• LillyLu

Vilken mat är bra för barn med trög mage?

Har börjat med smakportioner för min 4,5 mån tjej.
    Har gett henne potatis vilket var sådär. Majs tyckte hon däremot var jättegott...men då blev hon så hård i magen:( Hur är det med andra grönsaker - tips på vad som inte ger trög mage!! Hur är det med ex. morot?

• Svar på tråden Vilken mat är bra för barn med trög mage?
  • LillyLu

de gör jag till gröten ofta, men hon kan ju inte leva bara på det :) tack för tipset ändå!!

• Frila2

Bland grönsakerna så är det bara potatis som är lite lite lösande, morot och majs kan ge förstoppning och tex palsternacka, sötpotatis etc är varken eller.
    Om man har en liten med förstoppningstendens är det frukt som gäller. Katrinplommon, päron och mango är lite lösande, katrinplommon mest effektivt.  

Min dotter har jättemycket problem med förstoppning men hon älskar morot tex. Vi ger gröt och tre stora tsk katrinplommon varje morgon och på eftermiddagen tex morot och sedan päron eller mango till efterrätt. Det har funkat rätt bra. Hon hatar potatis så det får hon inte.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Catasita81

Oscar har haft jättehård mage, men nu fungerar de ÄNTLIGEN!
    Han äter katrinplommon, päron, aprikos just för att hålla igång magen, det får han lite vid varje mål utom kvällsvällingen.
    Sen är det sådana tips jag har snappat upp, mosad banan är bättre, "råa blåbär", men inte kokta (men de är ju för sura råa), du kan alltid ha i lite olja i maten. Det går i både pure och välling, gröt vad nu din flicka äter mer.
    Jag har inte gett majs för jag fick höra det, men jag har också hört att morot kan vara förstoppande, annars har jag egentligen inte märkt att det blev nåt värre av grönsakerna.

Lycka till!
    Ps. Om det blir tvärstopp kan du ge lite lactulos, finns på apoteket!

• LillyLu

tack för era svar - har köpt en burk med mangopuré så jag ska testa det. ska pröva ärtor idag - får se hur det går :)

• LillaFlamman

messmör i ersättning/välling/gröt

• Blå Flygare
    llinaa skrev 2009-08-27 09:30:55 följande:
    linfrö
    ...är giftigt o bör därför inte ges i det syftet.
  • Frila2
    llinaa skrev 2009-08-27 09:30:55 följande:
    linfrö
    Kan man äta som vuxen.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Zaria

Mosad väl mogen banan, är lösande samt att avföringen blir lite slemmig eller vad man skall säga dvs sättare att få ut.

Omogen banan har motsatt effekt.

• Frila2
    pampkin skrev 2009-08-29 14:07:43 följande:
    allt med extra fiber...
    Hur ska man få i ett barn på 4,5 månad fibrer? Så små barn dricker inte välling, fibrer i gröt finns inte från 4 månader.
  • Sara377

Puffar på tråden. Mina tvillingtjejer sitter för tillfället och vrider sig varje gång de ska bajja. SÅ hårda i magen

• Angelica Ryberg

Hejsan!!!

Hoppas att detta kan hjälpa.

Lösande frukter och grönsaker är: Päron, katrinplommon

Stoppande frukter och grönsaker är: Banan, äpple, morot, majs

Har iof hört att för mycket banan kan ha motsat verkan oxå. Har även för mig att det finns fler frukter och grönsaker med dessa egenskaper men kan ej minnas vilka.
    Vi har alltid använt dessa när vi behöver en åtgärd.

Plommon har vi alltid i gröten förutom de dagar pojkarna varit lösa imagen.

• Angelica Ryberg

Oj, glömde visst tillägga att små barn ska inte ha för mycket fibrer i maten. Det skall introduceras långsamt under det första året.

Misstänker man att barnet får för mycket fibrer ska man sluta med det direkt.

• Sara377

Snickarn81: Tack för tipsen, visste katrinplommon men ska ge dem päron också!

Märkte att blåbär på burk är mycket stoppande samt majskrokar. Mina tjejer låg och vred sig efter att de fått detta!

Svar på tråden Vilken mat är bra för barn med trög mage?