• dendertina

Vad betalar du för ett frisörbesök?

Japp, nu har jag kommit till punkten "det-finns-ingen-återvändo"... Jag måste helt enkelt gå och klippa mig. Helst göra en färgning också, men det är ju såååå satans dyrt!
    Jag bo i en väldigt liten stad och ger minst en tusenlapp för klippning och färgning, jag vet att det är dyrare i storstäderna (tror jag iaf?!) men jag tycker det är riktigt mycket med över tusen kronor för det.
    Här finns tyvärr inte många alternativ som att söka sig till frisörskolor och låta dem klippa en till ett lägre pris eller klippa hos lärling på salong för det finns bara någon enstaka här.

Vad ger du för en klippning/färgning och bor du i en större stad eller mindre ort?

Har väl nästan bestämt mig för attt gå dit och klippa men färga hemma trots att det aldrig blir lika bra, blää att det ska vara så dyrt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 14:55
    Jag ska klippa mig klockan 18:15 och betala 250 kronor för det. Känns överkomligt och jag har hört många som har sagt att de är bra där så jag hoppas på det bästa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 19:50
    TS har nu varit och klippt sig för överkomliga 250 riksdaler. Det blev bra, när jag hade sprayat ytterliggare lite hemma och "känt in mig" på håret så var det ännu bättre :)

• Svar på tråden Vad betalar du för ett frisörbesök?
  • metin

I stockholm kostar ett frisörbesök allt mellan 600-2000 kr.

Jag blir lätt less på folk som klagar på att frisörbesöken är dyra.
    Man anlitar en snickare och höjer inte på ögonbrynen när han tar 1000 kr timmen..man går till tandläkaren och sitter en halvtimme för 600-700 kr och tycker att det är ok..
    Men frisören får minsann inte kosta mer än 500 kr.

En frisörs arbetsskador jämförs med en byggarbetares..
    Färg, stylingprodukter och alla tillbehör kostar..
    Hyran kostar..telefon kostar...el kostar..
    Av din 1000-lapp går minst 60% till skatter och moms...
    Räkna ut själv hur mycket din frisör får ha kvar av din 1000-lapp.

Den som tar mindre än 300 kr för en klippning betalar för det första knappast skatt..
    Oftast tar den klippningen 30 min..ev. får du håret torkat men inte så stylat som när du betalar 500 kr.

ja ni fattar....

tycker inte att 1000 kr är mycket...

• Audrey11

Jag betalar 470:- för en klippning. Har tonat det samtidigt en gång på det stället (obs inte ens färgat alltså) och då gick kalaset på 1300:-. Det var dyrt. Hade varit ok om det var slingor eller färg...detta är i Uppsala

• Starlight74
    metin skrev 2009-08-27 14:03:16 följande:
    I stockholm kostar ett frisörbesök allt mellan 600-2000 kr.Jag blir lätt less på folk som klagar på att frisörbesöken är dyra.Man anlitar en snickare och höjer inte på ögonbrynen när han tar 1000 kr timmen..man går till tandläkaren och sitter en halvtimme för 600-700 kr och tycker att det är ok..Men frisören får minsann inte kosta mer än 500 kr.En frisörs arbetsskador jämförs med en byggarbetares..Färg, stylingprodukter och alla tillbehör kostar..Hyran kostar..telefon kostar...el kostar..Av din 1000-lapp går minst 60% till skatter och moms...Räkna ut själv hur mycket din frisör får ha kvar av din 1000-lapp.Den som tar mindre än 300 kr för en klippning betalar för det första knappast skatt..Oftast tar den klippningen 30 min..ev. får du håret torkat men inte så stylat som när du betalar 500 kr.ja ni fattar....tycker inte att 1000 kr är mycket...
    jag håller med dig. av dem pengar man betalar blir det inte mkt kvar. Det är ju inte så att hela 1000-lappen hamnar i fickan hos frisören. Långt från.
    Dem som är superbillig är ofta ej godkända frisörer och enligt mig får man gå dit på egen risk.
  • Dinturiel

betalar 305kr för toppklippning eller 20 min klippning, men då ingår ingen tvätt eller så. Senaste tiden har jag klippt mig varannan var tredje månad ca.

