• Anonym

Studenter! Hur mycket lägger ni ner på kurslitteratur/termin?

Jag är så fattig efter att ha lagt 4500 kr på böcker för den här terminen. Är det vanligt att det är så dyrt?
    Jag pluggar ett samhällsvetenskapligt program.

• Svar på tråden Studenter! Hur mycket lägger ni ner på kurslitteratur/termin?
  • Bubblan83

hitills har jag lagt ut 1200 på två böcker(tack och lov bara två böcker till de första två kurserna den här terminen...) men förra terminen spenderade jag nog drygt 2500 på kursböcker. Väldigt dyrt tycker jag, speciellt när man är student och inte har så mycket pengar att röra sig med som det är.

BF 17 november 2009
  • imaj

Jag spenderade ca. 2500kr förra terminen men då delade jag vissa böcker med min kompis. Ett tips är ju att sälja av lite av böckerna sen för att köpa nya så slipper det bli så jättedyrt i slutändan!

• Post partum

Brukar lägga i snitt ca 1000 kr/månaden, men då köper jag också i princip alla böcker nya. En del lånar ju eller köper begagnat.

• Anonym (***)

La under min studietid ca 2500 på böcker varja termin, summan hade lätt kunna varit dubbel men jag delade böcker med studiekamrater och tillbringade mycket tid i referensbiblioteket

• popmorsa

Hitills har jag handlat för ca 700 kr. Kommer dock behöva köpa fler.

• A Andersson

köper de felsta böcker och köper alla nya, så lägger säker 3 500kr/termin på böcker. men av det så får jag tillbaka 3 000kr/termin av mitt fack. så egentligen lägger jag bara 500kr per termin ca.

• Meria

2000:- kanske, men har blivit snål på senare tid så jag använder bibblan så mycket det bara går, söker begagnat o säljer av gamla böcker för att sponsra nästa runda.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Jaramla

jag försöker handla begagnat, tex på kurslitteratur.se o jag försöker att bara köpa de böcker jag verkligen vill ha o låna resten på biblioteket. hade jag köpt alla varje termin hade det lätt gått på 3000/termin iaf! jag har även sålt böcker som jag inte tycker är så fantastiska. många kursböcker blir ju faktiskt gamla o inaktuella ändå, så varför spara dem?

• A Andersson
    Jaramla skrev 2009-08-26 17:05:57 följande:
    jag försöker handla begagnat, tex på kurslitteratur.se o jag försöker att bara köpa de böcker jag verkligen vill ha o låna resten på biblioteket. hade jag köpt alla varje termin hade det lätt gått på 3000/termin iaf! jag har även sålt böcker som jag inte tycker är så fantastiska. många kursböcker blir ju faktiskt gamla o inaktuella ändå, så varför spara dem?
    kan vara bra att ha när man börjar jobba beroende på vad man läst och vart man jobbar. jag sparar de flesta böcker.
  • cloudberry79

Min sambos böcker detta år kommer gå på runt 12000. Bara böckerna till första läsperioden gick på lite över 2000 plus miniräknare och obligatoriska kompendier för cirka en tusenlapp. DET är dyrt. När jag pluggade låg jag också runt 2000 per termin.

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym

Jag brukade hamna runt 1 000kr per 5-veckors kurs. Ibland så har jag kunnat komma undan lite billigare om det funnits bra begagnade böcker till försäljning.

• Susanne905

Läser halvfart nu under hösten och det har blivit litteratur för runt 900 så det var billigt denna gången! Annars har det som mest kostat uppemot 10' per läsår när jag gick utbildningen. Kan tillägga att jag då konsekvent köpt all litteratur.

• Hallontårta

Är ingen av er med i Unionen? De har studiestöd man kan ansöka, då får man ersättning för studentlitteratur, kåravgift osv. upp till ca 2700:- eller något sådant. Denna gång beställde jag litteratur för hela terminen, blev ca. 2500:-

Ni som handlar för så mkt, går det inte att låna böckerna på bibblan?

• A Andersson
    Hallontårta skrev 2009-08-26 17:47:08 följande:
    Är ingen av er med i Unionen? De har studiestöd man kan ansöka, då får man ersättning för studentlitteratur, kåravgift osv. upp till ca 2700:- eller något sådant. Denna gång beställde jag litteratur för hela terminen, blev ca. 2500:- Ni som handlar för så mkt, går det inte att låna böckerna på bibblan?
    2975kr är det. jag är medlem där och får tillbaka de jag har lagt ut i slutet av varje termin.
  • Hallontårta

Ja just det. Jag får mindre eftersom jag började plugga innan 1 juli -08 Men visst är det bra!?

A Andersson skrev 2009-08-26 17:48:43 följande:

2975kr är det. jag är medlem där och får tillbaka de jag har lagt ut i slutet av varje termin.
  • A Andersson
    Hallontårta skrev 2009-08-26 17:50:27 följande:
    Ja just det. Jag får mindre eftersom jag började plugga innan 1 juli -08 Men visst är det bra!? A Andersson skrev 2009-08-26 17:48:43 följande:
    det är superbra. man slipper leta begagnade böcker och man kan ju även tjäna en hacka om man väljer att sälja de sedan
  • Hallontårta

Ja precis.

A Andersson skrev 2009-08-26 17:54:20 följande:

det är superbra. man slipper leta begagnade böcker och man kan ju även tjäna en hacka om man väljer att sälja de sedan
  • Ölandstok

Jag la mellan 500-1500 kr/månad och då köpte jag aldrig alla böcker. Antingen lånade jag på biblan eler köpte begagnat. Lånade oftast på stadsbiblioteket i den staden jag pluggade där inte så många kollade och lite innan kursen började. Sen drog jag på mig en del förseningsskulder vilket dock alltid blev billigare än att köpa boken.

Men min man har lagt max 1000-2000kr/termin då hans studier inte krävde litteratur på samma sätt. Jag är beteendevetare och han är ingenjör. De ingenjörer jag känner har inte haft alls samma utgifter på böcker som de inom samhällsvetenskapliga program.

• riboflavin

Om jag hade köpt SAMTLIG litteratur på min lista i år hade jag varit uppe i över
    30 000 kr, så man får helt enkelt prioritera de böcker man kan nyttja i flera kurser eller kan behöva i framtida yrkesliv, samt de böcker som inte finns att låna.
    Man måste vara lite övernoga som student om man vill spara pengar, hämta littlistan i förväg och beställa och boka på bibliotek, dela med kurskompisar, köpa/låna/hyra litteratur av elever som läst kursen föregående år.
    Jag och mina kurskompisar lade ofta ner mycket arbeta på att (olagligt) läsa över litteraturen på PDF.

• Jaramla

A Andersson skrev 2009-08-26 17:09:21 följande:

kan vara bra att ha när man börjar jobba beroende på vad man läst och vart man jobbar. jag sparar de flesta böcker.
    jo, absolut, fast långt ifrån allt! min utbildning är ändå 5 år o böckerna från första terminen finns i nya utgåvor... dessutom kan man ju ha sin arbetsgivare att köpa in lämplig fortbildningslitteratur i framtiden tänker jag.
Svar på tråden Studenter! Hur mycket lägger ni ner på kurslitteratur/termin?