• wilda82

Hur är kroppen efter förlossningen? Hur känner man sig och hur ser magen ut mm?

Jag är bara i 15e veckan än men har mycket funderingar kring livet efter förlossningen.. Ser såklart otroligt mycket fram emot hela baby-biten men har förstått på en god vän att få är förberedda på hur kroppen ser ut/känns tiden efter att den lilla ängeln kommit ut...

Har man väldigt ont när man sitter/rör sig mm? När kände ni att ni kunde gå en långpromenad igen tex? Är man trött och sliten eller full av ny energi?

Och hur ser magen eg. ut efter förlossningen? Är det bara massa skinn eller är den fortfarande lite hård? För jag har insett att den inte försvinner med en gång iaf:)

Lite funderingar som kan tyckas ovesäntliga men men:)

• Svar på tråden Hur är kroppen efter förlossningen? Hur känner man sig och hur ser magen ut mm?
  • lunkentuss

Magen med ett ord -PÖSIG! Som en deg som jäst Det tog nog en månad innan den var (nästan) som innan. Bara lite mer hud som hängde

Jag satt utan roblem efter drygt en vecka o i sama veva kunde jag gå längre utan större problem. Men har hört andra som typ hoppar o springer redan samma dag, men jag var ganksa öm i början.

Jag var DÖTRÖTT o jävligt sliten, men inte pga av förlossningen utan pga sömnbrist 3 dygn vaken pga värkar o sen 2 dygn till med jättepigg ammande bebbe som inte ville sova

• Limefrukt

Min mage såg ut ung som när den började synas under graviditeten. Inte alls pösig...
    Kände en enorm lättnad efter förlossningen. All foglossning bortblåst och bara känslan av att kunna röra sig fritt och göra enkla saker som att knyta skorna utan problem.
    Hade ont i underliver ung 1 vecka, men det kändes mest när jag skulle gå på toaletten.
    Jag säger bara: badda med mjukt toapapper!
    Tränade yoga (lätt och anpassad) veckan efter förlossningen. Väldigt skönt!
    Trött var jag, men som himmelsflickan säger, det var helt p g a sömnbrist!
    Men min förlossning gick ganska fort, var bara inne i 1 timme och 45 minuter.
    Och jag syddes bara med 2 stygn.

*~*~* Skruttan kom 10 juni *~*~*
  • memlan

Min mage har sett ut som en jäst bulldeg efter mina förlossningar och man får räkna med att det tar tid innan den "återhämtat" sig.

Efter förlossningarna har jag varit jättepigg och mått hur bra som helst (hög på endorfiner och adrenalin?), lite öm men inget smärtsamt (har haft tur och inte spruckit).

Med första barnet var vi på promenad dagen efter, jag ville gå redan samma dag men vi hade ingen vagn med oss så det var bara att vänta.
    Med andra barnet gick vi en kort långsam promenad andra dygnet, då hade jag fruktansvärd foglossning så även om längtan efter promenader fanns där gick de inte att genomföra.
    Jag tror att det delvis beror på när barnen är födda och hur vädret är då. Mina barn är födda på våren/försommaren och det var strålande solsken båda gångerna.

Grattis och lycka till.

• wilda82

Tack så jättemycket för att ni vill dela med er...Känns som att en graviditet måste innehålla rekord i antal funderingar per dag och just nu är det här den gnagande funderingen:)

Är jättetacksam för era svar..

• Minxy

Min mage var "pösig" ett tag efter förlossningen (har bilder i mitt album - Magen med Leo) och just när den började bli som innan graviditeten (tog 1 år!) så blev jag gravid igen

Hade SJUKT ont i underlivet den första tiden (värst i 1 vecka). Hade inte spruckit alls, men var så otroligt öm där nere att det var en plåga att sätta sig i en mjuk soffa.

***S+M=L***
  • smulan 75

Min förlossning tog 17 timmar (vaginalt) första barnet. Min mage kändes som "kanelbulledeg" eller mjuk lera och såg ut som en zebra på magen efter alla bristningar(finns lite kvar men blekts lite och sonen blir snart 3år) Gick upp 11kg under graviditeten men det försvann inom 10dagar efter förlossningen. Men sitta kunde jag inte "normalt"på ca 2 veckor efter hade så ont fick sitta på mjuka kuddar annars gick det inte. Gå på toa och göra nr1 o nr2 var inte kul den första veckan. Promenad gick jag en del men bara en korta i början man orkar inte måste ju amma hela tiden kände mig som en kossa Sov max 2 timmar den första veckan.Har sina ljusa stunder oxå (älskar min son och att va mamma)men behövde hellre vila ist för gå promenader i början men det är ju från person till person. Ingen berättade för mig att man skulle ha avslag så lääääääänge trodde det var som en vanlig period i månaden inte i hela 2 månader från o till. Vill inte skrämma dig och varierar mycket från kvinna till kvinna,men detta upplevde jag som en nybliven mamma. Lycka till!

