• AMA68

Toxoplasmos - Hur vanligt egentligen?

Toxoplasmos som man kan få från katter och som kan innebära risker för fostret - hur vanligt är det egentligen?
    NÅGON som haft/har det eller känner någon som drabbats?

Har sökt lite på nätet men hittar inte nåt bra ställe tyvärr.

Vill bl.a. veta HUR det smittar (via kattens avföring ja, men via kattsandsdamm, klorna om man blir riven, munnen om man blir biten etc)?
    Symptom?
    Hur botar man det?

Tips, länkar och egna berättelser emottages tacksamt.

Är lite orolig eftersom vi just nu passar en katt åt en kompis och kattskrället fick ett spel och både rev och klöste mig rätt rejält så jag har ätit en antibiotikakur mot infektioner preventivt. Fick så rejält huvudvärk i torsdags förra veckan och den har lugnat ner sig lite men inte helt. Tror heller inte att jag känt av bebisen sedan i fredagskväll.

Ska till BM på planerat besök nästa vecka så helst vill jag försöka lugna mig själv genom att få lite feedback av er här på FL.

Tjing/AMA v 20+3

• Svar på tråden Toxoplasmos - Hur vanligt egentligen?
  • AMA68

Tackar för tipset - ska kolla där också.

Rått kött kan jag ju inte ha blivit smittad av under några som helst omständigheter - slutade äta det för 7 år sedan nämligen.

Tackar för lugnande ord allra mest!!

• AMA68

Smittskyddsinstitutets länk var bra.
    Det fanns utförlig information och än en gång kan jag (och förmodligen BM och statens skattekassa) tacka FL för lugnande effekt på en hysterisk blivande mamma.

Men vore fortfarande intressant att höra om någon har egna erfarenheter av det?

• AMA68

Visst har jag levt med katt större delen av mitt liv, men den sista var jag tyvärr tvungen att avliva i mitten av maj och det står "överallt" att gravida inte bör skaffa ny katt och särskilt inte kattunge. Blev lite nojjig över att vi nu då haft ett kattuppehåll på 3 månader innan vi lånade hem den här - som f.ö. aldrig mer kommer få sätta sina tassar innanför våra väggar så som hon uppfört sig.

Tack än en gång alla!! /A

Svar på tråden Toxoplasmos - Hur vanligt egentligen?