Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Är vi skapta för monogami?

Jag börjar mer och mer tvivla på att ett monogamt förhållande skulle vara bättre än ett förhållande där man tillåts vara intresserad av flera olika samtidigt. Hur många trista förhållanden finns det inte i Sverige och folk håller fast vid samma person av gammal vana. Ibland tittar man på andra men får genast dåligt samvete eftersom man vet att detta är FEL.

Hur skulle det vara om det var sett som ok att både titta och känna på andra? Är kärleken bara begränsad till en person i taget?

Jag grubblar på detta så jag blir galen. Jag börjar själv inse att jag kanske vill upptäcka lite men jag vill ändå inte släppa det jag har. Varför är den monogama tvåsamheten norm? Är inte detta egentligen destruktivt? är det naturligt för oss människor att vara monogama?

• Svar på tråden Är vi skapta för monogami?
  • Anonym (undrar)
    Jexter skrev 2009-08-26 12:22:41 följande:
    Vi är inte "skapta" alls. Människan har under miljontals år utvecklat en någorlunda väl fungerande intelligens med vilken han/hon kan välja sånt alldeles själv.
    Ja, fast de normer och värderingar som finns i samhället står nog oftast över den egna viljan att själv välja vilket liv man vill leva. De flesta gör nog som alla andra, d.v.s. lever i monogama förhållanden trots att de egentligen vill något annat innerst inne.

Tack alla för intressanta svar!

Jag upplever också att det kan finnas någon gräns vid 4-5 års förhållande när man inte längre känner att monogami är tillräckligt. Jag träffar själv killar ibland som jag gärna skulle vilja lära känna på ett djupare plan men då mitt eget förhållande är monogamt kan jag inte gå vidare. Jag var på fest för några veckor sedan och träffade en kille som jag gärna skulle velat lära känna mer men mitt eget samvete satte stopp och därmed vågade jag knappt prata med honom. Jag är rädd för att utveckla känslor för andra för då skulle jag inte veta vad jag skulle göra..
Svar på tråden Är vi skapta för monogami?