• Anonym (Kommer hända?)

Glömt att anmäla mig som arbetslös?

Jag blev arbetslös pga att vårdtagaren dog i november - 08 och jag hade en pan-anställning så jag gjorde sista dagen den 9 december -08 och jag har sen dess glömt att anmäla mig som arbetslös hos arbetsförmedlingen. Jag stämplade under tiden upp till heltid och efter december har jag stämplat helt och även sökt jobb som en galning och varit på några anställningsintervjuer men fick inget av dem. I Januari upptäckte jag att jag var med barn (behöll det självklart). Men vad kommer hända nu eftersom jag har glömt att gå till arbetsförmedlingen och anmält mig arbetslös igen för jag var inskriven när jag jobbade men sen fick jag ett papper från ams där jag skulle fylla i om jag jobbade och hur mycket jag jobbade just för att se vilka som skulle fortfarande vara inskriven så jag vet ju inte ens om jag är inskriven eller inte för det har jag inte fått något papper på. Så det jag undrar över är: Hur påverkar det min föräldrapenning om jag inte är inskriven? Riskerar jag avstängning från facket i 45 dagar? Vad kommer hända?

Hoppas på att ngn vet på ett ungefär men tänkte gå till ams på måndag eller tisdag och prata med ams när sonen är på dagis.

Det har varit så mycket som hänt omkring mig så jag fattar inte själv hur jag har kunnat glömt en sån viktig sak. Jag vet ju att man ska göra det dagen efter man är arbetslös så jag vill inte ha några pekfingrar mot mig eller dumma svar.

• Svar på tråden Glömt att anmäla mig som arbetslös?
  • skogstomte

Du får inte ut någon akassa om du inte är inskriven hos ams så har du gått från arbetslöshet med akassa direkt till föräldraledighet så har du inget att oroa dig över.

• Anonym (Kommer hända?)

Ok för jag började jobba i mars -08 till december -08  och fick ju en ny period precis där under tiden som jag påbörjade för att kunna stämpla upp till heltid och facket vet ju att jag har jobbat under den tiden eftersom jag har skickat in arbetsgivarintyg men dem vet ju inte om att jag inte har anmält mig till ams som arbetssökande som jag skulle ha gjort i december. Jag är beräknad till den 20 oktober så jag har ju inte fått föäldrapenning än.

• Krodan

Man har du fått pengar från a-kassan?

• skogstomte

Lite förvirrat blev det för mig. vad gör du nu och får du fortfarande akassa?

• Anonym (Kommer hända?)
    Krodan skrev 2009-08-27 14:43:15 följande:
    Man har du fått pengar från a-kassan?
    Ja jag får pengar från a-kassan.
    skogstomte skrev 2009-08-27 15:07:40 följande:
    Lite förvirrat blev det för mig. vad gör du nu och får du fortfarande akassa?
    Jag är arbetslös och får fortfarande a-kassan men avslutar ju den när jag får bebisen i Oktober för att gå över till föräldrapenning.

Men jag är ju orolig om arbetsförmedlingen kommer krångla till det för mig med a-kassan eftersom jag har glömt att anmäla mig hos arbetsförmedlingen som arbetssökande/arbetslös.
  • skogstomte

min erfarenhet är att de avanmäler direkt till akassan om man inte gör allt man ska så mest troligt är väl att du varit inskriven hela tiden bara att du är kodad som deltidsarbetslös i deras dator då lägger de inte så mycket energi på dig. Ring till din arbetsförmedlare och säg att du nu är helt utan jobb och gärna vill ha lite hjälp.

• skogstomte

om du nu vill ha hjälp annars låter du det bero och fortsätter söka jobb tills du går på föräldraledighet.

• Anonym (Kommer hända?)

Ok men föräldrapenning får jag ändå fast jag inte har anmält mig hos arbetsförmedligen som arbetslös?

Då tror jag nog att jag struntar i att gå till arbetsförmedlingen för a-kassan går ju ända tills jag får bebben. Så då kan jag gå efter föräldraledigheten dit och anmäla mig.

• skogstomte

Om du får akassa finns du i ams register och din SGI är syddad din förldrapenning räknas på ditt senaste jobb. men är du orolig så kan man ringa AF kundtjänst och "kolla sin status" men som jag förstått det så anmäls det med automatik till akassan om man skrivs ut från AF och då får man ingen ersättning från akassan. Alltså borde du inte kunna vara utskriven från af om du får akassan men konstigare saker har hänt.

