Inlägg från: Anonym (Tjosan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjosan)

Är vi skapta för monogami?

Jexter skrev 2009-08-26 12:22:41 följande:

Vi är inte "skapta" alls. Människan har under miljontals år utvecklat en någorlunda väl fungerande intelligens med vilken han/hon kan välja sånt alldeles själv.

Och i så gott som alla kulturer hittills har monogami varit rådande.

Var och en gör som de vill. Det viktigaste är att man är överens. Om båda vill leva i ett öppet förhållande tex så fine. Om båda är intresserade av partnerbyte eller liknande, helt OK, kör på! Att däremot lova evig trohet i kyrkan för att några år senare vara otrogen bakom ryggen på sin partner är inte OK.

• Anonym (Tjosan)
    Anonym (undrar) skrev 2009-08-26 13:00:25 följande:
    Ja, fast de normer och värderingar som finns i samhället står nog oftast över den egna viljan att själv välja vilket liv man vill leva. De flesta gör nog som alla andra, d.v.s. lever i monogama förhållanden trots att de egentligen vill något annat innerst inne.

Tack alla för intressanta svar!

Jag upplever också att det kan finnas någon gräns vid 4-5 års förhållande när man inte längre känner att monogami är tillräckligt. Jag träffar själv killar ibland som jag gärna skulle vilja lära känna på ett djupare plan men då mitt eget förhållande är monogamt kan jag inte gå vidare. Jag var på fest för några veckor sedan och träffade en kille som jag gärna skulle velat lära känna mer men mitt eget samvete satte stopp och därmed vågade jag knappt prata med honom. Jag är rädd för att utveckla känslor för andra för då skulle jag inte veta vad jag skulle göra..
    Det kan du ju visst. Kom överens med din partner bara.
  • Anonym (Tjosan)

Jag vet inte om vi är skapta för monogami. Det spelar ingen roll egentligen. Vissa vill leva monogamt och andra inte. Det viktiga är att de som inte vill leva monogamt är öppna med det och lever i öppna förhållanden med andra som tycker lika. Det är aldrig rätt att gå bakom ryggen på någon och vara otrogen. Aldrig!

Om man lever i en fast, monogam relation och kommer fram till att man vill vara med andra. Att man inte är någon som vill leva monogamt. Då berättar man det för sin respektive. Man säger att "jag har kommit fram till att jag vill vara med flera, är det OK för dig?" Om det inte är OK får man bryta upp eller försöka stå ut med att leva monogamt.

Easy peacy!

Svar på tråden Är vi skapta för monogami?