• Sigrid

Vill ha i t.ex. rivna morötter i matbröd, ska jag ta bort mjöl då från orginalreceptet?

Jag vill gärna testa att ha i rivna morötter i matbröd. Men om jag lägger till t.ex. 2 dl rivna morötter, ska jag ta bort 2 dl mjöl då? Eller ska jag tänka i gram? Eller hur funkar det?

Gäller samma regel för allt man lägger till? Om jag vill lägga till linfrön, solrosfrön, nötter eller linser, kikärtor, ska jag ta bort mjöl då?

• Svar på tråden Vill ha i t.ex. rivna morötter i matbröd, ska jag ta bort mjöl då från orginalreceptet?
  • Trivia

Har du i rivna morötter tror jag inte du ska ta bort mjöl, dom är ju så vattniga. Skulle snarare ta bort lite vatten. Det bästa är att knåda in mjölet lite i taget, så att du känner på degen när det räcker. Degen ska vara fast och smidig, men absolut inte torr! Hellre lite för klibbig första jäsningen än för mycket mjöl.

• MBert

Nej med rivna morötter behöver du inte ändra mjöl eller vattenmängd nämnvärt. Det är ju varken torr ingrediens eller degvätska.
    Hur man anpassar receptet beror på vad det är, om det suger åt sig vätska eller inte. Fröer och nötter suger inte åt sig så mycket vätska men är ändå torra ingredienser vilket gör att man måste minska mjölmängden något.
    Det enklaste är att prova sig fram och reglera mjöl och vätskemängd tills man får en smidig deg.

Svar på tråden Vill ha i t.ex. rivna morötter i matbröd, ska jag ta bort mjöl då från orginalreceptet?