• Zulu

Kemisk obalans

När en person har varit med om en svår upplevelse är det inte ovanligt att den säger att den börjat med antidepressiva för att rätta till den kemiska obalansen i hjärnan.

När någon har ramlat och slagit sig är det inte ovanligt att den tar värktabletter. Men jag har aldrig hört någon säga att den tar värktabletter för att rätta till den kemiska obalansen i armarna.

Men ser man kroppen som en maskin så är det väl liknande processer i båda fallen? Det ena läkemedlet hjälper mot en viss typ av smärta och det andra mot en annan. Smärta är till för att tvinga en att ta det lugnt så man inte skadar kroppen mera.

Jag tror att anledningen till att man säger att antidepressiva hjälper mot obalans i hjärnan är att man inte vill tala om att vissa saker är det naturligt att bli deprimerad av. På samma sätt kan man inte resonera när det gäller värktabletter eftersom sambandet mellan skada och smärta oftast är uppenbart där.

Ännu tydligare samband finns det vid bedövning. Ser man det rent tekniskt så är anledningen till att jag tar bedövning hos tandläkaren att tandutdragning orsakar en kemisk obalans i smärtnerverna. Men ur ett praktiskt perspektiv handlar det om att bedövningen döljer obalansen tills behandlingen är över.

Vad är er syn på detta? Är det någon fundamental skillnad på antidepp, värktabletter och bedövning? Självklart finns en skillnad i hur läkemedlen fungerar tekniskt, det är den praktiska skillnaden jag är intresserad av. Ungefär som att det är teknisk skillnad på olika fordon, men i grund och botten är alla fordon verktyg för att ta oss från A till B.

• Svar på tråden Kemisk obalans
  • teddybjörnen fredriksson

Jag har nu skrivit 3 olika svar till dig och sedan raderat dem då jag inte varit säker på vad du är ute efter. Kan du förklara mer exakt vad du menar? Jag tycker diskussionen är mycket intressant och även mycket aktuell då läkare tenderar att "bota" allt med mediciner och att diskussionen borde lyftas i samhället. Ser med nyfikenhet fram mot ett förtydligande.

• Zulu

Jag är helt enkelt bara ute efter att få veta vad folk tänker om detta. Hade jag varit ute efter ett visst svar så hade jag ju kunnat formulera svaret själv utan att behöva starta tråden.

Jag vet dock inte hur jag skall förtydliga mig mer än så här utan att jag redan från början pressar in diskussionen i ett visst spår. Och om jag pressar in diskussionen i ett visst spår så får jag ju inte veta vad folk tänker förutsättningslöst om detta.

Så om du postar det du raderade så kan vi börja diskutera. :)

• deärjagdinpapa

Nästan alla västerländska medecin oc i övrigt behandlade av olika tillstånd är som du skriver mer som plåster. Man är inte ute efter att bota bara låta mönster vara detsamma.

Tror de pga av den ideologin som vissa religösa grupper inte tar emot blod, organ eller annan behandling.

• Mollzor

Jag tycker inte man kan jämföra på det sättet som du gör. Man tar ju inte smärtstillande om man har gjort illa armen för att rätta till kemiska balansen, utan för att det inte ska göra så ont.

Men tar man antidepressiva så är ju inte det för att minska smärtan heller, utan det är ju för att man ska må bättre, så att humöret rent generellt kommer upp en bit. Jag äter sådan medicin, men jag har aldrig träffat en doktor som har sagt "ät de här pillrena så blir du frisk!" utan det är ju kombination med terapi och sådant som gör att man kan må bättre.

• Tokmajja

Vid depression utsöndrar inte hjärnan lika mycket serotonin och dopamin om jag inte minns helt fel.

Då äter man piller som aktiverar områdena som producerar dessa.

Har man ont i armen äter man tabletter för att bedöva hjärnan, så man inte begriper att den har ont. det är ju lite så alkohol funkar!

