• Anonym (orkar inte)

    hjälp min son

    Hejsan!

    Har en son på 7 år som bor växelvis hos mig och hans far, vi har varannan vecka.
    Problemet är nu att varje fredag han ska hem till sin far blir det protester, han vill inte åka. Min sontycker inte om pappans sambo och det har jag förståelse för.
    Hon är ganska hård, sträng och gapig. I mina öron anväder pappans sambo barnen som slavar nästan om man ska lyssna på sonen när han berättar vad han får göra där.
    Nu undrar jag om jag måste fortsätta skicka iväg min son till pappan om han vägrar.
    Många gånger när han ska åka kommer tårarna( uppenbarligt att han inte vill)
    Jag har försökt prata med pappan om detta men det går inte.
    Inget går att diskutera med honom, väntar på en tid för samarbetssamtal där jag bla ska diskutera barnbidrag. Pappan tar hela och ger inte mig en krona och inte kläder heller. Jag står idag utan inkomst så jag kan inte köpa kläder till min son.

    Nu orkar inte varken jag eller min son mer av detta, får han stanna hos mig om han vägrar åka till sin pappa.

  • Svar på tråden hjälp min son
  • Socialsekreteraren

    Hej,

    Kan förstå din känsla när du ser och hör hur ledsen din pojke är samtidigt som du ändå måste låta honom åka till sin pappa. Detta blir inte lättare eller lugnare för dig då du hör honom berätta om hur han har det hos sin pappa och dennes sambo.

    Kan inte låta bli att undra över hur det kommer sig att pappan trots dina försök inte vill diskutera detta; känner han sig anklagad som en dålig förälder? kan han inte förstå din oro? tycker han att du kontrollerar honom?
    Att ni är på väg till samarbetssamtal tycker jag är kanon bra, ekonomi är viktig fråga och har man inte löst den så finns det en risk att det är svårt att samarbeta kring föräldraskapet.
    Du skriver att du funderar på att låta din son stanna kvar hos dig om han protesterar nästa gång han ska till sin pappa, jag råder dig att fundera över detta noga. Den oro du uttrycker i frågan är inte tillräcklig för att ta beslut själv utan den andre förälderns godkännande. Finns det en stark oro över att barnet uppenbarligen far illa hos den andre föräldern ska man självklart agera och skydda barnet som förälder. Dock är den oron som du beskriver, vad jag anser inte av sådant slag. Avvakta tills samarbetssamtalen och diskutera dessa frågor där.

    mvh Camilla

Svar på tråden hjälp min son