• Anonym

Ska till en kurator nästa vecka men hur går det egentligen till?

Ska till en kurator nästa vecka men hur går det egentligen till?

Är det som på film att man sitter i sköna soffor och de ger pappersnäsdukar till en?

Någon som kan hjälpa mig, är faktiskt lite nervös...

• Svar på tråden Ska till en kurator nästa vecka men hur går det egentligen till?
  • Anonym

Måste väl finnas någon på hela FL som har varit hos en kurator, eller?

• Anonym

Är det kurator på vårdcentralen du ska till? Jag vet ju inte varför du ska dit. Men första gången jag gick till kuratorn var det mest som ett samtal. Hon hade ju fått lite info från läkaren jag varit hos först, så hon berättade vad hon visste, frågade hur det var och så pratade vi kring saker som var jobbiga. Jag var också väldigt nervös, men det var helt i onödan. Nästa gång frågade hon hur det varit sedan sist, vad som hänt och så. Det är ju kuratorns jobb att hjälpa dig att prata om det du är där för. Sedan hänger det väl förstås en del på personkemi mellan er också.

Det kommer att gå bra!

• Anonym

Glömde svara på din fråga... Ofta sitter ni mitt emot varandra i besöksstolar, kanske ett litet bord emellan. Inga sköna soffor alltså ;)

• Anonym

Ska till en kurator på sjukhuset, har fått remiss dit av min läkare

• Anonym

Ok. På remissen har ju kuratorn troligtvis fått en del grundinformation. Ni kommer att prata om anledningen till att du är där, vad som är jobbigt osv, kanske göra upp en plan för fortsatta besök.

Min erfarenhet är att det är lätt att glömma att ta upp saker som man tycker att viktigt pga av att man är nervös, det är en ovan situation och så, så det kan vara bra att skriva upp på en lapp vad du vill säga, tycker är viktigt och vill ha hjälp med. Kuratorn är där för att hjälpa dig!

• FH Mamma

Jag var på rehab när jag började träffa min kurator. Jag satt i rullstol och hon satt i en stol.

De flesta satt på hennes rum i en stol eller hård soffa.

• 060102 Ronja

oftast är kuratorer kanska så bra på att ställa frågor så det behöver du inte vara orolig för.
    oftast är det en stol eller något sådant du siter på troligt vis med ett skrivbord mellan er eller brevid.
    lite näsdukar :D och ja ser ut som ett kontor.
    ganska naturlig dr/kurator kontor :P om man kan säga så.
    första besöket säger oftast allt, om man trivs eller inte med personen.
    iallfall har det varit så för mig.

• Anonym

Ni som har varit hos en kurator, varför har ni gått dit? Berätta om ni vill, vi är ju anonyma här

• Anonym (.)

Jag gick till kurator för att jag lämnade ett jobbigt förhållande, ett förhållande med psykisk misshandel. Först fick jag en kurator som var kanonbra, men hon var bara vikarie, så sen fick jag hon som var ordinarie och då slutade jag gå. Den kuratorn stjälpte mer än hjälpte..

Anonym skrev 2009-08-28 07:26:04 följande:
    Ni som har varit hos en kurator, varför har ni gått dit? Berätta om ni vill, vi är ju anonyma här
  • Anonym

Anonym (.) skrev 2009-08-28 07:27:58 följande:

Jag gick till kurator för att jag lämnade ett jobbigt förhållande, ett förhållande med psykisk misshandel. Först fick jag en kurator som var kanonbra, men hon var bara vikarie, så sen fick jag hon som var ordinarie och då slutade jag gå. Den kuratorn stjälpte mer än hjälpte..
    Usch, vad jobbigt att du inte kände att hon var till mer hjälp. Kan man inte få byta om man inte är nöjd?
Svar på tråden Ska till en kurator nästa vecka men hur går det egentligen till?