Går det längre tid och håret har blivit helt åt helvete så betalar jag 540 kr inkl tvätt och styling.

Klipper mig hos Johanna på Sex stolar här i Malmö.

• Runguska

320 har jag för mig att det brukar kosta. De är jätteduktiga så det är verkligen väl investerade pengar.

• mamita64

Jag betalar 300 för klippning, normalt sett, men sist fick jag pensionärsrabatt eftersom jag har sjukersättning och då blev det 200 istället.
    Tror inte alls att det är så att man skiter i skatten bara för att man tar ett lägre pris. Mycket vägs ju in i priset, tex hyran, har du en billig hyra så kan du kanske ta ett lägre pris.
    Om jag vill få mitt hår torkat och stylat så får jag det för samma pris.

För en hel del år sen så klippte min syster sej hos en "hårdesigner" i Göteborg. För det fick hon betala det dubbla mot vad jag betalade här hemma, ingen skillnad alls på klippning eller frisyr.

När jag betalar en snickare eller grävmaskinist så är det per timme, det vet jag. En snickare ligger på runt 450 kr i timmen en grävmaskin på ca 550kr / timme, då räknas kostnaden för maskinen in.
    ( fanns en bra artikel i aftonbladet för ca två veckor sen som handlade om vad en hantverkare ska kosta och hur pengarna fördelas)
    När jag går till frisören så tar det allt mellan tjugo minuter och en timme, beroende på om jag ska toppa eller klippa frisyr, men priset är detsamma

• Dinturiel
    metin skrev 2009-08-27 14:03:16 följande:
    I stockholm kostar ett frisörbesök allt mellan 600-2000 kr. Jag blir lätt less på folk som klagar på att frisörbesöken är dyra. Man anlitar en snickare och höjer inte på ögonbrynen när han tar 1000 kr timmen..man går till tandläkaren och sitter en halvtimme för 600-700 kr och tycker att det är ok.. Men frisören får minsann inte kosta mer än 500 kr. En frisörs arbetsskador jämförs med en byggarbetares.. Färg, stylingprodukter och alla tillbehör kostar.. Hyran kostar..telefon kostar...el kostar.. Av din 1000-lapp går minst 60% till skatter och moms... Räkna ut själv hur mycket din frisör får ha kvar av din 1000-lapp. Den som tar mindre än 300 kr för en klippning betalar för det första knappast skatt.. Oftast tar den klippningen 30 min..ev. får du håret torkat men inte så stylat som när du betalar 500 kr. ja ni fattar.... tycker inte att 1000 kr är mycket...
    Håller också med. Har av erfarenhet upptäckt att de dyrare frisörerna oftast är skickligare och trevligare. Dessutom får man väldigt bra rådgivning istället för att de bara sätter saxen i håret, börjar prata en massa trams och så ser man ut som man gör sen.
  • Kinya

Runt 800 kr för klippning och färgning.

• dendertina
    Starlight74 skrev 2009-08-27 14:08:05 följande:
    jag håller med dig. av dem pengar man betalar blir det inte mkt kvar. Det är ju inte så att hela 1000-lappen hamnar i fickan hos frisören. Långt från.Dem som är superbillig är ofta ej godkända frisörer och enligt mig får man gå dit på egen risk.
    Så tror jag inte alls att det är, visst KAN det vara så att frisören inte är utbildad men i en håla som min så sprids det fort om en frisör är dålig.
    Allt handlar väl om att pressa priserna, är det något ställe som klipper väldigt billigt så hänger säkert många på för att kunna konkurrera. Dessutom så handlar det också om vad man betalar för lokalen, en frisörsalong i centrala delar av stan kostar givetvis mer än en utanför - därför måste den i stan ta mer betalt. Även om frisören i stan och den utanför gått precis samma utbildning och är lika bra så kan ju den utanför stan ta mindre betalt då.
  • annis83

jag går till en frisörskola och en elevklippning kostar 99 kr.
    Läraren är svensk mästare i klippning så han rättar alltid till det om det blir fel och håller kollen på eleverna.
    Nackdelen är att man måste ha god tid på sig...

Svar på tråden Vad betalar du för ett frisörbesök?