• KG76

Mat i Italien

Hej
    Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Den 6/10 skall jag åka några dagar till Italien och undrar nu vad jag kan och inte kan äta. Hur är det med ost där nere egentligen? Jag har ingen större nytta av vad som står på eventuella innehållsförteckningar eftersom jag inte kan ett ord italienska.
    har någon egna erfarenheter eller vet var jag kan få info.

• Svar på tråden Mat i Italien
  • doktorC

Hej!
    Om jag vore du skulle jag livsmedelsverkets rekommendationer och vara extra försiktig med ost (parmesan går dock bra).

Tror inte du behöver kunna italienska för att följa livsmedelsverkets rek.

• Cinnalinna

Så ska man inte glömma att det finns massor med gravida i italien också som klarar sig utmärkt!

• 1malle

Inte parma skinka..eller annat lufttorkat kött, o så kanske du ska avstå från mjölken därnere...annars så vet jag inte....

• Cinnalinna

Avstå från mjölken? Jag bor i spanien och mjölken här är pastöriserad precis som i sverige. Har svårt att tänka mig att italienarna dricker opastöriserad mjölk.
    Förlåt, men jag tycker det är lite fånigt - det är italien - inte kongo liksom.

• Gran Canaria

Jag bor visserligen i Spanien och här äter vi massor av ost oxá, men här fár man inga varningar för ost och sánt. Här e det endast kaffa coca cola och cigaretter, annars har jag inte hört mer frán doktorn. Jag har en välskapt pojke pá 3 ár och át dá all ost jag kunde komma över under grav. och inga problem alls 8)) Tror inte du behöver oroa dej.

• sweetaly

vadda avsta fran mjolken, jag bor i italien och den ar helt utmarkt(smakar annorlunda men ar toppen)!!

• doktorC

jag skulle nog ändå avstå från mjuk ost typ mozzarella om jag var du
    visst är det kanske ovanligt med Listeria och visst föds det massa friska barn i italien och frankrike, men det förekommer
    mjölken däremot är pastöriserad och helt OK

/en som inte chansar

• Havsjungfrun

Även om du inte kan Italienska så kan du säkert lista ut om mjölk och yoghutrt är pastöriserade på innehållsförteckningen. Jag var i Kroatien i sommras och just det var inte svårt att förstå även om jag inte kan språket. Ha´en skön resa!

• KG76

Tack snälla för alla svar. Och det var absoluit inte meningen att jämföra Italien med något outvecklat land. Jag bara menade att det kan vara svårt att veta vad olika saker innehåller eftersom jag inte förstår vad som står på förpackningen.
    Men jag följer livsmedelsverkets rekomendationer och frågar om hjälp på engelska så ska det nog gå bra.

Tack än en gång

Svar på tråden Mat i Italien