• Mötley Crüe

Hög feber

Är det någon som vet vad det finns för risker med att ha 41 graders feber i vuxen ålder?
    Är det någon som vet hur hög feber en vuxen kan ha innan han/hon dör?

• Svar på tråden Hög feber
  • Snubbelfot

Så hög feber är inte bra. Försök få ned febern, febernedsättande, sval dusch, öppna fönster, av med kläder m.m.

• Mötley Crüe
    Snubbelfot skrev 2009-08-27 19:59:00 följande:
    Så hög feber är inte bra. Försök få ned febern, febernedsättande, sval dusch, öppna fönster, av med kläder m.m.
    jag har inte så hög feber nu. men jag hade. visserligen låg jag på sjukhus redan då men det var ingen som sa något. givetvis begriper jag ju att det inte var bra men jag vill veta mer specifika risker. de tog av mig alla kläder och täcken och öppnade fönster och gav mig diverse piller och kalla handdukar, förstår ju att det var för att sänka fewbern, men varför så bråttom?
  • Mammut och Papput

För varje grads feber man har så förlorar man minst 2 dl i vätska bara i 'avdunstning' pga värmen. Alltså närmare en liter vid 41 grader. Är man så sjuk så får man sällan i sig tillräckligt med vätska. Man måste alltså dricka 1 liter extra än vad man ska vanligtvis, alltså totalt ca 2500-3000 liter när man är sjuk beroende på hur stor man är och så. Detta gäller dock inte när man är gammal! Det blir en riktig belastning för hjärtat. För hög feber 'överhettar hjärnan' och jag gissar på att man hamnar i någon form av koma.

• blå fisk

Vid 42 grader celsius denaturerar proteiner i kroppen och man dör. Därför är det farligt att få för hög feber. Så har man över 40 graders feber bör man absolut försöka få ner febern.

• Mötley Crüe

Då förstår jag. ja jag mådde väl inte precis bra. kändes som jag inte kunde röra mig, varje kroppsdel var tung som bly! skitläskig känsla. och när jag först vaknade så blev jag livrädd. det kändes som jag vaknade men fortfarande sov, kunde inte röra mig. jag försökte tex sträcka ut benen men hur mycket jag än försökte så hände väldigt lite.

Svar på tråden Hög feber