• fam kaos

Säljs inte madrasser i 180 storlek?

Har ringt både jysk och ikea och ingen av dem säljer 180 cm breda madrasser.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 10:35
    Glömde att säga vilken madrass jag syftade på
    Menade resårmadrasser.

• Svar på tråden Säljs inte madrasser i 180 storlek?
  • Pumpkin
    norgesessan skrev 2009-08-28 10:27:36 följande:
    Har dom visst det.....den kostar 7000 nånting...Har ju tillochmed lenkat...
    Fast även den består av 2 stycken 90-sängar och ett brett överdrag

I madrasstorlek 180 cm ingår 2 st 90 cm breda resårkärnor och 1 st 180 cm brett överdrag.
    Komplettera med ribbotten eller madrassbotten.
  • Kinya

När vi köpte sängar till oss så ansåg expediten att män och kvinnor behöver olika typer av madrasser (män behöver oftast hårdare madrasser än kvinnor). Så vi skulle inte kunna sova skönt på varandras madrasser faktiskt.

En annan praktiskt sak att tänka på är att en resårmadrass på 180*200 är väääldigt svår att flytta på. Rekommenderas inte! Vi försökte flytta på en 160*200 en gång men det krävdes 2 vuxna karlar och mycket stånk och stön för att lyckas bära ner den för en trappa. Bara att ta sig genom en dörröppning var jobbigt...

Vi har två stycken 90*200 resårmadrasser med en 180*200 bäddmadrass ovanpå och det går inte att känna skarven mellan dem. De enda man känner är att min mans madrass är hårdare än min.

• norgesessan

Ok, då....Vad sjukt!! Det är ju en övermasrass man köper, inte en bred madrass....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Håller också med övriga om att ha två madrasser med gemensam övermadrass..(som jag skrev i första).

• Butterscotch
    norgesessan skrev 2009-08-28 10:37:04 följande:
    Håller också med övriga om att ha två madrasser med gemensam övermadrass..(som jag skrev i första).
    Jag håller också med om det! Definitivt den bästa lösningen.
  • Mamisita
    Kinya skrev 2009-08-28 10:33:58 följande:
    När vi köpte sängar till oss så ansåg expediten att män och kvinnor behöver olika typer av madrasser (män behöver oftast hårdare madrasser än kvinnor). Så vi skulle inte kunna sova skönt på varandras madrasser faktiskt. En annan praktiskt sak att tänka på är att en resårmadrass på 180*200 är väääldigt svår att flytta på. Rekommenderas inte! Vi försökte flytta på en 160*200 en gång men det krävdes 2 vuxna karlar och mycket stånk och stön för att lyckas bära ner den för en trappa. Bara att ta sig genom en dörröppning var jobbigt... Vi har två stycken 90*200 resårmadrasser med en 180*200 bäddmadrass ovanpå och det går inte att känna skarven mellan dem. De enda man känner är att min mans madrass är hårdare än min.
    Precis tror det är av just praktiska själ. Det är inte många tex lägenheter det är lätt att frakta in en enda jättemadrass. Tycker även bara bäddmadrassen är tung och jobbig att flytta på...

Vi skiljer oss mycket i vikt, jag och min sambo och skulle inte heller sova skönt på varandras madrasser.
  • fam kaos
    isisisis skrev 2009-08-28 09:32:19 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-27 22:42:31 följande:
    Dels har jag lång erfarenhet själv,dels jobbar svärmor på sängavdelningen på IKEA.Men jag tror det är rätt allmänt känt av de flesta det jag sa.
    Vad är allmänt känt av de flesta? Att det är dumt att vilja ha en 180 säng?
    Hmmm nja det tror jag inte, låter mer som din personliga åsikt än ren fakta.
  • fam kaos
    norgesessan skrev 2009-08-28 10:27:36 följande:
    Har dom visst det.....den kostar 7000 nånting...Har ju tillochmed lenkat...
    Men har du varit där och kollat? För jag såg också att det stod så på hemsidan men på själva ikea står det att även den madrassen är två 90 madrasser med ett överdrag.
  • fam kaos
    Precis tror det är av just praktiska själ. Det är inte många tex lägenheter det är lätt att frakta in en enda jättemadrass. Tycker även bara bäddmadrassen är tung och jobbig att flytta på...Vi skiljer oss mycket i vikt, jag och min sambo och skulle inte heller sova skönt på varandras madrasser.
    Jag och sambon har alltid haft likadana madrasser och sover underbart på dem så det är inga problem. Men finns det inte 180 madrasser att köpa går det ju tyvärr inte att välja. Vi köpte två90 madrasser med ett överdrag och en bäddmadrass och det blev väldigt bra ändå, som nån skrev, skarven känns inte alls.
  • Mumin80

Det finns 180-sängar. Dessa har man två 90-madrasser i plus en tjock bäddmadrass.

Vi har en 160-bred madrass, och jag kan säga att vi nog ångrade oss direkt vi skulle bära hem den. Krävs 2-3 starka män för att bära på madrassen. Glöm det där med att kunna lyfta upp madrassen för att kunna damsuga t.ex. sänggavel runt ikring. Jag kan överhuvudtaget inte rubba madrassen själv. Jag och maken kan tillsammans lyfta den typ 20 cm upp i 30 sekunder, sedan orkar vi inte mer och får släppa den.

