• Chetti

Svinkoppor?? erfarenhet?!

Undrar om någon här har erfarenhet av svinkoppor?

Jag har haft sår i mungipan i typ 1,5 månad nu. Det är som små jack som vägrar läka och svider och sådär.
    Nu svider det  på hela läppen, verkar irriterat och ev. en spridning från såret i mungipan.

Känner du igen beskrivningen? Läste lite på Vårdguiden och det kan vara svinkoppor, streptokocker??!!

Jag behöver antagligen antibiotika för att bota detta eller?

Tacksam för råd och tips från er som har erfarenhet av detta!!

• Svar på tråden Svinkoppor?? erfarenhet?!
  • Mamisita

Fick svinkoppor vid ögat, då yttrade det sig som små gula vätskefyllda blåsor (lite likt herpesblåsor som också är speciellt vanligt kring näsa och mun). Svinkoppor är väldigt smittsamt och kan lätt spridas till andra ställen på kroppen och till andra personer. Man behandlas med antibiotika antingen oralt eller lokalt på huden.

• The Black Lady

Kan även vara herpes...

• Lia och bäbisen

Om jag jämför med när jag sjkälv hade svinkoppor så låter det inte särskilt likt...du är inte "bara" väldigt torr då? Det är ju ett ställe som hela tiden tänjs så såren ständigt går upp t.ex....?

Jag hade svinkoppor på armar, armhålor och ansikte, det blev liksom kliande och vätskande sår om jag inte minns fel...som syntes väääldigt mycket!

• Mamisita
    Lia och bäbisen skrev 2009-08-26 19:18:10 följande:
    Om jag jämför med när jag sjkälv hade svinkoppor så låter det inte särskilt likt...du är inte "bara" väldigt torr då? Det är ju ett ställe som hela tiden tänjs så såren ständigt går upp t.ex....?Jag hade svinkoppor på armar, armhålor och ansikte, det blev liksom kliande och vätskande sår om jag inte minns fel...som syntes väääldigt mycket!
    Ja det är ganska svårt att undvika att se utslagen om det är svinkoppor. Jag såg ut som Qasimodo då hela ögat svullnade upp...

Om du inte har några blåsor eller ordentligare sår (finns två olika typer av svinkoppor beroende på bilken bakterie som orsakar det) så tror jag att det kan vara något annat. Hudsprickor kan vara riktigt jobbiga och svårläkta.

Här kan du se hur det brukar se ut: (svinkoppor =impetigo)

• abnocto

min tonårsdotter har just nu svinkoppor i ansiktet och det låter inte riktigt som ditt. Det började visserligen som små revor i mungipan, sedan blev det som på bilden där det står revorm utanför mungipan. Nu har hon massor av variga utslag på hela hakan och upp mot näsan och det efter 2 veckor sedan hon upptäckte munsåren. Och ringen som ser ut som revorm är större och kvar
    Hon har varit hos läkare men fick bara något bakteriedödande att badda med, det skulle hjälpa då det inte var så mycket. Idag ska hon dit igen så det varar så mycket att hon knappt kan prata för huden "spricker". Så vi får se vad hon får då, något måste de ha hoppas jag.

• abnocto

Nu blev det pencillin utan tvekan och hon skulle hålla sig hemma ett tag pga smittrisken och byta handdukar och örngott dagligen.

• Diablo

Min stora tjej fick svinkoppor i armhålorna, det blev djupa sår så att man såg köttet. Hon hade fruktansvärt ont och fick fyra pensilin kurer innan det blev bättre.

• pluppfamiljen

Huvva!!!

5 barns mamma
  • sötisnos

Min dotter hade svinkoppar i mungipan och läkaren ordinera en antiseptisk kräm som heter LHP 1% som är receptfri, försvann inom 1 vecka.

• Chetti

Tack för alla svar!!

Jag har kollat runt på nätet och det verkar som det heter "munvinkelgrader" typ.
    Det är att jag har järn och B12 brist.
    Jag brukar äta vitaminer men har hoppat över det i sommar.
    Jag har dessutom känt mig yr senaste veckorna vilket också är ett tecken.

Så nu äter jag vitaminer, fisk, broccoli m.m. Och smörjer med svampsalva för det blir tydligen lätt svamp i dessa sår.

Det ena såret är nu läkt men har ett sår kvar.

Det är inte svinkoppor förstår jag nu efter era förklaringar och herpes är det inte heller.

Abnocto: Hoppas din dotter blir bättre snart!!

Sötisnos: Har den krämen hemma, den är bra och antibakteriell.

• abnocto

Dottern har varit hemma coh inte visat sig ute på 5 dagar nu men idag gick hon till skolan och såg en liten förbättring som kunde sminkas över så det inte såg så farligt ut. Själv var det trevligt att umgås lite mer med dottern som normalt sett aldrig är hemma, hon har t.o.m diskat för hon har haft så tråkigt

Svar på tråden Svinkoppor?? erfarenhet?!