Inlägg från: Anonym (fattar inget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattar inget)

frågor om alfakassan!

Har lite funderigar kring detta med alfakassa... Jag har jobbat bredvid mina studier, ungefär 20 h per månad i ett år. Inte tjänat speciellt mycket alltså, och inte varit med i nån a-kassa eller så.
    Vi ska ha barn i september och har jag tidigare planerat att fortsätta mina studier efter ett år men nu vet jag inte.
    Känns som om jag kanske inte valt rätt och att jag vill testa att jobba ett tag istället...

Hur blir med pengar för mig? Kan jag få alfakassa då, om jag inte får något jobb?
    Kan man jobba lite och få alfakassa samtidigt?
    Det blir väl den lägsta ersättningen för mig på några tusen?

Jag har varit inne på alfakassan och sökt men jag har så svårt att hitta information och att läsa där...

Visst måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen och sånt?

• Svar på tråden frågor om alfakassan!
  • Anonym (fattar inget)

puffar...

Snälla någon?

• Anonym (fattar inget)

Här står det inget om att man måste ha jobbat för att få lägsta ersättningen, alltså grundersättningen.

"För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste

- kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan

- kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten

- vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen

- tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde

- aktivt söka arbete."

• Anonym (fattar inget)

Ja men jag hade tänkt uppfylla det villkoret? Alltså skola in mitt barn och söka jobb?
    Vill bara veta om jag får grundersättningen om jag INTE får jobb. Det optimala är givetvis att jobba... Och sen om jag jobbar lite, som jag gjort under studierna och tjänat typ 2000 efter skatt, kan man fortfarande få lite alfakassa då eller?
    För 2000 efter skatt skulle vi ju inte klara oss på...

• Anonym (fattar inget)

Ja visst är det så...? Väl..?
    Hade alltså givetvis tänkt försöka få jobb.
    Och så har ju extrajobb där jag jobbar hemifrån och tjänar runt 1000-2000 per månad efter skatt. Men det är ju inte tillräckligt, kan jag då få alfakassa också undrar jag???

• Anonym (fattar inget)

Men är det inte isf den inkomstbeprövade delen? Grundersättningen är väl en annan sak? Du hade kanske jobbat för lite för att få pengarna baserade på det du hade jobbat men grundersättningen är väl nåt annat...

• Anonym (fattar inget)
    pussgurkan86 skrev 2009-08-28 16:18:47 följande:
    annars kan du ju alltid gå på jobbgaranti på arbetsförmedlingen. grundersättningen där är 134 kr tror jag. ett alternativ då jag tror att du har jobbat för lite för att få alfakassa.
    Ok, jobbgaranti innebär?
  • Anonym (fattar inget)
    sasssyy skrev 2009-08-28 16:20:53 följande:
    Men det är väl en åldersgräns på den.. vet inte hur gammal TS är.. men någon jobbgaranti finns inte för oss 35+ kan jag ju säga.
    Jag kommer vara tjugotre när det eventuellt bli aktuellt om jag inte får jobb.
  • Anonym (fattar inget)

Har också funderat på det att om jag då fortsätter med det jobbet jag har och som jag kommer jobba på under hela mammaledigheten, kan jag då få någon ersättning OCKSÅ? För vi kommer inte klara oss på det.
    Den här månaden går det bra för min sambo fick tretusen extra (semesterlön). Då funkar det med att min lön ligger runt 2000 efter skatt, men det räcker ju inte sen tyvärr. Och mer än så kan jag inte jobba på det jobbet, finns helt enkelt inte möjlighet till det.

• Anonym (fattar inget)
    sasssyy skrev 2009-08-28 16:46:33 följande:
    Anonym (fattar inget) skrev 2009-08-28 16:43:46 följande:
    Du kan inte få ersättning OCH jobba samtidigt.. det är väl ganska självklart. Räcker inte pengarna så är ni förvissade till att söka socialt understöd.Det är ju också så att du inte kan ta ut FP och jobba samtidigt heller så du får vara försiktig och noga när du planerar för sådant så att du inte blir återbetalningsskyldig. Allt som innebär dubbelutbetalningar polisanmäls numera av Försäkringskassan (tänkte vad gällande FP) som bedrägeri även om man gjort det omedvetet och utan att förstå att man gjort fel.Kolla upp allt med RÄTT instanser NOGA.. alltså inte här på FL utan kolla med arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och alla ställen du är så att säga inblandad med så att du inte hamnar i tingsrätten för bedrägeri i slutändan.. Är inte roligt.
    Jag har frågat hos FK och då jag kommer få lägsta ersättningen så kan jag jobba upp till åtta timmar om dagen. Frågade flera gånger om detta.
    Men jag ska ringa igen och kolla för jag vill verkligen vara säker.