• Anonym

Anonym (Kommer hända?) skrev 2009-08-27 15:50:54 följande:

Ok men föräldrapenning får jag ändå fast jag inte har anmält mig hos arbetsförmedligen som arbetslös?Då tror jag nog att jag struntar i att gå till arbetsförmedlingen för a-kassan går ju ända tills jag får bebben. Så då kan jag gå efter föräldraledigheten dit och anmäla mig.
    Om du inte anmäler dig som till arbetsförmedlingen första arbetslösa dag mister du din sgi och får lägsta beloppet.

Men, om du får ut a-kassa så måste du ju vara inskriven på a.förmedlingen?
    de är ju stenhårda på det! Tog bara några dagar från att jag avanmäldes från a.förm tills facket kontaktade mig om det,,,
  • Anonym (Kommer hända?)

Ok för jag ska ju skicka in nya papper till försäkringskassan om ändrad inkomst eftersom den dem har är ju för gammal.

Så nu blir det att man velar om man ska gå och prata med arbetsförmedlingen eller vänta tills man har varit föräldraledig?

• Anonym

TS hur sjutton kan du få a-kassa men inte vara inskriven på arbetförmedlingen? det är ju för fan dem som ansmäler dig till a-kassan? fattar nada nu..

• Anonym (Kommer hända?)

Jag måste ju vara inskriven på a.förmedlingen för jag var ju det innan jag började jobba förra året. Så då kan jag ju inte vara utskriven från a.förmedlingen för då skulle jag ju inte få a-kassan. Jag är ju oxå kvar hos kommunen som jag jobbade för som timvikarie. Och facket vet ju att jag har jobbat för man är ju tvungen att skicka in arbetsgivarintyg till dem så dem ser att man fyller i kassakorten rätt o det inte blir ngt fusk.

Men det är ju det att man ska ju anmäla sig till a.förmedlingen dagen efter man blir arbetslös och det är ju det jag har glömt att göra. Går jag nu så är det ju står risk att jag blir avstängd från a-kassan och det har vi inte råd med egentligen. Och då kan jag lika gärna gå efter föräldraledigheten för då får a.förmedlingen sätta mig i garantin under tiden jag söker jobb (som jag gör även nu men inte får ngt eftersom man är höggravid).

• Anonym

Anonym (Kommer hända?) skrev 2009-08-28 09:40:04 följande:

Jag måste ju vara inskriven på a.förmedlingen för jag var ju det innan jag började jobba förra året. Så då kan jag ju inte vara utskriven från a.förmedlingen för då skulle jag ju inte få a-kassan. Jag är ju oxå kvar hos kommunen som jag jobbade för som timvikarie. Och facket vet ju att jag har jobbat för man är ju tvungen att skicka in arbetsgivarintyg till dem så dem ser att man fyller i kassakorten rätt o det inte blir ngt fusk. Men det är ju det att man ska ju anmäla sig till a.förmedlingen dagen efter man blir arbetslös och det är ju det jag har glömt att göra. Går jag nu så är det ju står risk att jag blir avstängd från a-kassan och det har vi inte råd med egentligen. Och då kan jag lika gärna gå efter föräldraledigheten för då får a.förmedlingen sätta mig i garantin under tiden jag söker jobb (som jag gör även nu men inte får ngt eftersom man är höggravid).
    men, hur anmälde du dig till a-kassan då? gjorde du det själv? det är väl a-f:s jobb, eller?
  • Anonym (Kommer hända?)

Jag stämplade innan jag började jobba och fortsatte även stämpla under tiden upp till heltid.

• Anonym

Anonym (Kommer hända?) skrev 2009-08-28 09:44:11 följande:

Jag stämplade innan jag började jobba och fortsatte även stämpla under tiden upp till heltid.
    jaha , då förstår jag, ber om ursäkt om jag lät otrevlig.(läste mina två inlägg och tyckte jag hade en rätt elak ton)

jag tyker att du ska ringa till a-f om det här. du kan ju vara anonym :)
Svar på tråden Glömt att anmäla mig som arbetslös?