Så om man inte är gift med Magnus Samuelsson så skulle jag nog köpa två 90-madrasser.

• isisisis

fam kaos skrev 2009-08-28 16:03:22 följande:

Vad är allmänt känt av de flesta? Att det är dumt att vilja ha en 180 säng? Hmmm nja det tror jag inte, låter mer som din personliga åsikt än ren fakta.
    Det är ganska allmänt känt (somjag upplever det) att ha lite sängkunskap i dagsläget.
    De sista 15 åren har det hänt rätt mycket i sängväg.
    Detta med vikt och ryggar.
    Alla är vi individuella och bwehöver sängar som passar för ens kropp.
    Att köpa samma säng bägge två tror jag inte många gör längre.
    Det är viktigt med att ha en bra säng,för den ska avlasta och göra en utvilad efter en arbetsdag.
    Kanske inte så viktigt om man är tonåring,men väl så viktigt när man har ett hårt arbete eller blir äldre.

men det kanske bara är jag som tänker så?
  • Mamisita

fam kaos skrev 2009-08-28 16:07:05 följande:

Jag och sambon har alltid haft likadana madrasser och sover underbart på dem så det är inga problem. Men finns det inte 180 madrasser att köpa går det ju tyvärr inte att välja. Vi köpte två90 madrasser med ett överdrag och en bäddmadrass och det blev väldigt bra ändå, som nån skrev, skarven känns inte alls.
    Så skönt att slippa behöva tänka på det. Vi skiljer oss väldigt mycket i vikt och jag tycker sambons madrass är stenhård, känns som att ligga på en planka Det var nästan så att jag var tvungen att ta en madrass ur en annan serie med annan färg på resårmadrassen (inte så snyggt..) men chansade på den mjukaste i samma serie och det fungerade tack och lov!
  • fam kaos
    isisisis skrev 2009-08-28 16:12:46 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-28 16:03:22 följande:
    Det är ganska allmänt känt (somjag upplever det) att ha lite sängkunskap i dagsläget.De sista 15 åren har det hänt rätt mycket i sängväg.Detta med vikt och ryggar.Alla är vi individuella och bwehöver sängar som passar för ens kropp.Att köpa samma säng bägge två tror jag inte många gör längre.Det är viktigt med att ha en bra säng,för den ska avlasta och göra en utvilad efter en arbetsdag.Kanske inte så viktigt om man är tonåring,men väl så viktigt när man har ett hårt arbete eller blir äldre.men det kanske bara är jag som tänker så?
    Och sängkunskapoch motvilja mot 180 sängar är samma sak?
    Kan nog inte riktigt hålla med om det heller.
    För det första, om man redan sover på samma madrasser och det funkar kanon så ser jag ingen självklar anledning till varför en 180 säng skulle vara katastrof.
    Enda skillnaden mot innan är att madrasserna sitter ihop.
    Sen har iallafall inte vi tänkt ha samma madrasser när vi blir pensionärer som vi har nu så det är knappast heller en anledning för oss.
  • fam kaos
    Så skönt att slippa behöva tänka på det. Vi skiljer oss väldigt mycket i vikt och jag tycker sambons madrass är stenhård, känns som att ligga på en planka Det var nästan så att jag var tvungen att ta en madrass ur en annan serie med annan färg på resårmadrassen (inte så snyggt..) men chansade på den mjukaste i samma serie och det fungerade tack och lov!
    Tur, man vill ju att det är hyfsat snyggt också även om inte det är det viktigaste.
  • Mumin80

fam kaos skrev 2009-08-28 16:20:32 följande:

Och sängkunskapoch motvilja mot 180 sängar är samma sak? Kan nog inte riktigt hålla med om det heller. För det första, om man redan sover på samma madrasser och det funkar kanon så ser jag ingen självklar anledning till varför en 180 säng skulle vara katastrof. Enda skillnaden mot innan är att madrasserna sitter ihop. Sen har iallafall inte vi tänkt ha samma madrasser när vi blir pensionärer som vi har nu så det är knappast heller en anledning för oss.
    Det främsta problemet med en 180-madrass är att om du hittar en sådan så lär den väga runt 50-60 kg nåt (nej, jag överdriver inte!). Plus att den är stoooor så den är bökig att vinkla runt hörn och trappor, går inte in i hissar etc.
  • fam kaos
    Mumin80 skrev 2009-08-28 17:13:54 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-28 16:20:32 följande:
    Det främsta problemet med en 180-madrass är att om du hittar en sådan så lär den väga runt 50-60 kg nåt (nej, jag överdriver inte!). Plus att den är stoooor så den är bökig att vinkla runt hörn och trappor, går inte in i hissar etc.
    Jo flyttproblemet finns nog för många, dock skulle det inte vara några problem heller hos oss.
    Egentligen startade jag inte tråden främst för att dividera om huruvida sängen är praktisk eller inte utan mest för att höra om den storleken säljs eller inte.
    Allt annat angående madrassen är ju upp till var och en.
  • norgesessan

JAg tog fel, det var inte 180 mått på sängen i sig, det var bara på övermadrassen stod det under...Jag tittade bara i listan och tog för givet att 180x200 var en säng...och inte två..

Svar på tråden Säljs inte madrasser i 180 storlek?