OK, det var inte så självklart för mig som aldrig varit inne i denna cirkus tidigare utan bara studerat att man ej kan få en viss del från alfakassa och jobba en viss del.
  • Anonym (fattar inget)

Åtta timmar om dagen utan att FP påverkas sa de till mig. Då jag alltså har grundersättning, lägstanivå. INGEN SGI.

• Anonym (fattar inget)
    Anonym skrev 2009-08-28 17:26:55 följande:
    Jag hade inte jobbat tillräckligt så jag fick det lägsta 180kr/dag i f-penning från f-kassan.
    Ja det ska jag också få men jag har förmånen att kunna jobba vid sidan av och kanske tjäna ett par tusen. Jobbar då hemifrån, men blir barnet ett väldigt krävande barn som skriker mkt osv så kan jag inte jobba så mkt... Kommer bero helt på hur barnet är liksom...
  • Anonym (fattar inget)

Jag fårgade specifikt om ifall min föräldrapenning skulle påverkas om jag jobbade. Jag fattade på honom som att jag kan jobba upp till sju timmar varje dag utan att min ersättning, den lägsta ersättningen, på något sätt berörs.

• Anonym (fattar inget)

Jag fattade alltså tvåtusen procent fel på dne personen, jag frågade flera gånger samma fråga och han svarade att med lägsta FP kan jag jobba upp till sju timmar per dag utan att ersättning drabbas öht.
    Fattade alltså helt fel. Härligt.

• Anonym (fattar inget)

Men det spelar alltså ingen roll att jag kommer vara hemma hela dagen och sedan jobba en timmes kvällstid när barnets pappa är hemma?
    Jag måste ändå räkna bort just den timmen då?

• Anonym (fattar inget)

Fint med en klump i magen såhär lagom till helgen. Jag trodde i min enfald att jag kunde ta en heldag med FP, och sedan jobba på kvällen en eller två timmar utan att det märktes på FP... och visst dagarna räcker ju längre men det blir ingen extrainkomst på det sättet, jag kommeer då få ut mina ca 3000:- efter skatt och jobbar så dras det ju av på FP. Så det blir ju "ingen idé" att jobba förutom att dagarna räcker längre.

• Anonym (fattar inget)

Gutt att man inte har möjlighet att vara hemma "omlott" med bebisen eller vad man ska säga. Nu är ju mitt jobb ett jobb att sköta hemifrån men ändå...

• Anonym (fattar inget)

Jag tjänar 185 kronor i timmen efter skatt på mitt jobb hemifrån så jag skulle kunna jobba en timme varje dag om jag bara visste att jag fick ihop det och få lika mkt som från FP...
    Om man inte vill ha någon föräldrapenning alls en månad, vad händer med den då? Kan jag spara den månaden och vara hemma längre då?
    Förbryllad...

• Anonym (fattar inget)
    monsken87 skrev 2009-08-28 21:27:27 följande:
    såhär är det (har själv gått igenom det)du får jobba heltid med FP sålänge du har barnet med dig eller att du är med barnet. Så jobbar du hemifrån och barnet är hemma med dig så får du ta ut full FP. har nämligen gått igenom detta när ajg var mammaledig för ca 4 månader sen med F-kassan:)du får tillochmed jobba någon annastans och ta ut FP bara du har med dig barnet :Pmed studier gäller samma sak, du får studera heltid distans med fp och du får studera heltid deltid vafan du vill på skola så länge du har barn med dig dit.
    Då kanske jag fattade rätt i alla fall jihooo :)
    Men du hade lägsta FP? Grundersättningen så att säga? För det spelar nog in endel... :P
  • Anonym (fattar inget)
    pussgurkan86 skrev 2009-08-28 18:24:01 följande:
    ojdå så mycket, vad jobbar du med om jag får fråga??
    Ett telefonjobb hemifrån. Har dock inte möjlighet att jobba så många timmar om dagen, en heltidstjänst med den lönen skulle ge en hel del kosing liksom :P
    Men en timme om dagen om min sambo och jag delar ansvaret och bebisen inte är superhungrig heeela tiden ska gå bra :)
Svar på tråden frågor om alfakassan!