(ps. testa sup bort nackspärr, det är det mest effektiva (och farliga) jag testat! nacken blev mjuk som vanligt efter 5 öl :) Men det gäller ju att ta det lugnt då! :)

• Zulu
    Mollzor skrev 2009-09-01 12:31:12 följande:
    Men tar man antidepressiva så är ju inte det för att minska smärtan heller, utan det är ju för att man ska må bättre, så att humöret rent generellt kommer upp en bit.
    Men är det någon skillnad mellan att minska fysisk smärta och och att få humöret att rent generellt komma upp en bit? Att jag tar värktabletter när jag har tandvärk är ju för att jag skall må bättre.
    Mollzor skrev 2009-09-01 12:31:12 följande:
    Jag äter sådan medicin, men jag har aldrig träffat en doktor som har sagt "ät de här pillrena så blir du frisk!" utan det är ju kombination med terapi och sådant som gör att man kan må bättre.
    Å andra sidan har jag aldrig träffat en tandläkare som har sagt "nu ger jag bedövning så blir du frisk", utan det är kombinationen med lagning av tänder som gör att man kan må bättre.

Så i båda fallen (psykisk vs fysisk smärta) handlar det väl om att dölja en smärta så att en behandling blir lättare för patienten?
    Tokmajja skrev 2009-09-01 18:11:46 följande:
    Vid depression utsöndrar inte hjärnan lika mycket serotonin och dopamin om jag inte minns helt fel. Då äter man piller som aktiverar områdena som producerar dessa. Har man ont i armen äter man tabletter för att bedöva hjärnan, så man inte begriper att den har ont.
    Serotonin och dopmin är singalsubstanser, dvs ämnen som finns naturligt för att skicka signaler i kroppen. Vad är det för budskap de kan tänkas signalera? Jag antar att de signalerar att världen utanför är ofarlig.

Mindre serotonin och dopamin i hjärnan kan det bli vid dödsfall i familjen. Mer prostaglandin (retar smärtnerver) i armen blir det om celler där krossas.

Så om jag tar SSRI som ökar serotoninet eller vanliga värktabletter som blockerar prostaglandinet handlar det väl i båda fall om att jag bedövar mig så att jag inte begriper att jag har ont?
  • Tokmajja

serotonin verkar lugnande och dopamin frambringar lyckokänslor.

mindre av serotonin och dopamin sker hos alla som genomgår någonting ledsamt, så det kan ju bli vid fler situationer än dödsfall.
    Som sagt, de producerar inte lika mycket heller, vid depression (vilket är anledningen till varför man är deprimerad)

Dessa börjar efter en tid att arbeta naturligt igen, om ingenting "dramatiskt" hänt, så att de på något vis blivit skadade.

ja det är ju i bägge fall ett "onaturligt" tillskott till kroppen för att minska känslan av problemet.
    sällan försvinner problemet av att endast bedöva det, det måste nästan alltid till en åtgärd.

• melamikaela

Vid långvarig nedstämdhet, deppighet eller något som sätter en i en situation där man inte mår bra psykiskt, påverkar kroppen som de andra ovan mig har nämnt innan. Kroppens dopamin och serotonin halt sjunker och det kan vara svårt att ta sig upp på fötter på egen hand igen. Alla människor äter ju inte SSRI-preparat för att de är deprimerade. Det kan ju tex vara pga kraftig ångest. Antidepressiva läkemedel gör i mina ögon stor skillnad i en människas liv och kan definitivt inte ställas mot väggen tillsammans med värktabletter och smärtstillande. Det har inte samma effekt/avseende och det har inte samma substans innehåll. Lite svaga argument i mina öron.

• Tokmajja

"Svaga argument" Ja, eller hur.
    Jag ser inte varför det skall dras likheter mellan dem, men visst man kan alltid finna likheter om man vill.

så jag håller fast vid det jag redan sagt.

Men naturligtvis håller jag med Changes som säger att de inte har samma effekt eller avseende, och inte heller samma substans.

Jag vet inte var diskussionen är på väg och vartåt vi vill ha den?
    Vad vill vi komma fram till och diskutera?

Svar på tråden Kemisk obalans