• lillekatt

Är vi skapta för monogami?

Håller med er.
    Jag tror i grund och botten inte på att människan biologiskt sett är skapt att leva i ett monogamt förhållande, utan det är främst samhället som har format fram "tvåsamheten" eftersom det kanske har varit mer praktiskt så.
    Trots detta är det ju så väldigt vanligt med otrohet och även folk som inte tar steget ut utan bara är "otrogna i tankarna". Jag ser inget konstigt i det och tycker nästan det bästa är att ha öppna förhållanden. Men det är ju förstås bara min åsikt och jag inser också att det inte skulle passa alla heller. Mig passar det dock utmärkt.

• lillekatt
    Furie skrev 2009-08-26 08:59:27 följande:
    lillekatt: Tror att tvåsamheten och tvånget att vara trogen på alla tänkbara sätt är en social norm som inte lätt förkastas. I mitt förhållande jobbar vi på att komma ifrån detta inpräntande tänkande. Vi vill leva som vi vill, men det är svårare än man tror att jobba bort tänket att man inte får göra si och så... och för att det är svårt att få bort har inget att göra med att det skulle vara fel att vilja ha bort det. Det är som en dålig vana helt enkelt
    Jo..tyvärr måste man lära sig att skita i vad andra tycker..:/ men du verkar ju iaf hittat en partner som tycker och tänker likadant som dig. Det är ju någonting bra. I många förhållanden längtar båda efter samma sak men vågar inte prata om det med varandra för rädslan av att dumpas/bli utskrattad/utskälld.
Svar på tråden Är vi skapta för monogami?