qwertyui skrev 2009-11-20 15:52:29 följande:
Hej. Jo, väntetiderna i vården är jobbiga. CP-skador är ju en otroligt laddad diagnos att ta till sig. Det är ju allt från helt hjälplösa personer till personer där man knappt märker av det alls. Men det måste vara en jobbig diagnos att ta till sig och framförallt berätta för andra. Har du fått någon bra sjukgymnast? Jag antar att det kan vara en ganska avgörande parameter för att få ett bra träningsprogram.
Ja, det är nog värre att berätta för andra eftersom "ordet cp" är laddat. Men vi försöker väl bara berätta rakt av och inte gå några omvägar. Men han har ju inte börjat på dagis än, så de vi berättat för är ju sådana vi känner och inte en massa halvbekanta. Själv så känns det ju som om jag känner ju min son och vet att det inte är huvudet det är fel på och att ju faktiskt kan det och det och det och på gott och ont så är det ju en skada som inte ändrar sig, utan kan han äta utan problem eller vad det är, så kommer han ju kunna det även framöver. Det svåraste är väl att inte veta vad han inte kommer kunna. Gå sa ju sjukgymnasten att han skulle komma att lära sig, men springa, cykla, simma osv...? Tydligen ska man efter man fått en diagnos få komma till habiliteringen som i vårt fall inte ens ligger på sjukhuset och där få träffa en ny läkare, sjukgymnast, kurator osv., så jag har ingen aning om hur de är.