• Ciccio

Relation till biomamman...

Hej hej!

Jag är bonusmamma till en liten fantastisk figur på drygt två år. Jag har en ambition om att jag och biomamman en dag ska kunna ha en okej relation, att hon ska kunna ringa mig om hon undrar något och att ingen ska tycka att det är jobbigt.
    Biomamman har sagt att hon vill träffa mig (vi har aldrig setts eller ens hälsat), men jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Om vi ska ha en relation skulle vi antagligen behöva sätta oss ner och prata...men det känns lite konstigt.
    Hur har ni andra gjort??

• Svar på tråden Relation till biomamman...
  • Emmli 84

Ta vara på chansen att hon vill träffa dig. Jag upplever att det är få biomammor som vill det. Ni kan ju ses tillsammans med barnet och pappan på ett avslappnat sätt. Ta en fika, presentera er och bara känn att ni kan ha en naturlig relation till varandra. Det är guld värt! Du och pappan kommer få en mycket bättre relation om det fungerar mellan din och biomamman. Jag lovar!

• Zaria

Emmli 84 skrev 2009-08-26 21:13:36 följande:

Ta vara på chansen att hon vill träffa dig. Jag upplever att det är få biomammor som vill det.
    Det finns många biomammor som vill det men nekas av pappan ellöer bonusmamman som undrar varför hon skall behöva träffa hans ex.

Till TS, men det är ju toppen, hade velat ha en bonusmamma som brydde sig också.

Tycker ni skall ta er träff lite spontant, kanske en fika eller dyl och prata lite "väder och vind" ofta är det så man får bra kontakt med någon hellre än att börja med det "djupa snacket" om tider, barnuppfostran osv.

LYCKA TILL
  • TessaS

Min mans ex bjöd med mig på en "testa instrument på musikskolan" grej som deras dotter och hon skulle gå på. motiveringen "pappa är ändå tondöv"...

Vi kommer adrig bli kompisar, vi är väldigt olika och tycker olika om det mesta. Men vi har ju några gemensamma nämnare som ingen av oss har tänkt ge upp, så vi umgås och träffas. Hon är barnvakt åt vårt gemensamma barn ibland. vi hjälpte henne flytta, vi träffas och fikar etc. Det är väldigt skönt att ha den respekten mellan oss, för när det blåser snåla vindar (och det är tonåringar vi snackar om här, så det händer med jämna mellanrum) så är det bra att vara överrens alla vuxna för att kunna stå emot krigande tonåringar...

• anewun

Ta chansen. Men jag hade nog tagit en fike eller promenad ensamma första gången.

• acento

Ta chansen och gör det!
    Nu har jag inga barn själv, men skulle jag ha det och inte bodde ihop med pappan som träffade en ny skulle jag vilja träffa denna människa och kolla vem det är mitt barn umgås med när barnet är hos sin pappa.

Ni behöver inte vara bästa vänner bara det finns respekt mellan er.. Det kommer göra hela situationen så mycket enklare..

Detta talar jag av erfarenhet då min sambos ex inte samarbetar alls.. och det blir en massa bråk om skitsaker...

• ModernaMamman

Hejsan !

Så skönt att läsa alla era inlägg och se att det faktiskt finns Bio.föräldrar som vill att deras barn ska ha en bra relation med sina bonusföräldrar.

Allt blir ju så mkt lättare om man kan hålla sams för barnens skull. Man kommer ju förhoppningsvis vara en stor del i barnens liv båda 2.

Ni har nu gett mig lite ny energi och ork i min egen kamp till mina bonusbarns bio.mamma...
    En kaffe kanske.....

Svar på tråden Relation till biomamman...