• dendertina

Hur ska man nu göra EGENTLIGEN? Små barn som satt i halsen...

Jag känner mig helt förvirrad efter att ha läst i annan tråd där det står flera olika saker om detta, en hävdar att man ska göra heimlich manöver, nästa hävdar att heimlich är tokfarligt på bebisar, en annan hävdar att man ska vända dem upp och ner i fötterna... Jag blir helt förvirrad...

VAD ÄR RÄTT NU DÅ?

Och du, LÄNKA gärna!

• Svar på tråden Hur ska man nu göra EGENTLIGEN? Små barn som satt i halsen...
  • LiindaE

vända dom upp o ned
    där för att göra heimlich på en liten e för svårt

• norgesessan

Det man absolut INTE ska göra som många gör är att slå i ryggen sittandes...Då kan det, om nåt sitter fast, åka ner i halsen.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Snellen

Det enda jag vet är att när jag var 7 år satte jag i halsen i skolan och fröken tog mig i fötterna och vände upp och ner på mig, funkade jättebra!

• LiindaE
    Snellen skrev 2009-08-28 11:44:16 följande:
    Det enda jag vet är att när jag var 7 år satte jag i halsen i skolan och fröken tog mig i fötterna och vände upp och ner på mig, funkade jättebra!
    när du var 7 år?!!!!!
    det var en stark lärare...å lång!!
  • Snellen

Inte direkt stark... hon behövde ju inte hålla länge och det gör ju inget om händerna tar i marken. Jag tror det räckte med en liten skakning så lossnade det i halsen. Tror nog man blir lite extra stark av paniken.

• Trolltrio

Min son satte i halsen när han var 14 mån tror jag det var. Han åt bröd, och tryckte in för mycket och det blev tvärstopp. Han blev rödare och rödare och fick ingen luft alls. Det var nog det mest skräckfyllda ögonblick jag varit med om.

Jag gjorde som jag lärt mig på hlr-kurs för barn, hängde honom framåt över mitt knä när jag halvstod på knä på golvet och dunkade mellan revbenen. Riktigt exakt hur jag gjorde tänkte jag inte ens på, handlade instinktivt. Efter två dunkar kom brödet upp med ett plopp. Sen grät både jag och sonen länge.

Gissa om jag är glad att jag gått utbildningen!!

• Elli47

Jag gjorde heimlich på min yngste son när han var ca 5 år och det fungerade, tack och lov. Jag hann inte ens tänka utan gjorde det rent reflexmässigt.

• norgesessan

JAg gjorde också instinktivt när sonen satte saker i halsen...(ettan). Han satte bröd i halsen, och senare en liten godisbit. över knäät, och riktigt dunk i ryggen.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • trollmamma76

MysTic PrincesS skrev 2009-08-28 11:41:15 följande:

Det där är bra något som alla ska se.
    Jag lärde denna när jag var med i första hjälpen samt när jag studerade till Ssk.
    Min först födda som blir 10 år hållde på att stryka med när hon var i 1 års ålder.
    Det första som är viktigt är att man inte får panik själv att man tar det lugnt och fint hur situationen än är,får du panik så blir barnet mer rädd och själv tappar man all koncertration på det man ska göra.

Jag vet att just för stunden snurrar det mycket i huvudet om att nu dör mitt barn,vad ska jag göra mm men tipset är att inte fösöka få panik.
    och göra det man lärt sig att göra och instinken kommer där naturligt med oxå.
  • trollmamma76

MysTic PrincesS skrev 2009-08-28 11:41:15 följande:

Det där är bra något som alla ska se.
    Jag lärde denna när jag var med i första hjälpen samt när jag studerade till Ssk.
    Min först födda som blir 10 år hållde på att stryka med när hon var i 1 års ålder.
    Det första som är viktigt är att man inte får panik själv att man tar det lugnt och fint hur situationen än är,får du panik så blir barnet mer rädd och själv tappar man all koncertration på det man ska göra.

Jag vet att just för stunden snurrar det mycket i huvudet om att nu dör mitt barn,vad ska jag göra mm men tipset är att inte fösöka få panik.
    och göra det man lärt sig att göra och instinken kommer där naturligt med oxå.
  • Tjimtjom

Mitt tips är att gå en första hjälpen-kurs, Röda Korset har. Där får du träna praktiskt vilket gör att det sitter ännu bättre.
    Vi fick lära oss i vår mammagrupp med äldsta barnet. Har en dotter som lätt sätter i halsen så det har varit annvändbart o även om ditt eget barn inte sätter i halsen så kan du rädda livet på någon annans barn.

Svar på tråden Hur ska man nu göra EGENTLIGEN? Små barn som satt i halsen...