• LitenBlomma

Jag har bilder i mitt galleri på magen efter barnen, under "magen med Meja" och "magen med Ida". Har även en bild efter 1:a barnet under "jag".

Denna gången sprack jag inget så 5 dagar efter förlossningen var vi ute och gick i skogen och plockade svamp. Hade minsta dottern i bärsjal och 1½ åringen gick själv.

Eftersom jag inte sprack kunde jag sitta normalt direkt! Med första barnet fick jag en sfinkter ruptur, sprack alltså hela vägen och då kunde jag inte sitta på en månad, fick ligga ner och amma. Med andra barnet sprack jag lite, fick 4 stygn. Var öm och svullen i 1½ vecka.

Ludwig -02, Meja -08 & Ida -09
  • LillaFlingan

blir som en pösig bulldeg!!;) jag hade ont i ca 1v efteråt därnere, sådär att det gjorde ont när jag skrattade och satte mig ner....
    värst var nog träningsvärken jag hade efter 3,5 timmes aktivt krystande..

jag började gå promenader ca 1mån efter förlossningen (hade sån blodbrist att jag fick ta det väldigt lugnt, svimmade nästan annars)..
    jag var suuupertrött,gråtfärdig hela tiden o så.. men förlossningen var jättejobbig och förlorade över 2l blod.. (hade sjukt mkt vätska i kroppen oxå)..

så första månaden efter förlossningen var riktigt tung..

MEN det är sååå olika från person till person också..

• ca cs

Magen var/är som för de flesta, degig. Är fortfarande lite degig. Efter förlossningen kunde jag inte sova på ca 2 dygn. Så trött var jag när vi kom hem. Men man är så otroligt vaksam över sitt lilla knyte och hela upplevelsen är så fantastisk så det är svårt att tänka på någonting annat i början. Att duscha och borsta tänderna var något man fick tvinga sig att göra, då man kom ihåg det :P Nu är det väl lite bättre på den fronten :D

Jag var uppe och gick ganska snabbt, bara någon dag efter förlossningen. Blev dock korta promenader i lugn takt. Jag tyckte att det kändes tungt nedtill. Som om det tryckte nedåt.Men det var inte alls mycket. Sitta var det inga problem med.. Nu 10 veckor senare känner jag mig som vanligt, förutom bulldegen då!

• ca cs

Kan lägga till att tuttarna kändes helt ENORMA och sprängfyllda i början då mjölken kom igång. Det var knöligt och ömt, men efter bara någon dag var det bättre. Nu känns det bara så då bebisen inte ätit på länge och man behöver en tömning ;)

• FCBJ

En sak som jag inte var beredd på var att jag hade svårt att hålla tätt efter förlossningen. Det var knappt så man han gå på toa i vissa fall.
    Jag var rätt dåligt på att knipa när jag var gravid så ett jättegott råd är att börja så fort som möjligt. Tror det fortare att bli återställd om man skött sin läxa redan innan förlossningen.

• Ardbeg

Det är precis lika individuellt som allt annat som har med graviditeten att göra! Men min foglossning blev värre efter förlossningen, det var jag inte alls beredd på. Hade ju hört av "alla andra" att den skulle försvinna. Så jag hade svårt att röra mig i 2-3 veckor. Men dagen efter förlossningen hade jag också grymt mycket träningsvärk, även detta var jag såklart väldigt oförberedd på..

• evaviola

Efter första barnet kunde jag inte sitta utan en kudde under på 2 veckor. Sprack lite o blev sydd. Var väääldigt trött och blek ett bra tag efteråt. Magen var full med bristningar och degig.

Nu med barn nr 2 fick jag inte ens en endaste liten bristning på magen, inte i underlivet heller under förlossningen vilket var jätteskönt! Var uppe o gick direkt, kunde sköta både 1:an och 2:an direkt utan problem. Det enda som gjorde ont på mig den här gången var mina axlar då jag spände dom nått fruktansvärt under fölrossningen! Hade även ont i halsen eftersom jag skrek så mycket

• annikaw80

Det är nog väldigt individuellt.

Min mage var degig och slapp i ungefär 1 vecka sedan började de se hyfsad ut.
    Nu är bebisen 7 veckor och magen är platt igen och jag är tillbaks på samma vikt som innan graviditeten (har ätit som vanligt, och även lite mer sötsaker eftersom det varit sommar :) men amningen tar på krafterna).
    Jag var ute och promenderade dagen efter förlossningen och efter 1,5 vecka var vi ute i skärgården och seglade.

Jag var ganska orolig innan jag blev gravid, jag tycker trots allt att det är viktigt att känna sig fin och fräsch trots att man är mamma. Nu känner jag mig lugn och kan tänka mig att skaffa många barn :)

Svar på tråden Hur är kroppen efter förlossningen? Hur känner man sig och hur ser magen ut mm?