    Va rädd jag blev oxå...min pappa ringde minst 4-5 ggr på 2 olika telefoner men säger inget i luren. när man ringer upp är det upptaget el inget svar man kan ju tro det har hänt nåt... men min bror fick tag i han och allt var ok, han trodde nåt var fel på telefon...öh, alla 3????
    Tur iaf inget hade hänt...man kan undra om han tagit en öl el 2....
  • Gladabarnensmamma

Daimis: näää, vad taskigt!! specialbeställa mat & sen bara strunta i det. Fuling... jag hade blivit jätteledsen!
    uuuhhh... snart ska jag kolla in dagmamman som hade lediga platser för grabbarna. Hoppas det är bra, att det stämmer. Jag är riktigt nervös. Sen känner jag mig lite ful som letar annan dagmamma, den vi har nu är jättesnäll. Hon har gett oss massor av kläder (från sin son) och ska imorgon ställa upp och ta ungarna 9-14 eftersom jag hade en obligatorisk "inskolning" på universitetet och mannen sitter i luften på väg från Svedala. Men... jag kan inte bli av med känslan att 8 ungar är för många. Samtidigt vet man ju att det är lite trauma för ungarna att byta dagmamma...

Här går det undan i svängarna när man skaffar dagmamma. Ett besök, sen vill dom att man skriver in ungen. Helst vill jag komma dit ngn dag när det är barn där så man ser hur det verkligen är (de andra barnen, maten, attityden, aktiviteter). Så på min knaggliga franska ska jag nu (ensam) ha en intervju med en ny dagmamma... känns lite jobbigt. Ska försöka ställa öppna frågor som
    -om det är sovdags och ett barn gråter och inte vill, vad gör du?
    -när ett barn är elakt, vad gör du?
    -vilka aktiviteter har du för barnen i olika åldrar?
    -om ett barn slår sig eller det händer en olycka, vad gör du?
    -ett barn insjuknar i feber / är snorig, vad gör du?
    -är det utelek _varje_ dag? (många här går inte ut så mycket vintertid eller när regnet öser ner, okej till en viss del för mig men det finns gränser)

ursäkta en massa pladder - jag tänker "högt"!

• Gladabarnensmamma

okej, nu är det som vanligt jag som sitter här & spammar... i min ensamhet...
    dagmamman var faktiskt riktigt bra! Trots att lekrummet var i källaren (litet fönster) så var det mycket ljust, kändes rent och trevligt. Hon bodde i ett litet hus med fin liten trädgård nära parker och är ute minst 2 timmar / dag i trädgården eller närliggande park (fast som alla andra här var dom inte ute i regn eller snörusk). 3-4 utflykter om året. Själv är hon certifierad dagmamma & har obligatorisk utbildning ett par dagar om året.

Om hon tar våra småttingar får hon 3 st 3-åringar och 3 st. 18 månaders, blandat killar / tjejer. Inskolningen ville hon ta en timme i stöten (man bygger på en timme/dag) och det var det enda jag reagerade på, jag vill såklart vara där med dom i början men så ville hon inte ha det. Hon menade på att det förvirrar bara (både mina & de andra barnen) att ha föräldrar där...

Dessvärre var Felix sitt allra värsta jag när vi var där och vände uppochner på hela stället och totalvägrade att städa. Det blev hemskt pinsamt, jag ville inte ta en konflikt just då och där och Felix insåg genast sin chans och blev 1000 värre. Det var lärorikt, nu i efterhand inser jag att jag skulle konfronterat honom på plats (gillar inte att ta hela den biten på svenska, ingen förstår ju vad jag ryter åt mitt barn och det kan nog upplevas otrevligt) - om jag förstod dagmamman rätt så påpekade hon lite milt att typ "ja, som han gör nu hade jag inte accepterat, det hade blivit konsekvenser" och jag, högröd nickar och ler (och ville innerst inne bara vråla). Imorrn kommer mannen hem, han ska ringa & besöka dagmamma också men det känns som om vi kommer byta. Så, istället för en privat dagmamma 4.5 kilometer bort med 8 ungar för 4160:-/månaden (4 dagar i veckan) blir det en kommunal dagmamma, 2.5 kilometer bort med 6 ungar för 1820:-/månaden (5 dagar/veckan -fast jag har dom nog hemma en dag i veckan ändå).

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 10 ~*~