• sasssyy

frågor om alfakassan!

dendertina skrev 2009-08-28 15:02:11 följande:
    A-akassa och alfakassa är väl inte samma sak? Att få grundersättning? Måste man verkligen ha jobbat så mycket för att få lägstaersättningen? En kompis till mig läste på högskola och slutade, han fick alfakassa? Han hade inte arbetat...
    Var det nyligen?

Det kan ha varit så att han jobbat FÖRE studierna, i en del fall får man tillgodoräkna sig det då.. sen var det för några år sen att man kunde få alfa-kassan om man hade pluggat, men det togs bort för ett tag sen.
  • sasssyy
    Anonym skrev 2009-08-28 15:50:34 följande:
    Grundersättningen kan man ju få från att man är 20 år och inte jobbat något så den har nog TS rätt till.
    nope.. jag fick den INTE för jag hade jobbat för få timmar senaste året..
  • sasssyy

Anonym (#10) skrev 2009-08-28 16:01:54 följande:

Ok, då måste de ha ändrat nu, för syrran fick den i höstas utan att ha jobbat något.
    Jag fick inte förra sommaren heller på samma grunder.... så antingen uppfyller hon något annat konstigt krav eller så är det något lurt... förstår inte hur en del får det så lätt och jag har jobbat som ett jävla svin och så fattades det 4 timmar denna gången och 16 förra gången för att jag skulle få stämpla på grundnivå hos alfa.... men men.. en del har ju mer tur.. jag har ju iaf en karl som tjänar bra Man kan inte få allt liksom hehe
  • sasssyy

Anonym (#10) skrev 2009-08-28 16:14:03 följande:

Vad säger Arbetsförmedlingen då?
    Arbetsförmedlingen har INGET med a-kassa eller alfakassan att göra mer än att de intygar att man är inskriven där.
    De vet INGET om besluten och kan inte svara på några frågor om stämplingen förutom att de rapporterar om man uteblivit från möten eller sagt nej till arbeten man blivit erbjuden.

Det var INTE den inkomstbeprövade delen jag sökte utan grundersättningen.
    Med det sagt anser jag ändå att man SKA söka.. för ibland kan man slinka mellan stolarna och ha tur och få sin stämpling godkänd fast någon annan med samma utgångsläge inte fått det.

SÖK men bli inte besviken om du INTE får...
  • sasssyy
    pussgurkan86 skrev 2009-08-28 16:18:47 följande:
    annars kan du ju alltid gå på jobbgaranti på arbetsförmedlingen. grundersättningen där är 134 kr tror jag. ett alternativ då jag tror att du har jobbat för lite för att få alfakassa.
    Men det är väl en åldersgräns på den.. vet inte hur gammal TS är.. men någon jobbgaranti finns inte för oss 35+ kan jag ju säga.
  • sasssyy

jag tror 23 är åldersgränsen.. men är inte säker. Kolla på ams hemsida så står det nog där.. eller ring arbetsförmedlingen. Men jag tror väl att man måste ha varit arbetslös en tid innan man kommer in i garantin..men jag är ju gammal tant och inte värt något för arbetsförmedlingen helt klart...

• sasssyy

Anonym (fattar inget) skrev 2009-08-28 16:43:46 följande:

Har också funderat på det att om jag då fortsätter med det jobbet jag har och som jag kommer jobba på under hela mammaledigheten, kan jag då få någon ersättning OCKSÅ? För vi kommer inte klara oss på det. Den här månaden går det bra för min sambo fick tretusen extra (semesterlön). Då funkar det med att min lön ligger runt 2000 efter skatt, men det räcker ju inte sen tyvärr. Och mer än så kan jag inte jobba på det jobbet, finns helt enkelt inte möjlighet till det.
    Du kan inte få ersättning OCH jobba samtidigt.. det är väl ganska självklart. Räcker inte pengarna så är ni förvissade till att söka socialt understöd.
    Det är ju också så att du inte kan ta ut FP och jobba samtidigt heller så du får vara försiktig och noga när du planerar för sådant så att du inte blir återbetalningsskyldig. Allt som innebär dubbelutbetalningar polisanmäls numera av Försäkringskassan (tänkte vad gällande FP) som bedrägeri även om man gjort det omedvetet och utan att förstå att man gjort fel.

Kolla upp allt med RÄTT instanser NOGA.. alltså inte här på FL utan kolla med arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och alla ställen du är så att säga inblandad med så att du inte hamnar i tingsrätten för bedrägeri i slutändan.. Är inte roligt.
  • sasssyy

föräldrapenning väljer du ju vilka dagar du ska ta ut, du kryssar i dagar och om du tar ut heltid, halvtid eller fjärdelar av dagen.

Så du kan kryssa i att du tar ut mån-ons tex och jobbar tors och fredag.

Du kan inte ta ut helgen om du inte också tar ut fredag och måndag om jag inte minns helt galet.

RING inte om sånna saker utan besök försäkringskassan om du kan är alltid lättare att sitta mitt emot och kanske spela upp ett exempel.. att du tänkte jobba 8-15 och ta ut föräldrapenning samma dag tex... och höra vad de säger om det då..

Telefon och mail ska man inte hålla sig till och märk väl att oavsett vad han svarat, om du nu skulle "åka dit" så bryr de sig inte om vad en handläggare sagt på telefonen utan det är din skyldighet ändå att få till det rätt för du får instruktionspapper med FP-papprena.

Lustig värld men så är det. Du kan alltså INTE jobba 7 timmar OCH ta ut full FP. däremot kan du arbeta halv dag tex och ta ut halv dag i FP på så vis räcker ju dina dgar längre.

• sasssyy

Anonym (fattar inget) skrev 2009-08-28 18:03:47 följande:

Men det spelar alltså ingen roll att jag kommer vara hemma hela dagen och sedan jobba en timmes kvällstid när barnets pappa är hemma? Jag måste ändå räkna bort just den timmen då?
    Ren generellt ska det ju inte spela någon roll.. men kolla ändå upp det med FK för att vara säker.
Svar på tråden frågor om alfakassan!